Vorige week vormde de Amsterdamse Kromhouthal het decor voor de 10e editie van Friends of Search, het grootste search congres van de Benelux. In dit artikel blikken we terug op een geslaagde jubileumeditie met de belangrijkste takeaways op het gebied van SEO en SEA, de award-winning case van RRS en sfeerbeelden van het event.
In 2013 vond de eerste editie plaats van Friends of Search. In de tien jaren daarna groeide het event uit tot één van Europa's grootste search conferenties. Ieder jaar komen er honderden consultants, marketeers, industrie-experts en vakspecialisten samen om te leren over nieuwe trends, technieken en ontwikkelingen op SEO- en SEA-gebied. Net als die vakgebieden, groeide Friends of Search steeds verder en introduceerde het onder meer de Friends of Search award show. Ruim 700 bezoekers maakten dit jaar het 10-jarig jubileum mee in Amsterdam.
Foto: Friends of Search
In de categorie best SEA (PPC) nam RioolReinigingsService dit jaar de Friends of Search award in ontvangst. Daarmee troefde RRS Hema en Landal GreenParks af. De Nederlandse marktleider op het gebied van rioolreiniging integreerde CRO, data en advertising in een slimme campagne, waardoor de hele organisatie nu 20% effectiever werkt. Dankzij een nieuwe afspraakmodule en targeting gebaseerd op postcodegebieden steeg het conversieratio met 68%, daalde de CPA enorm en nam het totaal afspraken toe met liefst 25%. En alles zonder het algoritme te beperken.
''Een fantastische case die business intelligence en automation succesvol heeft gecombineerd voor organisatiebrede impact.” - Jury Friends of Search
Foto: Friends of Search
Tijdens de jubileumeditie werd geregeld teruggeblikt op de events en onderwerpen van voorgaande jaren. Illustratief voor de enorme veranderingen binnen de domeinen SEO en SEA is de rol van automatisering en machine learning. In 2013 nog slechts een klein onderdeel van de Friends of Search-agenda; in 2023 domineerde het samen met AI en first-party data het programma. Hieronder een overzicht van de belangrijkste takeaways en verwachte ontwikkelingen binnen SEO en SEA:
Headless sites - Barry Adams denkt dat Google al in 2033 werkt met headless sites, waarbij websites niet meer zullen zijn dan front-endloze databronnen voor Google. Lily Ray verwacht niet dat het zover zal komen. Zij denkt dat featured snippets weliswaar worden uitgebreid met opties als Google Flights en Google Jobs, maar transacties nog steeds op sites zelf zullen worden verricht.
Links en ranking - Links dragen steeds minder bij aan de rankings van sites. Knowledge Graphs worden steeds belangrijker.
Note: Bij Adwise zien we nog steeds het effect van links op site rankings bij onze opdrachtgevers en zetten hier vraagtekens bij.
Eerlijk rankt het hoogst - Wees altijd eerlijk over reviews, auteurs en andere gevoelige informatie. Google benadeelt sites die hard coded items toevoegen over reviews die niet overeenkomen met de reviewaantallen of waarderingen van bijvoorbeeld Maps of een review site.
AI-detectie - De opmars van tools als GPT-3 zorgt voor een enorme ontwikkeling van AI-gegenereerde content. Copyleaks is een aanbevolen tool om GPT-3 content mee te detecteren.
First Party Data do's & dont's - Een vijftal tips rondom first-party dataverzameling: start met het verzamelen van UTM-informatie in je CRM, staar je niet blind op predefined attribution om UTM's op te slaan, zorgt altijd voor een DEV vs PROD benadering als je offline conversies inricht, importeer je data direct naar advertentieplatformen in plaats van directe integratie en houd rekening met de verschillende manieren van implementatie die elk ad platform hanteert.
Checklist Privacy First - DDMA deelde een checklist met betrekking tot privacy-first dataverzameling. Er zijn een aantal zaken om op te letten: check de cookiebanner op consent en informatie, check het privavy- en cookie statement, neem eventueel een advocaat in de arm voor geplande campagnes, gebruik een tracking measurement plan, blijf op de hoogte van de tools die je gebruikt én vraag je af welke persoonlijke data je nou echt nodig hebt.
Foto: Friends of Search
Als trots sponsor en lid van de initiatiefnemende brancheverenigingen VIA en DDMA, is Adwise al jarenlang verbonden aan Friends of Search. Een periode vol hoogtepunten met onder meer Friends of Search Awards voor viaBOVAG.nl, Vandentop Tuinhout en RRS. Via deze weg bedanken we Friends of Search voor de jaarlijkse organisatie en het vertrouwen in ons als sponsor; een rol waarin we nog jaren betrokken hopen te zijn bij Friends of Search.
Beste Fullservice Digital Agency '24