Hulp nodig bij een SEO vraagstuk?
Ik ben Shari, SEO specialist bij Adwise, en help je graag!
De afgelopen editie van brightonSEO was één van de meest nieuwswaardige ooit! Met ChatGPT, Google Bard en allerlei andere innovaties verandert het SEO-landschap in een rap tempo. Stefan Leferink, Marlin Perton en Thijs Wolbers waren aanwezig in Brighton en geven de vijf mooiste inzichten.
SEO is nog niet dood. Hoe weinig bemoedigend dat ook klinkt, na de introductie van (vooral) Chat GPT zul je het haast gaan geloven… Waarom creëren we in de toekomst nog content als Chat GPT of Google Bard antwoord op alle vragen heeft?
Het antwoord is eenvoudig: waarschijnlijk worden tools als Chat GPT een verrijking van de zoekmachines zoals we ze nu kennen, maar gaan ze geen vervanging zijn. Beide manieren van zoeken zullen naast elkaar en door elkaar gebruikt worden. Chat zal geïntegreerd worden in de zoekresultaten, zoals nu soms al het geval is.
Voordat chat search kan vervangen, moet het veilig zijn en moet er minder bias zijn. Op dit moment is chat beter dan search in de volgende situaties:
Search is beter dan chat in de volgende situaties:
AI is een geweldige tool om je op gang te helpen, om je werk te perfectioneren en om taken te versnellen. AI helpt je bij:
AI is echter geen vervanging van de SEO-specialist, hoe verleidelijk het ook mag zijn. AI is immers betaalbaar, snel en eenvoudig toe te passen. Maar wat als iedere website AI toepast en de volledige SERP vol staat met AI-gegenereerde content? Dat is verre van interessant voor gebruikers. Daarnaast is AI-content niet authentiek, waarmee het niet optimaal is volgens de nieuwste EEAT-richtlijnen. Ten slotte is AI nooit 100% betrouwbaar, waardoor het YMYL-principe bij AI-content niet opgaat.
Als de SEO-specialist een goed ingespeelde tandem vormt met AI, krijg je de beste resultaten. De SEO-specialist komt met creativiteit, unieke ervaring en authentieke meningen en ideeën, terwijl AI het proces versnelt en informatie aandraagt die de SEO-specialist zelf niet zou vinden.
Het is voor de nodige marketeers een herkenbare frustratie. Met bloed, zweet en tranen werk je aan YouTube-content voor het bedrijfskanaal, maar de kijkers weten de weg naar jouw video’s nog niet te vinden. De belangrijkste tip? Blijf doorgaan! Op de lange termijn kom je zeker bovendrijven!
In de marketing zijn we al enige tijd bekend met het E-A-T-principe (Expertise - Authoritativeness - Trustworthiness). Inmiddels is daar met Experience een extra E bijgekomen, waardoor we tegenwoordig van E-E-A-T spreken. Wanneer we kijken naar YouTube-SEO kunnen we het zelfs uitbreiden tot E-E-A-A-T-T. In dat geval staat de afkorting voor:
Met E-E-A-A-T-T in het achterhoofd heb je al een gedegen basis voor je YouTube-strategie. Dit is natuurlijk niet het enige belangrijke aspect. Ook de volgende punten zijn zaken die je zeker niet mag vergeten als je een succesvol YouTube-kanaal wil runnen met je bedrijf:
Gebruikers zoeken niet alleen in Google, maar ook via Pinterest, TikTok, YouTube en andere socials. Google gebruikt vervolgens de content van deze kanalen in de SERP, omdat het aansluit bij een zoekvraag. Reviews van gebruikers zijn perfect om te plaatsen op Pinterest, TikTok en YouTube om vervolgens ook te ranken in de SERP. Zorg er wel voor dat je content creëert die niet op een advertentie lijkt en waar je een groot publiek mee bereikt.
Om goed te ranken in Pinterest, TikTok en YouTube houd je rekening met het volgende:
Om je gebruikers zo goed mogelijk te bereiken, moet je natuurlijk weten waar ze bepaalde informatie zoeken. Denk bijvoorbeeld aan festivaloutfits. Daar wordt wel op gezocht in Google, maar in Pinterest gaan de zoekvolumes door het dak tijdens het festivalseizoen. Tools zoals Glimpse laten je zien welk kanaal gebruikt wordt voor een bepaalde zoekvraag.
Het is één van de lastigste onderdelen van SEO: het vergaren van waardevolle backlinks. Waar nog wel eens wordt gedacht en gezegd dat ook het aantal backlinks belangrijk is, blijkt dit in de praktijk mee te vallen. Relevantie en kwaliteit voeren op dit vlak de boventoon. Links van sterke en relevante platforms helpen jou naar hogere posities in Google. De laatste tijd lijkt er daar echter een factor bij te komen, namelijk links die de diversiteit vergroten. Denk hierbij aan links van LHBTI-vriendelijke websites.
Wat je verder kan helpen in het versterken van je linkprofiel is het uitbreiden van je business directories. Dit zijn alle plekken waar je bedrijf genoemd staat. Dit heeft vooral een goede invloed op de lokale vindbaarheid. Daarnaast kun je ook online speuren naar doodlopende linkjes bij waardevolle domeinen. Wanneer je deze hebt gevonden kun je het betreffende domein vragen of ze hierin naar jou kunnen verwijzen.
Een mooie bijkomstigheid van een goed linkprofiel is de aanwas van extra verkeer naar je website. Deze trend zien we ook terug bij Digital PR, waarbij de piek in traffic eerst komt en pas in een later stadium een groei in de autoriteit waarneembaar is.
Voor een succesvolle linkbuildingcampagne is het belangrijk om elke betrokkene goed zijn of haar eigen belang te laten zien. Zo laat je de marketing directeur de commerciële impact zien en de E-commerce manager het extra verkeer en de intentie. Daarnaast vertel je de SEO-manager alles over de extra zichtbaarheid in de zoekmachines op non-branded termen en de brand manager over de online zichtbaarheid van het merk. Op deze manier krijg je de neuzen dezelfde kant op en draagt iedereen zijn steentje bij aan een succesvolle campagne.
Ik ben Shari, SEO specialist bij Adwise, en help je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24