Hulp nodig bij een marketplaces vraagstuk?
Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand januari zat op het gebied van Marketplaces weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
In december is de eigen marketplace van Praxis al eerder door ons benoemd, en nu is deze officieel gelanceerd. Dit betekent dat Praxis de eerste doe-het-zelf retailer is met een eigen marketplaces model. Hiermee speelt Praxis in op de digitale transformatie die de sector is doorgegaan.
Samenwerking met Mirakl
Praxis gaat voor de nieuwe marketplace samenwerken met Mirakl. Mirakl ondersteunt de marketplaces van 350 bekende merken, zoals Decathlon. Het ontwerp van Praxis is hierdoor goed geïntegreerd in de voor de klanten bekende kanalen.
Advertentiemogelijkheden
Op de marketplace is het mogelijk om tegen betaling extra marketingkanalen in te zetten. Hierbij kun je denken aan de wekelijkse nieuwsbrief, de folder of op social media. Ook komen producten die aangeboden worden via Praxis automatisch in de Google Shopping feeds, wat extra kansen oplevert voor je bedrijf.
Zorgvuldig geselecteerde verkooppartners
Om de kwaliteit op de marketplace te waarborgen worden verkooppartners uitgebreid geverifieerd voordat ze toegang krijgen. Zo moeten de arbeidsomstandigheden waaronder de producten gemaakt zijn goed zijn. Ook moeten producten van hout FSC of PFEC gecertificeerd zijn.
Waarom is dit relevant?
Wanneer je als bedrijf doe-het-zelf producten verkoopt is het zeer interessant om actief te zijn op deze nieuwe marketplace. Via Praxis is het mogelijk om een grotere doelgroep te bereiken, en je producten dus aan een groter publiek aan te bieden. Ook kan het dienen als stap naar het buitenland, aangezien Praxis in de gehele Benelux actief is.
Het was voor sellers en vendors al enkele maanden mogelijk om producten te verkopen op Amazon BE en sinds januari is het voor partners ook mogelijk om producten extra te pushen middels advertenties.
Het platform
Binnen het Amazon platform hebben aanbieders meerdere mogelijkheden om producten in de spotlights te zetten. Zo kunnen adverteerders gebruik maken van Sponsored Products, Sponsored Brands, en Sponsored Display. Daarnaast is het nu ook mogelijk in België om Amazon Stores aan te maken.
Sponsored Products
Met Sponsored Products kun je als aanbieder je producten nog meer onder de aandacht brengen bij potentiële kopers met als doel het aantal aankopen te vergroten. Deze product advertenties worden getoond in de zoekresultaten en op de product detailpagina’s. De plaatsingen worden bepaald op basis van de zoekwoorden waarop je kan bieden.
Sponsored Brands
Sponsored Brands is een campagnetype waarmee merken nog meer zichtbaarheid kunnen genereren. Dit kan door middel van beeldadvertenties en videoadvertenties. Het is hiermee mogelijk om mensen naar de Amazon Store te dirigeren (een separate webshop binnen Amazon) of naar specifieke producten.
Sponsored Display
Ten slotte is het mogelijk om gebruik te maken van beeldadvertenties om het bereik te vergroten. Met deze optie worden advertenties getoond aan relevante doelgroepen zoals: In-Markets, Remarketing doelgroepen, Similar audiences en veel meer.
Waarom is dit relevant?
Het gebruik van bovengenoemde advertentiemogelijkheden op Amazon is ten zeerste aan te raden. Op Amazon is er ten eerste sprake van een hoge mate van concurrentie, waarbij de beste posities zijn gereserveerd voor adverteerders. Daarnaast geven de advertenties een boost aan je organische vindbaarheid door middel van een stijging in het aantal klikken en conversies. Hiermee dient het echt als vliegwiel voor je gehele Amazon-assortiment.
Zalando heeft na het toevoegen van beautyproducten en elektronicaproducten nu ook speelgoed als productcategorie. Sinds kort staat de nieuwe productcategorie duidelijk op de homepagina van de marketplace.
Uitbreiding van het assortiment
Met de nieuwe uitbreiding van het assortiment lijkt Zalando in te spelen op de opvoeding van kinderen. Zo laat een woordvoerder weten: “Hiermee bieden we onze klanten, naast kinderkleding, de mogelijkheid om ook andere verwante artikelen op één plaats te kopen”.
Nieuwe categorieën
De speelgoed categorie is onderverdeeld in verschillende nieuwe subcategorieën. Zo kunnen klanten filteren op knuffels, puzzels, poppen, speelgoedwagens en Lego. Ook kraamcadeaus zijn nu te koop bij Zalando om een compleet aanbod te creëren.
Beauty en elektronicaproducten
Zalando is al een aantal jaren meer dan alleen een fashion webshop. Zo verkoopt het sinds 2018 ook beautyproducten zoals make-up, geuren en huidverzorging. Sinds kort is het ook mogelijk om elektronica te kopen van onder andere Beats en Apple.
Waarom is dit relevant?
Door de uitbreiding van Zalando biedt de marketplace een steeds uitgebreider assortiment aan producten. Dit zal leiden tot meer mogelijkheden voor het aanbieden van producten van je eigen bedrijf op de marketplace.
Bron
In januari was er nog meer nieuws omtrent Amazon. Recentelijk heeft het platform aangekondigd dat het met haar FBA diensten overstapt naar een veilingsysteem waarbij verkopers kunnen bieden voor meer opslagcapaciteit.
Even terug. Want wat is precies Amazon FBA (fulfillment by Amazon)? Met FBA neemt Amazon het volledige logistieke proces uit handen van de verkopende partij. Als je als verkoper gebruik wil maken van FBA, verstuur je je producten naar Amazon en worden deze opgeslagen in een of meerdere locaties van Amazon. Amazon verzorgt vervolgens het verpakken, het verzenden, de klantenservice en de retourzendingen. FBA is voor veel ondernemingen dan ook een geschikte manier om snel op te schalen. Door de betere service en korte levertijden is het verkopen middels FBA tegenwoordig bijna een must voor verkopers aangezien dit een positief effect heeft op de vindbaarheid en het koopblokratio.
De oorzaak van deze transitie is de enorme groei die het platform meemaakt en dus ook de beperking in opslagcapaciteit. Als je gebruik wil maken van deze extra capaciteit, dan kun je dit aanvragen op de Amazon Capacity Manager hulppagina. Bij de aanvraag moet je benoemen hoeveel extra capaciteit er benodigd is, voor welke periode, en hoeveel je bereid bent hiervoor te betalen. Op basis van deze gegevens ga je mee de veiling in.
Waarom is dit relevant?
Dit nieuws is voornamelijk interessant voor verkopers die nu aan de limiet zitten wat betreft de gestalde voorraad bij Amazon. Tevens is het interessant voor verkopers die te maken hebben met sterke periodieke schommelingen en meer capaciteit willen inkopen in bijvoorbeeld de feestmaanden november en december. Dit stelt verkopers in staat om meer te verkopen in periodes waar de vraag enorm is toegenomen.
Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24