Hulp nodig bij een marketplaces vraagstuk?
Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand februari zat op het gebied van Marketplaces weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Kaufland is sinds 15 februari ook live in Slowakije. Onder het domein Kaufland.sk hebben retailers nu naast Duitsland nog een extra land om op te adverteren. “Kaufland is daar al stevig gepositioneerd als een van de topretailers met 75 winkels en nu combineren we deze naamsbekendheid met digitaal online zakendoen”, zegt Gerald Schönbucher, CEO van Kaufland e-commerce.
Duitsland, Slowakije en Tsjechië
Het is nu mogelijk om te adverteren op Duitsland en Slowakije, en in de toekomst sluit Tsjechië hierbij aan. Over enkele maanden wordt ook de Tsjechische marketplace van Kaufland gelanceerd, waardoor het mogelijk is om een grotere doelgroep te bereiken.
Speciale early-bird aanbieding
Voor het adverteren op de marketplace in Slowakije en Tsjechië is een speciale early bird aanbieding. Voor deze twee landen betaal je namelijk voor 6 maanden na de launch geen maandelijkse fee. Ook betaal je deze maanden geen commissies aan Kaufland, en krijg je 1200 euro sponsored product ads krediet! Maar let op, dit geldt alleen voor deze twee landen, dus niet voor Duitsland.
Toegang tot de nieuwe marketplaces
Je krijgt eenvoudig toegang tot de nieuwe landen in Kaufland. Via het seller portal is het eenvoudig om een nieuw sales channel aan te maken voor Tsjechië of Slowakije. Hierdoor zijn alle drie de landen in hetzelfde portaal te vinden, wat gemakkelijk is voor de adverteerder.
Waarom is dit belangrijk?
Door de uitbreiding naar nieuwe landen is het mogelijk om een grotere doelgroep te bereiken via Kaufland. Als verkoper wordt het eenvoudig gemaakt om uit te breiden naar de Tsjechische en Slowaakse markt, doordat alles in hetzelfde portaal te vinden is. Hierdoor kunnen retailers hun producten snel en gemakkelijk in meerdere landen verkopen.
Het was voor partners al mogelijk om producten te verkopen op de website van online woonwinkel FonQ en dit wordt de aankomende periode laagdrempeliger gemaakt voor huidige en nieuwe partners.
FonQ
FonQ is een luxe woonwinkel met een uitgebreid assortiment unieke meubels, verlichting, cadeaus en accessoires. Met dit specifieke aanbod biedt het mooie kansen voor aanbieders van bovengenoemde categorieën en dus ook een platform om nieuwe, kleinere merken onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Naast Nederland is FonQ ook actief in België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk.
Het is voor verkopers al een langere tijd mogelijk om producten aan te bieden op het platform van FonQ en sinds 2019 kunnen ook Sponsored Products worden opgezet. Daarnaast bieden de grotere integrators zoals Channable en ChannelEngine ook een API koppeling om geautomatiseerd producten te pushen naar het platform.
Waarom is dit belangrijk?
Met het nieuwe Self-Service platform kunnen partners zelf aan de knoppen draaien. Net als voor bol.com is het straks mogelijk om advertenties te tonen in de zoekresultaten, homepage en categorie- en productpagina’s. Deze opties bieden mooie kansen voor partners om nog beter op resultaten te sturen. De exacte datum voor de lancering van dit nieuwe platform is nog niet bekend. Zodra wij meer weten, delen wij dit natuurlijk in onze blog.
Net als voor SEA en Social zien we bij Amazon stijgende kosten. De oorzaak van deze stijging is niet eenzijdig. Zo hebben adverteerders op het platform te maken met stijgende CPC’s en zien we een stijging in fulfillment kosten voor partners die kiezen voor FBA (fulfillment by Amazon). Hieronder een verdere uitsplitsing per kostenpost op Amazon. Deze conclusies worden gerapporteerd door Marketplacepulse die P&L analyses van meerdere verkopers hebben vergeleken.
Stijgende advertentiekosten
De concurrentie op Amazon wordt elk jaar heftiger. Waar het een paar jaar geleden nog mogelijk was om zonder advertenties actief te zijn op Amazon is het nu een must geworden. Dit geldt voornamelijk voor de grotere landen waar marketplaces sowieso een grotere rol van betekenis spelen, zoals bijvoorbeeld Duitsland. Daarnaast is het natuurlijk ook een must omdat de advertentieposities de beste posities hebben op het platform. Gemiddeld gezien nemen advertentiekosten op dit moment 15% van de totale omzet in beslag en door middel van stijgende concurrentie, zal dit de komende jaren in ieder geval niet dalen.
Stijgende fulfillment kosten
Verkopers op Amazon hebben in de basis 2 opties voor hun logistieke proces. Of Amazon is verantwoordelijk voor de verzending (FBA) of de verantwoordelijkheid ligt bij de verkoper. Gemiddeld liggen de kosten van FBA op 20 - 35% van de totale omzet. Echter, is altijd aan te raden om hier gebruik van te maken aangezien het enorme voordelen oplevert.
Amazon fee’s
De Amazon fee’s variëren tussen 8 - 15% van de totale omzet, op basis van de desbetreffende productcategorie, en zijn in de afgelopen periode nagenoeg gelijk gebleven. Dit zijn de kosten die Amazon in rekening brengt vanwege het beschikbaar stellen van het platform voor verkopers om een grote doelgroep te bereiken.
Waarom is dit belangrijk?
Als we de bovengenoemde percentages bij elkaar optellen kan er worden geconcludeerd dat de kosten van het verkopen op Amazon kunnen stijgen tot wel 50%! Het is dus erg belangrijk om een goede P&L analyse uit te voeren voordat je actief gaat zijn op Amazon. Verkopen op Amazon is relatief duur, ook vergeleken met andere marketplaces en vooral vergeleken met je eigen webshop. Echter, biedt het verkopen op Amazon ook enorme voordelen. Het biedt een mogelijkheid om je producten te presenteren aan een grote doelgroep en mensen in een vroeg stadium bekend te maken met je merk. Vooral in landen als Duitsland (waar Amazon groter is dan Google), Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk biedt het verkopen op Amazon mooie kansen in Europa. Het is wel belangrijk om van te voren een duidelijk plan te ontwikkelen.
Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24