Bij Adwise maken we al jarenlang gebruik van kunstmatige intelligentie om de business van onze opdrachtgever te optimaliseren en te versnellen. Nu AI een ongekende groei doormaakt, is er een nieuw tijdperk aangebroken dat talloze mogelijkheden biedt voor nog grotere impact. Om die potentie verder te verkennen en toe te passen, hebben we ook dit jaar weer de Adwise Hackathon georganiseerd. Een terugblik op een wederom geslaagde editie van de Adwise Hackathon.
Hoewel het inmiddels duidelijk is dat AI eindeloze mogelijkheden biedt, worstelen veel organisaties nog met de praktische toepassing ervan. Toch kan AI een breed scala aan standaardprocessen versnellen en zelfs volledig automatiseren. Tijdens de Adwise Hackathon hebben we onze uitgebreide AI-expertise gecombineerd met de operationele vaardigheden van onze Adwisers om klanten te ondersteunen bij hun specifieke uitdagingen met slimme, AI-gedreven oplossingen.
“Je moet actief bezig blijven. Dat betekent elke dag weer opnieuw bezig zijn met nieuwe innovaties en het bedenken van oplossingen voor klanten waarmee zij het verschil maken en vervolgens zorgen dat daar de erkenning voor komt in de vorm van awards. ” Thijs Wolbers - Director of Quality and Innovation Adwise
Naast dat een Hackathon direct bijdraagt aan onze missie om organisaties op een beslissende voorsprong te zetten, is het ook dé manier om intern kennis uit te wisselen en van elkaar te leren om zo over de hele breedte van onze agency de slagkracht binnen het domein AI verder te versterken.
Dit jaar zijn 11 teams met Adwisers vanuit alle disciplines en domeinen aan de slag gegaan met het uitdenken van innovatieve AI-oplossingen voor onze opdrachtgevers, die zelf de meest uiteenlopende challenges hebben aangeleverd.
“Elk team werkt met hulp van AI aan een prototype voor een vraagstuk dat direct van een klant komt, dat positief maatschappelijke impact heeft of dat onze eigen organisatie versnelt. Daarmee krijgen onze Adwisers alle ruimte om echt te innoveren en ideeën uit te werken die direct impact maken. ” Tom de Haas - Head of Learning & Development Adwise
De dag begon met een gezamenlijk ontbijt, vervolgens hebben de teams de ochtend vooral gebruikt om samen te brainstormen en plannen van aanpak uit te denken. De middag stond in het teken van (werkende) AI-prototypes maken die niet alleen in theorie de aangedragen uitdagingen zouden oplossen, maar ook daadwerkelijk geïmplementeerd konden gaan worden.
Nadat alle tijd om samen te werken was weggetikt, maakten alle teams zich op voor de grande finale: het presenteren van hun ideëen voor de interne vakjury en dat binnen vijf minuten.
De zeskoppige jury bestaande uit Thijs Wolbers (Director of Quality & Innovation, Adwise), Junior Melgert (Operations Manager Development & Technology, Adwise), Wouter van Mierlo (Senior Marketing Strategist & Lead AI, Adwise), Annika Koch (Digital Marketeer, Petite Amélie), Steven Keuper (Digital Marketing Manager, Comafin) en Bart van Dijk (Head of Operations, Volero) beoordeelde de 11 door de teams zelf gepresenteerde prototypes en cases. En dat leverde een aantal zeer innovatieve én werkbare eindproducten op.
Na langdurig juryberaad werd de top drie uitgeroepen, met ShelterSuit als gekroonde nummer 1. Door een geautomatiseerd systeem dat donatiecampagnes direct lanceert wanneer zich een ramp voordoet, zoals een natuurramp of humanitaire crisis. Hierdoor kan ShelterSuit sneller en efficiënter op rampen te reageren. Het systeem genereert in real-time content, waardoor ShelterSuit in no-time klaar is om donaties op te halen en ShelterSuits te produceren en distribueren.
“De pakken van ShelterSuit worden vaak ingezet bij crisis, oorlogen en rampen. Het is dus super mooi dat we voor zo'n organisatie met zo'n maatschappelijk impact aan de slag mogen. ” Marlon Achteresch, winnares Hackathon 2024 met ShelterSuit
We kijken samen met alle Adwisers en betrokken opdrachtgevers terug op een zeer geslaagde Hackathon. Kunstmatige Intelligentie zal zich blijven ontwikkelen en steeds meer impact maken op het vakgebied Digital Marketing, wat zeker voor een agency als Adwise zal blijven vragen om bij te blijven leren, te blijven versnellen en steeds sneller bij te sturen. En met events als de Hackathon blijven we investeren in onze positie als voorloper binnen AI.
Beste Fullservice Digital Agency '24