Challenge us
menu

Marketplaces Roundup april 2023

Marketplaces Roundup april 2023

De maand april zat op het gebied van Marketplaces weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Nieuwe partnership tussen Pinterest en Amazon

Vorig jaar lanceerde Pinterest al de mogelijkheid voor aanbieders om haar aanbod te etaleren op platform via advertenties. Recentelijk hebben zowel Pinterest als Amazon aangekondigd de advertentiemogelijkheden op het platform verder te gaan uitbreiden.

Zoals het nu lijkt wordt het mogelijk voor sellers op Amazon om haar aanbod middels advertenties ook uit te serveren op Pinterest. Zowel voor Pinterest als voor Amazon is dit een win-win. De voornaamste reden voor Pinterest is de uitbreiding van het aanbod op het platform waardoor het interessanter wordt voor een grotere doelgroep. Hiermee krijgen bezoekers van het platform meer content te zien die aansluit op hun behoefte. Voor sellers op Amazon wordt het hiermee nog eenvoudiger om vanuit één platform producten te etaleren op meerdere kanalen.

Pinterest is een platform dat uitermate geschikt is om potentiële klanten in een vroeg stadium te benaderen van de klantreis. Namelijk op het moment dat ze nog aan het oriënteren zijn. De combinatie van Pinterest, dat voornamelijk gericht is op de SEE en THINK fase, en Amazon, dat voornamelijk gericht is op DO fase maakt het tot een match made in heaven.

Waarom is dit belangrijk?
Vanuit Adwise zijn wij erg enthousiast over deze ontwikkeling en zien we voornamelijk kansen voor nieuwe en kleinere aanbieders. Door het grote aanbod aan platformen in de markt is het ideaal dat Pinterest en Amazon de samenwerking opzoeken, waardoor het voor adverteerders eenvoudiger en overzichtelijker wordt. Daarnaast bevordert deze ontwikkeling de mogelijkheid voor bedrijven om sneller te groeien

De lancering
Een exacte datum is door beide partijen nog niet bekendgemaakt. Wel wordt er benadrukt dat het over een gefaseerde uitrol gaat in 2023. We verwachten dus dat eerste de grotere Amazon domeinen aan de beurt zijn later in 2023. Zodra wij meer weten lees je dat natuurlijk in onze blog.

Bron

 

Verkoopkansen functie in Bol.com

In april lanceerde Bol.com hun nieuwe functie binnen verkoopaccounts: Verkoopkansen. Deze pagina geeft inzicht in verschillende kansen die voor je eigen artikelen relevant zijn.

Hoe werken de verkoopkansen?
De verkoopkansen zijn advies vanuit Bol.com waarmee je jouw artikelen kunt optimaliseren voor meer verkopen. Ieder advies geeft per product informatie over de acties die je kunt nemen om het product te optimaliseren. De belangrijkste adviezen staan bovenaan in je account.

Adviezen van Bol.com
Het advies wat bol geeft gaat over vijf onderwerpen: Prijzen, voorraad, productinformatie, retouren en levertijd. Binnen de onderwerpen kunnen in totaal 10 verschillende adviezen voorkomen. Voor prijzen zijn dit adviezen over het verbeteren van de prijs om zo een kans te maken op het koopblok, of om de prijs aan te passen naar de marktconforme prijs. Hieronder zijn alle adviezen te zien.

Waarom is dit belangrijk?
Verkoopkansen bieden gerichte adviezen per product om jou als adverteerder te helpen met het verkopen van je voorraad. Door het analyseren van de producten en die van je concurrenten worden waardevolle adviezen automatisch gerangschikt op basis van belang. Daarnaast is het altijd mogelijk om de adviezen over te slaan, zodat je alsnog het overzicht kan houden.

Bron

 

Amazon opent eerste warehouse in Nederland

Amazon heeft de eerste Vendor Flex-locatie geopend in Nederland. Door deze locatie kan Amazon nog sneller leveren aan klanten van het platform.

Vendor Flex-locatie
Het magazijn van Amazon is een zogenoemde Vendor Flex-locatie. Bij dit soort locaties zet Amazon haar eigen fulfilment technologie in een bestaand magazijn, zodat next day delivery verzekerd kan worden voor klanten. Deze locaties werken onafhankelijk van elkaar als apart magazijn. Er zijn al meerdere Vendor Flex-locaties geopend in andere landen, maar dit is de eerste in Nederland.

Waarom is dit belangrijk?
Het openen van een locatie in Nederland geeft meer mogelijkheden tot snellere verzending van pakketten. Bestellen via Amazon wordt hierdoor aantrekkelijker voor klanten uit Nederland. Dit biedt ook kansen voor adverteerders op Amazon, omdat de nieuwe ontwikkelingen binnen het platform nu extra voordelen bieden, wat extra klanten kan opleveren.

Bron

 

Amazon vereenvoudigt het internationaliseren

E-commerce partijen die snel willen internationaliseren komen al snel uit bij grote,  internationale marketplaces, zoals Amazon. Vanaf nu wordt het internationaliseren voor bedrijven die actief zijn op Amazon nog eenvoudiger gemaakt met het nieuwe European Expansion Accelerator-programma. 

Voor wie bekend is met het uitbreiden naar nieuwe Amazon domeinen moet het niet als een verrassing komen dat dit enkele uitdagingen met zich mee kan brengen. Te denken valt aan registratie, vertalingen, set-up, listings, logistiek en nog veel meer. Met het nieuwe programma worden deze taken geautomatiseerd, waardoor het hele proces in slechts drie dagen kan worden voltooid! Automatisch! Voor deze nieuwe feature wordt een nieuwe pagina binnen de Seller Central omgeving in het leven geroepen waarop alle bovengenoemde processen in gang kunnen worden gezet.

Verder biedt het nieuwe European Expansion Accelerator-programma ook de optie om het verschil in aanbod tussen de verschillende landen te zien. Hiermee wordt het voor sellers makkelijker gemaakt om tot dan toe ontbrekende producten in land A te importeren vanuit land B en daarmee het aanbod op Amazon gelijk te trekken. Daarnaast zullen aanbieders gaan profiteren van nieuwe producten, aantrekkelijke prijzen en snellere leveringsopties.

De lancering
Wanneer de uitrol van deze nieuwe feature gaat plaatsvinden is nog niet geheel bekend. Wel is het bekend dat dit programma wordt gelanceerd voor de negen EU winkels en het VK. Er wordt verder nog niets genoemd over andere continenten. 

Wij bij Adwise zijn erg enthousiast over deze ontwikkeling en net als bij de eerder genoemde ontwikkelingen in de blog omtrent Amazon wordt het voor bedrijven steeds meer de noodzaak om op korte termijn te gaan starten met Amazon. We zien dat het platform wereldwijd steeds meer marktaandeel naar zich toetrekt en het dient dus een cruciale rol te spelen in de bedrijfsstrategie. Mocht je een keer willen sparren over wat de inzet of uitbreiding van en naar Amazon voor jouw bedrijf kan betekenen. Neem dan contact met ons op.

Bron

Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer

Hulp nodig bij een marketplaces vraagstuk?

Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24