De maand september zat op het gebied van Marketplaces weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
AI is inmiddels onmogelijk weg te denken in de wereld van digital marketing. Ook voor de marketplaces business is AI een enorm besproken onderwerp. In dit artikel worden een aantal manieren benoemd om de opkomende AI-tools het best in te zetten.
Optimaliseren listings
Met de opkomst van ChatGTP zijn er al veel manieren verzonnen om de tool te gebruiken voor marketingdoeleinden. Ook voor marketplaces kan de tool ingezet worden. Door het geven van de juiste prompts, het invoeren van de gewenste zoektermen en regels waaraan het antwoord moet voldoen, is het eenvoudig om bestaande listings te optimaliseren. Zo kunnen titels en beschrijvingen bijvoorbeeld opnieuw geschreven worden om de juiste zoekwoorden op te nemen en aan de best practices van de marketplace te voldoen.
Maken van analyses
Nieuwe tools bieden vaak ook een eenvoudige manier om snel analyses te maken. Zo kunnen inzichten in campagneprestaties, concurrentie statistieken, markttrends en verwachtingen worden voorspeld door de optimalisatieplatformen. Hierdoor kunnen adverteerders hun advertentiestrategieën verfijnen en kansen om op te schalen identificeren.
Beheer van campagnes
AI en Machine Learning kunnen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat beheer van campagnes wordt verbeterd. Een voorbeeld hiervan is Rule-based bidding voor Amazon, waar campagnes geoptimaliseerd worden om de ingestelde target ROAS te behalen. Ook zijn er verschillende tools die hierbij kunnen helpen. Zo heeft Flywheel een multi platform performance monitoring tool ontwikkelt, waardoor beheer van campagnes een stuk eenvoudiger wordt gemaakt.
Waarom is dit belangrijk?
De rol van AI in marketing wordt met de dag groter. Als bedrijf en als agency is het van belang om up to date te blijven over ontwikkelingen en innovaties die tijdrovende klussen kunnen vereenvoudigen. Deze tijd kan hierdoor gestoken worden in het verfijnen van de strategie, wat een enorm voordeel is.
Het Amerikaanse bedrijf Walmart heeft voor het eerst 100.000 actieve verkopers op hun marketplace weten te behalen. Hiermee zet het de enorme groei van het platform door en blijft het nieuwe mijlpalen behalen.
Groei Walmart als marketplace
Walmart is de grootste supermarktketen ter wereld, en is vooral in de Verenigde Staten enorm actief. Het bedrijf is als marketplace ook enorm gegroeid. In de afgelopen 18 maanden is het aantal actieve verkopers op het kanaal verdubbeld. Het afgelopen jaar waren er per maand tussen de 10.000 en 20.000 nieuwe aanmeldingen voor de marketplace, waarvan 10% in ieder geval al geaccepteerd is.
Ruim productaanbod
Walmart verkoopt enorm veel verschillende producten, wat blijkt uit het aantal aangeboden producten op de website. Meer dan 400 miljoen producten staan elke dag te koop, hiervan zijn 95% afkomstig uit hun marketplace. Het aandeel van marketplaces op de dagelijkse online verkopen is hierdoor ook enorm hoog.
Walmart in Nederland
Walmart is zelf niet aanwezig in Nederland, maar het is wel mogelijk voor Nederlandse bedrijven om te verkopen via Walmart. Tools als Channable maken het eenvoudig om een koppeling te leggen met de marketplace. Daarnaast heeft Walmart een eigen fulfilment center, waar verkopers van gebruik kunnen maken.
Waarom is dit belangrijk?
Hoewel Walmart niet aanwezig is in Nederland, is het wel een ideale manier om een nieuwe doelgroep te bereiken. Door middel van de fulfilment mogelijkheden van Walmart is het mogelijk om toch vanuit Nederland aanwezig te zijn op het platform, wat het relevant maakt voor Nederlandse bedrijven. Adwise is als gold partner van Channable up to date over nieuwe mogelijkheden en uitbreidingen naar marketplaces zoals Walmart, waardoor een koppeling met de marketplace eenvoudig wordt gemaakt.
E-commerce bedrijven die willen beginnen met marketplaces of juist willen uitbreiden naar andere landen kiezen al snel voor Amazon als primair platform. Dit komt doordat Amazon natuurlijk de grootste, meest internationale marketplace is en het bedrijven ondersteunt met verscheidene fulfilmentopties. Om verkopers op het platform verder te helpen en uitbreiding mogelijk te maken heeft Amazon een nieuwe dienst aangekondigd die verkopers verder moet helpen in de supply chain.
Verkopers op Amazon hebben op dit moment meerdere mogelijkheden om het logistieke proces vorm te geven. In de basis is dit door het ordermanagement zelf in handen te nemen en producten te versturen vanuit een eigen magazijn. De volgende stap is FBA, hierbij leggen verkopers de voorraad bij Amazon neer en Amazon regelt de orderafhandeling. De laatste stap was voorheen Mult-Channel Fulfillment. Deze optie lijkt erg op FBA, alleen verstuurt Amazon ook producten naar klanten die niet via Amazon zijn besteld, maar bijvoorbeeld via de eigen webshop of via een andere marketplace. Met deze opties heeft Amazon dus alles in huis om verkopers van A tot Z te voorzien in het logistieke proces.
Recentelijk heeft Amazon echter aangekondigd nog een stap verder te gaan en heeft Supply Chain by Amazon geïntroduceerd. Deze nieuwe oplossing moet de verkopers op Amazon nog meer ontzorgen en gaat het het logistieke proces uit handen nemen. Waar Multi-Channel Fulfillment specifiek gaat om het versturen van producten naar klanten belooft Amazon met Supply Chain by Amazon voorraad bij productiefaciliteit over de hele wereld op te halen. Tevens worden hiermee ook alle zaken omtrent douaneafhandeling en transport uit handen genomen.
Waarom is dit belangrijk
Met deze ontwikkeling wil Amazon haar verkopers nog meer ondersteunen zodat zij zich kunnen focussen op het bouwen van hun onderneming. Daarnaast wordt Amazon hiermee nog een belangrijkere speler in het e-commerce landschap en trekt het hiermee ook veel nieuwe verkopers aan. De nieuwe optie is op dit moment nog niet te gebruiken, maar zal de aankomende maanden verder worden uitgebreid.
Nog meer updates voor wat betreft Amazon. Uit een onderzoek van Marketplace Pulse bleek dat het vertoningspercentage van binnenlandse, third party sellers op Amazon afneemt in Amerika ten koste van sellers uit China. Een soortgelijke trend zien wij ook terug in Europa.
Het feit dat Chinese sellers een groot aandeel vertegenwoordigen op Amazon, maar ook andere marketplaces is niet nieuw. Enkele jaren geleden was het aandeel van Chinese sellers ook extreem hoog, maar door de Covid lockdowns is dit de afgelopen jaren afgenomen tot nu. In het geval Amazon US is op dit moment nog maar 48% van de selers een binnenlandse aanbieder en dit percentage blijft afnemen.
Chinese aanbieders kunnen erg succesvol zijn op Amazon doordat zij over het algemeen met erg concurrerende prijzen actief zijn die voor binnenlandse aanbieders niet mogelijk zijn. Daarnaast maken ze ook vaak gebruik van FBA waardoor ook de levertijden erg scherp zijn. Deze combinatie van factoren zorgt ervoor dat ze binnenlandse sellers naar beneden drukken in de listing.
Waarom is dit belangrijk
Bij het monitoren van resultaten is het erg belangrijk voor verkopers niet alleen te kijken naar aspecten waar zij zelf invloed op hebben, zoals content, pricing en advertising. Ook het monitoren van de markt is cruciaal. Zoals hierboven beschreven kan het voorkomen dat, door een wijziging in externe factoren, de concurrentiekracht minder wordt. Als prijs op dat moment de enige onderscheidende factor is, dien je als verkoper terug te gaan naar de basis en te bepalen wat je onderscheidend vermogen is. Voor het succes op een marketplace is dit van cruciaal belang en met deze macro ontwikkelingen belangrijker dan ooit.
Beste Fullservice Digital Agency '24