Het zit erop! Na een prachtige ondernemersreis van 16 jaar neemt Jeroen vandaag afscheid. Vorige week is kenbaar gemaakt dat er in het aandeelhouderschap binnen Adwise en de Wise Fundaments groep enkele veranderingen hebben plaatsgevonden. Eén van die veranderingen is dat Jeroen ter Laak heeft besloten om zijn onderneming te verlaten en op zoek te gaan naar een nieuw avontuur. In dit interview blikken we terug op deze fantastische periode en gaan we dieper in op zijn reden van vertrek.
[In het interview gebruiken we voor het gemak ‘de organisatie’, die eigenlijk bestaat uit meerdere bedrijven. De Academy en People tak hebben we in de loop van de tijd verzelfstandigd. De entiteiten komen samen in de groep Wise Fundaments.]
Jeroen, in het bericht aan de organisatie maakte je jouw vertrek kenbaar. Wat is de aanleiding van dit besluit?
“Ja, dat klopt. In het kort komt het erop neer dat mijn persoonlijke ambities niet meer voldoende aansluiten bij de toekomstige ambities van de organisatie.
Ik vond de verandering die heeft plaatsgevonden voor mezelf een uitgelezen moment om mijn positie in de organisatie en mijn persoonlijke ambities kritisch te wegen en in toekomstperspectief te plaatsen.”
Kun je dat verder toelichten, zijn de ambities veranderd?
“Toen Gijs Westerbeek en ik in 2005 Adwise oprichtten hadden we plannen en dromen. We zagen kansen in het full-service aanbieden van dienstverlening in het digitale domein, om zo synergie te creëren in het volledige speelveld en opdrachtgevers te helpen met hun business. In die tijd bestonden er veel gespecialiseerde bureaus, voor bijvoorbeeld zoekmachine marketing, email marketing, website ontwikkeling etc. Met een full-service aanpak zagen we kansen. Dat bleek een schot in de roos.
We hadden de droom om bij de beste full-service bureaus van Nederland te horen. Niet zozeer de grootste, maar wel de beste in kwaliteit, innovatiekracht en toonaangevendheid. De afgelopen jaren hebben we deze droom bereikt door o.a. de erkenning van vele prestigieuze awards, waardoor nieuwe ambities werden vormgegeven. Ambities moeten immers ver weg voelen en uitdaging bieden.”
Zijn er nog andere factoren die meespeelden in de overweging?
“Adwise heeft in de afgelopen 16 jaren een fantastische groei doorgemaakt en heeft de ambitie om deze groei te continueren. Bij elke groeifase hoort een aanpassing van je organisatie. Die groei en bijbehorende aanpassingen zijn natuurlijk een gezonde ontwikkeling voor het bedrijf.
Die groei heeft er aan de andere kant voor mij persoonlijk voor gezorgd dat het ecosysteem -de omgeving- voor mij persoonlijk minder aansprekend werd. Het geheel wordt professioneler, proces- en beleidsmatiger. Op basis van de ambities zal deze groei de komende jaren nog verder doorzetten. Daar horen andere persoonlijke interesses, drijfveren en competenties bij. Met een omvang van 120 mensen vond ik het bovendien steeds lastiger om mensen echt goed te kennen, te weten hoe iedereen zijn koffie drinkt, terwijl mij dat juist aanspreekt.”
Kun je wat vertellen over alle rollen die je hebt ingevuld de afgelopen 16 jaar? We begrepen dat dit er een flink aantal zijn geweest!
“Ja, ik heb het laatst toevallig nog even opgezocht. In de beginperiode ben je naast het ondernemen echt een allround manusje-van-alles. We noemden het toen een Internetmarketeer, die zowel in de breedte adviserend als uitvoerend bezig was. Denk hierbij aan het bedenken en optuigen van marketingplannen en concepten, de uitvoering van e-mailcampagnes en de ontwikkeling van websites. Later heb ik de aansturing van het development team voor mijn rekening genomen. Na 6 à 7 jaar nam ik de verantwoordelijkheid voor meerdere stafafdelingen op mij, waarin ik de teams Finance, Recruitment en Marketing aanstuurde. Vervolgens was ik als Marketing Manager en later als CMO verantwoordelijk voor de marketing van de organisatie. Tot slot heb ik mij het afgelopen anderhalf jaar volledig gestort op Workspace Management, iets waar voor ons nog een wereld te winnen was.
Als ik er zo op terugkijk is het een mooie, grote diversiteit aan functies. Soms omdat het nodig was voor de organisatie, maar soms ook vanuit persoonlijke ambities. Je groeit mee met de behoefte van de organisatie. Het is een waanzinnig avontuur geweest.”
Je hebt meer dan een jaar geleden de switch gemaakt naar Workplace Management. Hoe heeft dat voor jou uitgepakt?
“Op een gegeven moment ervaarde ik dat ik minder voldoening haalde uit mijn functie als Marketing Directeur. Bij Adwise vinden we het belangrijk dat iedereen die werkzaam is bij ons, maximaal in z’n kracht staat en voldoening haalt uit zijn of haar job. Dit moest voor mezelf natuurlijk net zo zijn. Zodoende heb ik ervoor gekozen de overstap te maken naar Manager Workspace. Een compleet nieuwe functie binnen de organisatie, met als nevenfunctie voorzitter in het directieteam.
De verandering van een directiefunctie naar een managementrol met faciliterend karakter zorgde ervoor dat ik mijn drijfveren volledig teruggevonden had. Zo werkte ik bijvoorbeeld ineens weer in de organisatie in plaats van dat ik uitsluitend aan de organisatie werkte. Je ervaart weer wat er speelt bij collega’s en klanten en ik kon bijdragen aan een aantal projecten die voor de mensen en organisatie direct hun vruchten afwierpen.”
Maakte die voldoening de keuze om te vertrekken niet lastig?
“Het heeft mij niet echt belemmerd in het maken van mijn keuze. Als doener kan ik nu mijn ei goed kwijt, echter weet ik dat deze functie weer zal veranderen met de huidige ambities van de organisatie. Bovendien ambieer ik een andere omgeving die mij persoonlijk weer aanspreekt en inspireert.”
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
“Voor mij is de tijd voor een nieuwe uitdaging aangebroken. Al moet ik eerst een deur volledig sluiten voordat ik er elders één kan openen. Eerst ga ik genieten van een korte sabbatical om los te komen van deze prachtige ondernemersreis, zodat ik daarna kan bepalen welke richting ik precies op wil. Daar kijk ik enorm naar uit, want ik vind het heerlijk om te gaan pionieren en me vast te bijten in iets nieuws.
Vervelen hoef ik mij tijdens de sabbatical niet. We wonen buitenaf op een prachtig boerenerf waar altijd iets te doen is. Daarnaast kijk ik er naar uit een van mijn passies, het windsurfen, weer vaker op te kunnen pakken.”
Jeroen, wat laat je achter na 16 jaar Adwise?
“Een fantastisch team van inmiddels 120 gedreven en collegiale mensen in een prachtige fysieke omgeving natuurlijk!”
Mooi gezegd! Maar wat laat jij qua zichtbare sporen achter bij Adwise?
“Haha, op die manier! Allereerst de voormalige showroom van een autobedrijf die we hebben laten ombouwen tot een fantastische multifunctionele en veelzijdige kantooromgeving. Het concept, de begeleiding en ingebruikname heb ik destijds voor mijn rekening genomen. We geloofden toen al in het bieden van werkplekken en ruimtes op basis van diverse functies.
Ook de herpositionering van het merk Adwise (zoals deze nu staat) heb ik destijds geïnitieerd en geïmplementeerd. Zowel de corporate identity als de brand story zijn destijds volledig opnieuw bepaald evenals de implementatie hiervan bijvoorbeeld in de website. Een omvangrijk traject, met fantastisch eindresultaat, waar ik mijn passie volledig in kwijt kon.
In de laatste anderhalf jaar als Workspace Manager hebben we ook veel stappen gezet. Mede door de Coronamaatregelen werd dit enorm versneld. Zo heb ik de overgang van Microsoft Office 365 naar Google Workspace begeleid, waardoor we functionele hobbels in het 'digitaal samenwerken waar en wanneer je wilt' hebben weggenomen. Ook is er bijvoorbeeld een webshop gelanceerd voor het faciliteren van een ergonomische thuiswerkplek om het thuiswerken nu en in de toekomst op een verantwoorde manier mogelijk te maken.
Allemaal sporen die op dit moment zichtbaar zijn en waar ik persoonlijk wel trots op ben!”
En als we terugblikken op de afgelopen jaren, wat is dan jouw meest dierbare moment geweest dat je voor altijd bij zal blijven?
“We hebben in de hele periode echt veel mooie momenten gekend. Dat zit hem voor mij voornamelijk in heel veel kleine dingen, sfeer, collegialiteit, groei en ontwikkeling van mensen. Verder denk ik aan het 10-jarig jubileum van Adwise, een fantastisch zeilweekend naar Terschelling, maar ook de incentive trips naar de sneeuw en het organiseren hiervan, de eerste edities althans, zijn memorabel. Meer inhoudelijk blijft de winst van de Google Premier Partner Award EMEA in Dublin en de Google Premier Partner Award Global award in New York mij altijd bij. Niet dat ik persoonlijk zozeer betrokken was bij het klantteam van de bekroonde businesscase, maar wel dat we met onze organisatie als eerste (en enige) Nederlands bureau dit hebben bereikt.”
Zijn er ook nog dingen die je stiekem niet gaat missen?
“Gedurende deze reis maak je vanalles mee en hebben we keihard gewerkt aan dit succes. Er waren periodes waarin structureel in avonden en weekenden werd doorgewerkt. Daar hoorden soms ook slapeloze nachten bij. Alhoewel dit de laatste jaren al echt beter in balans was, zal ik dit niet missen. Daarnaast ga ik persoonlijk het presenteren en speechen ook niet missen. Dat is niet zo mijn ding, maar hoorde er natuurlijk gewoon bij.”
Dank voor je verhaal Jeroen. Is er nog iets dat je kwijt wilt?
“Ja, zeker. Mede dankzij mijn compagnon Gijs Westerbeek is Adwise zo succesvol geworden. Ik ben hem erkentelijk en uiterst dankbaar voor dit fantastische zakelijk avontuur. Ook de bijdrage van de inmiddels toegetreden aandeelhouders Koen, Jip en Thijs is hierin uiterst betekenisvol geweest. Zij hebben meer dan 10 jaar lang meegebouwd aan de organisatie alsof ze altijd al aandeelhouders waren.
Daarnaast zijn natuurlijk de mensen in de organisatie het kapitaal. De fantastische collega’s en oud-collega's die er telkens weer voor zorgen dat de trein op deze hoge snelheid kan blijven rijden. Pas goed op het bedrijf, ook ‘mijn kind’. Maar dat is zeker toevertrouwd aan het fantastische team wat ik achterlaat.
Alle opdrachtgevers en partners wil ik bij deze ook gigantisch bedanken. Zonder jullie hadden we als organisatie niet kunnen ontwikkelen tot waar we nu staan. Het vertrouwen dat we kregen en nog steeds krijgen is fantastisch."
Cheers!
Beste Fullservice Digital Agency '24