De experts van Adwise geven je in deze roundup een overzicht van de meest boeiende veranderingen van afgelopen maand, aangezien de maand november weer vol zat met updates op het gebied van Marketplaces.
Sponsored products is een belangrijke tool om je verkopen te boosten. De retail media markt groeit hard en Bol wilt continu blijven innoveren. Er komt steeds meer vraag naar meer advertentiemogelijkheden binnen Bol, daarom zijn ze 29 november gestart met een pilot om niet 2 maar 3 plekken onder elkaar aan te bieden voor sponsored products.
Boost je zichtbaarheid
De positie op Bol is enorm belangrijk, 65% van de clicks gaan naar de eerste 10 posities. Nu de eerste 3 posities ingenomen worden door sponsored products, wordt adverteren op Bol nog relevanter! Als je organisch niet hoog in ranking staat, is dit een mooie kans om te groeien door middel van sponsored products.
Organische verschuiving
Doordat de 3e positie ook ingenomen is door een gesponsorde aanbieder, schuift de organische positie omlaag. Verkopers die niet gebruik maken van sponsored products zitten in het nadeel. Voor de verkopers die niet of nauwelijks gebruik maken van sponsored products is het te overwegen om meer gebruik te maken hiervan. Bol zal daarom monitoren wat de gevolgen zijn van deze pilot zodat iedereen, de klant, verkoper en leverancier, hier optimaal van kan profiteren.
Waarom is dit belangrijk?
Voor de verkopers die veel gebruik maken van sponsored products is het belangrijk om goed de campagnes in de gaten te houden. Door potentieel hoger volume en impressies, kan het zijn dat het daglimiet sneller wordt bereikt. Er wordt daarom aangeraden om de lopende campagnes in sponsored products te controleren en aan te passen indien dit nodig is.
Bron 1
De nieuwe marketplace van Shopify is nu beschikbaar. De marketplace maakt het mogelijk voor kopers om te zoeken tussen alle producten die gehost worden op Shopify. De shop was eerst al beschikbaar via de app, maar is nu dus ook gelanceerd op het web.
Werking van de website
De website start met een zoekbalk, waarmee gezocht kan worden naar de producten waarin jij geïnteresseerd bent. Elke verkoper heeft een unieke storefront, met daarop de producten die gekocht kunnen worden. Het is mogelijk om deze direct bij Shopify af te rekenen, maar de pagina linkt zelf ook door naar de eigen website van de verkoper.
Shopify en Amazon
Door de opzet van de marketplace biedt Shopify nu een ongelooflijk grote hoeveelheid aan producten aan. Toch heeft het platform aangegeven zelf niet te willen concurreren met Amazon als echte marketplace. Amazon heeft veel advertentiemogelijkheden, wat nu bij Shopify nog niet mogelijk is.
Waarom is dit belangrijk?
Ondanks de opmerkingen van Shopify over het niet starten van een marketplace, is het toch een nieuwe plek om producten aan te bieden in de markt. Als echte marketplace heeft Amazon ook te maken met advertentie en organische zoekresultaten, Shopify heeft deze route niet gekozen, wat te maken heeft met hun motto “arming the rebels”. Wel is Shopify door de nieuwe website en de aankopen die je kan doen via de website een echt merk geworden waarop producten kunnen worden gekocht. Het is daarom zeker een toevoeging aan elke verkoper die nu nog geen gebruik maakt van Shopify.
Countrywood, een tuinmeubelwebshop, wil zich gaan profileren als marketplace in de nationale en internationale markt. Eigenaar en oprichter Annemijn Otten geeft aan uit te willen groeien tot de bol.com van de outdoor producten.
Over Countrywood
Countrywood hecht een grote waarde aan de service naar de klant. Zo geeft Annemijn Otten aan dat de doelstelling om verder te groeien ook in lijn ligt met het geven van de beste service. Countrywood streeft naar de optimale situatie voor alle betrokken partijen, maar vooral voor de klant. Verder geeft Countrywood als USP’s aan dat het de laagste prijsgarantie hanteert, en snelle levering uit eigen voorraad biedt.
Aanbod Countrywood
Countrywood is een webshop gespecialiseerd in diverse outdoor producten, zoals blokhutten, tuinmeubelen, hekwerken en picknicktafels. Ook hebben ze producten zoals hottubs en jacuzzi’s in hun assortiment. Countrywood wil dit aanbod graag vergroten door te gaan samenwerken met hoogwaardige partners, maar daarbij nog wel als kernactiviteit hun eigen handel te behouden. Een van de eerste productcategorieën die wordt toegevoegd zijn tuintegels.
De nieuwe marketplace
Belangrijk voor de nieuwe marketplace is het uitbreiden van het huidige productaanbod met nieuwe categorieën waar veel vraag naar is. Zo wordt er dus al uitgebreid naar tuintegels in de aankomende periode. Zoals eerder aangegeven speelt service een grote rol bij het bedrijf, waardoor de samenwerking op selectie zal gaan. De marketplace zal dus geen open marketplace zijn. Een voorbeeld van deze samenwerkingen zijn de hekwerken die Countrywood verkoopt, waar een samenwerking is aangegaan met Herkwerkonline.
Waarom is dit belangrijk?
Countrywood wil zich door middel van het uitbreiden van hun productaanbod gaan profileren als een marketplace in de outdoor markt. Deze nieuwe marketplace biedt mogelijkheden voor verkopers om gebruik te maken van de goede reviews en het bereik van Countrywood. Service is hierbij een USP waar veel rekening mee moet worden gehouden, aangezien het bedrijf hier veel waarde aan hecht. Countrywood is dus een goede manier om producten bij een relevante doelgroep aan te bieden!
Beste Fullservice Digital Agency '24