Wil jij ook meer grip krijgen op je data?
Loraine, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand augustus zat op het gebied van data weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand:
Als we de bronnen mogen geloven, is er een soort beheeromgeving voor tags (zoals een remarketingtag of een GA4 stream) en bestemmingen (zoals Google Ads en GA4). Stel dat je de helft van je website hebt getagd met een GA4 tag en de andere helft met een Google Ads remarketingtag. Je kunt dan beide combineren en zowel in GA4 als Google Ads de hele website meten. Wat de ene tag kan meten kun je delen met andere tags zeg maar.
Mocht je zelf vooral Google Tag Manager gebruiken, dan heeft dit nog niet echt direct een toepassing, maar Google zegt dat er extra features bij komen zoals een betere integratie tussen de Google Tag en GTM. Goed om in de gaten te houden dus!
Deze data access records omvatten GA4 UI Reporting, GA4 UI Explorations, GA4 Data API, en andere producten zoals Firebase & Admob die gegevens uit Google Analytics kunnen ophalen via een koppeling. Deze records bevatten geen configuratiewijzigingen van property's, zoals het toevoegen van een stream of het wijzigen van de tijdzone van een property.
Let op: deze toepassing is alleen nog maar mogelijk voor gebruikers met een 360 account.
Afgelopen maand is er wederom een uitrol geweest m.b.t nieuwe events / interacties. Vanaf augustus worden form_start en form_submit automatisch gemeten in GA4, mits je deze setting hebt ingesteld binnen je stream. Oftewel, er is een automatische form tracking in GA4 beschikbaar.
Push jij GA4 ecommerce events via Google Tag Manager (GTM)? Dan hebben we goed nieuws! Vanaf heden is het mogelijk om binnen je event aan te geven dat je gebruik wil maken van de datalayer. Dit kan enorm veel werk besparen, denk hierbij aan het aanmaken van alle verschillende verplichte variabelen die noodzakelijk zijn voor een purchase event. Met een simpel vinkje, en natuurlijk een correct geconfigureerde datalayer, ben je in een paar stappen klaar om te testen.
Half augustus is bekend gemaakt dat het mogelijk is om een certificaat te behalen voor Google Analytics 4. Deze certificering was altijd al beschikbaar voor Google Analytics Universal, maar nu dus ook voor de vernieuwde omgeving. Mocht je al een langere tijd hebben verdiept in GA4, dan is het zeker de moeite waard om deze eens te proberen. Een aantal van ons team hebben deze al behaald en gaven aan dat hij voor nu nog vrij basic was. Kortom, zeker de moeite waard om eens een gokje te wagen!
Een customer data platform die veel van onze klanten gebruiken, heeft ook een aantal belangrijke updates die erg interessant zijn. De meest interessante op dit moment is de B2B APP. Samen met de data van Spotler Leads, is Squeezely erin geslaagd om inzicht te geven in Top Bedrijven, Top Industrieën en de Matched Profiles van de laatste 30 dagen.
Samen met een Company Search sectie waar je eenvoudig alle events per bedrijf kunt bekijken, is het veel makkelijker om een beter inzicht te krijgen in hoe je je prospects kunt targeten.
Loraine, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24