Hulp nodig bij een marketplaces vraagstuk?
Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Het jaar 2022 begint op het gebied van Marketplaces vol met updates. In dit overzicht nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante ontwikkelingen van de afgelopen weken.
Onlangs lanceerde Amazon Inspire, een in-app feature die klanten een geheel nieuwe dimensie geeft aan hun winkelervaring op het platform. Zo kan men ideeën ontdekken, producten verkennen en onmerkbaar shoppen gebaseerd op content gemaakt door andere klanten, influencers en merken.
Amazon wil consumenten een unieke winkelervaring bieden
Met de lancering van Inspire wil Amazon zijn bezoekers tijd laten doorbrengen in de Amazon app, ook al ontbreekt bij hen de intentie om te winkelen. Het uitgangspunt van Inspire is om voor shoppers een winkelervaring te creëren, in plaats van een doelgerichte koopervaring. De huidige situatie is dat consumenten alleen de Amazon app openen als ze daadwerkelijk iets nodig hebben. Deze situatie vormt hét zwakke punt van de meeste winkelwebsites en -apps in de Verenigde Staten. E-commerce is zeer transactioneel en biedt niet dezelfde ontdekkingservaring als fysieke retail.
De gewenste ervaring die Amazon voor zijn bezoekers wil creëren, is vergelijkbaar met een TikTok-feed, met eindeloze foto’s en video’s waar shoppers doorheen kunnen swipen. Ze kunnen eenvoudig de producten kopen die ze leuk vinden.
Amazon Inspire wacht een unieke uitdaging
In de loop der tijd hebben diverse apps zoals TikTok, YouTube en Instagram winkel-functionaliteit toegevoegd. Ondanks dat deze functionaliteit niet uitsluitend gericht is op winkelen, zal Amazon Inspire toch met bovengenoemde apps een hevige concurrentiestrijd aangaan. Zo heeft Inspire alleen inhoud om te winkelen, terwijl TikTok daaromheen veel meer biedt.
Amazon heeft echter aangekondigd dat merken, influencers en andere shoppers er content op kunnen plaatsen. Als Amazon een grote hoeveelheid content weet aan te trekken, dan zou het een sociaal netwerk-achtige functionaliteit kunnen bouwen die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld TikTok en Instagram.
Tot op heden lopen sociale apps voor in de commerce-race met Amazon om de aandacht van bezoekers te trekken. Dit heeft te maken met de e-commerce functionaliteiten die deze apps onlangs hebben gelanceerd. Amazon is desondanks bezig met een inhaalslag, maar sociale functies vormen een unieke uitdaging die erg moeilijk zal zijn. Social commerce draait om het winnen van aandacht van de consument, en dit is waar Amazon de grootste horde zal tegenkomen, namelijk deze zien te stelen van concurrenten TikTok, Youtube en Instagram.
Het nieuwe jaar is net begonnen en dat betekent dat de inkt van de performance plannen net is opgedroogd. Het kan ook zijn dat de plannen nog in ontwikkeling zijn en dan is de contentkalender van bol.com voor elke e-commerce manager een must read!
In het kort: Bol.com heeft recentelijk de contentkalender voor op het platform voor 2023 bekend gemaakt. Hierin wordt voor het hele jaar een roadmap gepresenteerd met daarin alle unieke retail-momenten van de marketplace per categorie. Dit geeft verkopers op bol.com een gestructureerde planning met piekmomenten voor het hele jaar. Als merk of retailer kun je je hier dus nu al op voorbereiden, door specifieke content te maken en andere sale gerelateerde acties.
Tijdens deze bol.com retail-momenten kunnen verkopers gebruik maken van 3 verschillende campagne soorten, namelijk:
Ons advies is om de contentkalender van bol.com mee te nemen in je marketplaces strategie van dit jaar. Bedenk van te voren voor welke acties je als verkoper kunt meedoen en zorg ervoor dat je assortiment, product content, en pricing hier op aansluiten. Op deze manier maak je al verkoper optimaal gebruik deze momenten van extra verkeer en bezoekers op bol.com.
Afgelopen maand maakte bol.com bekend dat het een grote kostenbesparing moet gaan doorvoeren in de komende 3 jaar. Dit is het resultaat van mindere groei dan verwacht waardoor er bij bol.com vele banen gaan sneuvelen. Dit geldt echter niet voor de platformtak van bol.com.
Deze afdeling faciliteert alles omtrent de aanbieders op het platform en heeft in de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt. Dit komt natuurlijk doordat het aantal aanbieders op bol.com de afgelopen jaren exponentieel is gegroeid en doordat advertising posities een steeds prominentere rol hebben gekregen
Meer dan een kwart van alle aanbieders op bol.com koopt inmiddels advertentieplekken in om haar producten te promoten. Tegelijkertijd zien wat dat de advertentieomgeving van bol.com nog ver achter loopt in vergelijk met bijvoorbeeld Google, Facebook en Amazon. Zo is voor het gros van de aanbieders momenteel enkel mogelijk om product advertenties te tonen (lower-funnel). Het tonen van display advertenties in een eerder stadium (upper-funnel) behoort momenteel nog niet tot de self-service advertentiemogelijkheden van bol.com, en zou een zeer waardevolle toevoeging kunnen zijn voor veel verkopers op het platform. Ook het hebben van de mogelijkheid tot een ‘eigen winkelpagina’ op de marketplace is een veelgehoorde behoefte van merken, een optie die bol.com momenteel nog niet biedt maar we al wel kennen van andere marketplaces.
Waarom is dit belangrijk?
Om te voldoen aan de vraag van aanbieders en om de komende periode te blijven groeien zal bol.com dus stappen moeten gaan zetten. Dit omvat het uitbreiden van de huidige advertising-mogelijkheden naar o.a. meer upper-funnel mogelijkheden. Op dit moment is dit echter nog toekomstmuziek, maar lijkt alles er wel op te wijzen we in dit kader de nodige ontwikkelingen van het platform kunnen gaan verwachten in 2023.
Het e-commerce landschap raakt steeds meer versnipperd. Dit is een wereldwijde trend die we terugzien. Grote platformen openen hun deuren voor aanbieders en gaan hiermee over naar een marketplace model. In het verleden zagen we dit al met Zalando en Decathlon bijvoorbeeld. Recentelijk heeft de CEO aangekondigd dat deze transitie hoogstwaarschijnlijk in Q1 van 2023 zal plaatsvinden.
Hierbij geeft ze dan ook terecht aan dat steeds meer klantreizen beginnen op een marketplace vanwege de eenvoud van het vergelijken. Als gevolg hiervan heeft Praxis dus besloten om met een eigen marketplace te beginnen. De marketplace van Praxis zal gericht zijn op de doe-het-zelf markt en wordt geintegreerd met Praxis.nl en Brico.be. Hiermee wordt dus ook gelijk een stap gemaakt naar de Belgische markt.
Over de verdere opzet van de nieuwe marketplace is nog weinig bekend. Zo is het nog niet duidelijk of aanbieders de mogelijkheid krijgen om producten te etaleren middels advertenties en of het gaat om een open of gesloten model voor aanbieders. De toekomst zal dit uitwijzen.
Waarom is dit belangrijk?
Het feit dat Praxis overgaat naar een marketplace model biedt grote kansen voor (kleinere) aanbieders om op een eenvoudige manier een grote doelgroep te bereiken. Over het algemeen zien we dat niche marketplaces relatief goed presteren vergeleken met algemene marketplaces.
Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24