De maand augustus zat op het gebied van Marketplaces weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Na een aantal jaar speculatie, lijkt de marketplace van MediaMarkt nu ook naar Nederland te komen. Volgens moederbedrijf Ceconomy staat het land samen met Italië vooraan om live te gaan met de marktplaats. Wanneer de nieuwe marketplace van MediaMarkt live gaat, laat het bedrijf nog niet weten.
Grote inkomstenbron
Het succes van marketplaces is ook bij MediaMarkt terug te zien. Ceconomy laat weten dat de marktplaats een belangrijke bron van inkomsten is. De omzet van de marketplace steeg in het derde kwartaal met 121%. Het grote voordeel wat MediaMarkt hier beleeft, is dat het geen interne voorraad vereist. Hierdoor heeft het bedrijf geen extra logistieke kosten waar het rekening mee moet houden.
MediaMarkt als marketplace
De marketplace van MediaMarktSaturn biedt een enorm bereik op het gebied van consumentenelektronica. Het bedrijf heeft een gemiddeld bereik van 21 miljoen potentiële klanten, en gemiddeld 35 miljoen winkelbezoeken per dag volgens de Duitse website. Registratie is zeer eenvoudig, via 4 stappen is het mogelijk om live te gaan op de marketplace. Ook is het via veel integrators mogelijk om eenvoudig een verbinding te leggen, zoals Channable en ChannelEngine.
Waarom is dit belangrijk?
De komst van de marketplace biedt voor veel bedrijven in Nederland de kans om uit te breiden naar een van de grootste elektronicabedrijven in Nederland. Door het grote bereik van het bedrijf is het voor veel bedrijven de ideale kans om hun producten aan een nog groter publiek te kunnen verkopen. Het genereren van extra omzet ligt hierdoor binnen handbereik.
Bron 1, Bron 2
Ahold Delhaize, het moederbedrijf van bol.com, publiceerde deze maand hun kwartaalcijfers van Q2. In deze kwartaalcijfers is het bedrijf transparant over de advertentieverkopen van het bedrijf. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022 is de omzet uit advertentieverkopen met 73% gestegen, hoeveel dit precies is wordt niet gedeeld.
Aandeel handelspartners
Inmiddels is het aantal handelspartners gestegen tot 52.000. De verkopen vanuit derden zorgden in totaal voor 66% van de totale verkopen op de marketplace, wat een procent meer is dan het vorige kwartaal. Ook laat het bedrijf weten dat de handelspartners gemiddeld 13,3% meer omzet hebben behaald vergeleken met het voorgaande jaar.
Bol.com als geheel
De marktplaats heeft zelf een stijging in handelsvolume van 10,5% behaald ten opzichte van 2022. In totaal is er 1,4 miljard euro verhandeld via het platform. Ook ziet bol.com het totale aantal verkopen stijgen met 10,8%. Dit betekent dat de handelspartners een hogere procentuele groei hebben waargemaakt dan het platform in zijn geheel.
Waarom is dit belangrijk?
De groei van de marketplace geeft de relevantie aan die het bedrijf heeft in Nederland. De stijging in het aantal verhandelde items, maar ook in de waarde van de verhandelde items geeft aan dat bol.com nog steeds een grote positie heeft in de Nederlandse markt. Voor bedrijven en adverteerders is de groei in omzet die behaald is belangrijk. Met een groei in omzet en sales is bol.com niet weg te denken voor e-commerce bedrijven in Nederland.
Recentelijk heeft Amazon aangekondigd dat het haar advertentiemogelijkheden verder uit gaat breiden. Binnenkort is het voor sellers mogelijk om met sponsored products campagnes ook zichtbaar te zijn in onder meer Pinteres, BuzzFeed, Raptive en andere externe websites.
Hoe gaat het in zijn werk?
Om zichtbaar te zijn op deze websites hoeven adverteerders niets te doen. De nieuwe websites worden toegevoegd aan de reeds bestaande advertentieslots binnen de sponsored products campagnes. Amazon toont de advertenties op de externe websites als de kans groot is dat iemand converteert of actie onderneemt. Wel wordt het mogelijk om specifieke inzichten te krijgen binnen de placements tab van sponsored products welke op dit moment al beschikbaar is.
Uitgebreid netwerk
Vergeleken met andere marketplaces heeft Amazon een uitgebreid aanbod aan advertentiemogelijkheden en stelt het gebruikers echt in staat in haar doelgroep gedurende de gehele customer journey te bereiken. Eerder dit jaar breidde Amazon ook haar advertentiemogelijkheden al uit in samenwerking met TikTok door adverteerders de mogelijkheid te geven om door middel van advertenties TikTok gebruikers naar de Amazon Stores te leiden. Verder was het ook al mogelijk om via Amazon DSP display- en video advertenties uit te serveren op onder meer Prime video en Twitch.
Waarom is dit belangrijk
Bovenstaande ontwikkeling past in de trend van Amazon dat het actief bezig is om consumenten naar het platform te trekken en sellers op het platform echt een springplank te geven om producten onder de aandacht te brengen. Doordat de mogelijkheden steeds groter worden is het belangrijk om een goede strategie te ontwikkelen en de samenhang tussen verschillende kanalen en campagnetypes goed te begrijpen.
Bron
De aankomende periode gaat Amazon bijna al haar eigen kledingmerken op het platform uitfaseren. Het gaat in totaal om 27 van de in totaal 30 kledingmerken waarvan het eigenaar is.
Waarom doet Amazon dit
In een nieuwsartikel van The Wallstreet Journal geeft Amazon aan dat het met deze maatregel kosten wil beperken. Daarnaast valt deze beslissing samen met een mogelijke rechtszaak tegen Amazon omtrent het gevoerde beleid waarin het met eigen merken actief is op het eigen platform.
Onderwerp van discussie
Het feit dat niet alleen Amazon, maar ook andere marktplaatsen hun eigen producten verkopen is al eerder onderwerp van discussie geweest. Dit komt omdat het verkoop- en conversiegegevens van verkopers analyseert om zichzelf vervolgens op de markt te brengen met zijn eigen merken. Deze merken waren vaak erg concurrerend en hadden direct invloed op de resultaten van verkopers wiens gegevens het analyseerde om zijn eigen merk op te zetten.
Waarom is dit belangrijk
Deze ontwikkeling komt ten goede aan verkopers op Amazon die ook in de fashion industrie actief zijn.
Beste Fullservice Digital Agency '24