De maand september had op het gebied van digital advertising een aantal belangrijke updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee langs de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Volgens een nieuw onderzoek van Optmyzr presteren exacte zoekwoordtypen beter dan brede zoekwoordtypen. In een recent rapport van Optmyzr is gebleken dat het tijd is voor adverteerders om hun zoekwoordtypes en biedstrategieën opnieuw te evalueren. Het onderzoek vergeleek brede zoekwoordtypes met exacte zoekwoordtypes en kwam tot verrassende conclusies:
De belangrijkste leerpunten voor adverteerders zijn:
Kortom, door kritisch te kijken naar zoekwoordtypes en biedstrategieën kunnen adverteerders kosten besparen en de prestaties van hun campagnes optimaliseren.
Snapchat’s AI gaat gesponsorde links tonen vanuit de Microsoft Chat Ads API.
De AI van Snapchat, genaamd My AI, heeft een wereldwijde community van meer dan 750 miljoen maandelijkse gebruikers, waardoor het een van de meest gebruikte chatbots voor consumenten is. De mogelijkheid om op dit platform te adverteren via Sponsored Links biedt een enorme kans qua bereik, ROI en het bereiken van de kernpubliek.
Hoe werkt het?
Door de mobiele dekking in Microsoft Advertising-campagnes te maximaliseren.
Controleer vervolgens in jouw instellingen voor apparaten of je mobiel verkeer prioriteit geeft door positieve mobiele bod aanpassingen in te stellen voor al jouw advertentiegroepen.
Om de impact van Snap-verkeer op jouw campagne te meten, kan je gebruikmaken van het Microsoft Advertising-publisherrapport. Dit rapport is te vinden onder de categorie "Microsoft-sites en geselecteerd verkeer". Dit verkeer heeft Microsoft-eigenschappen als benchmark.
Resultaten tot nu toe
Adverteerders meldden een aanzienlijke jaar-op-jaar toename van mobiel verkeer over het Microsoft-netwerk tijdens de testfase. Gemiddeld zagen ze meer dan 15% meer mobiele weergaven van Microsoft-sites.
Snapchat plaatste een demonstratie afbeelding waarop te zien is hoe de advertenties worden weergegeven.
Eerder dit jaar kwam naar buiten dat het platform X een scherpe daling heeft gehad als het gaat om de advertentie-inkomsten. Om die reden heeft het platform ervoor gekozen om een deel van de advertentieruimte uit te besteden. Door een flinke daling van 59% in advertentie-inkomsten heeft X ervoor gekozen de krachten te bundelen met het Google Display Netwerk.
Ondanks de exacte details van de dealvoorwaarden geheim blijven, is het in de toekomst mogelijk voor adverteerders om gebruik te maken van de X-homefeedvoorraad via display-campagnes van Google Ads.
De reden dat Elon Musk hiervoor gekozen heeft is omdat sinds zijn overname van X afgelopen jaar, de advertentie-inkomsten alleen in de Verenigde Staten al met 59% is gedaald. In 2022 werden 90% van de inkomsten gegenereerd door advertenties, wat een grote impact had op de winst van X.
Wat is de impact?
Dit is de kans om als adverteerder een enorm publiek te bereiken, dagelijks heeft platform X namelijk meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. Door de verkoop aan Google Ads is het nu mogelijk om te adverteren op X met de vertrouwde tools voor het opzetten en targeten van campagnes van Google Ads.
Tot slot is het wel belangrijk er rekening mee te houden dat X niet dezelfde strikte advertentierichtlijnen en -praktijken hanteert voor het plaatsen van advertenties als Google Ads. Het risico bestaat dat uw campagne naast onbeperkte en zelfs aanstootgevende inhoud wordt getoond.
Het digitale marketinglandschap is momenteel sterk aan het veranderen, door middel van AI aangedreven tools. Deze tools helpen adverteerders zich aan te passen aan het veranderende consumentengedrag en om ook betere resultaten te behalen.
Lever relevantere zoekadvertenties met de automatisch gemaakte items
In een nieuwe opt-in-instelling van Google zijn de automatisch gemaakte items op campagneniveau. Met deze instelling is het mogelijk relevantere zoekadvertenties weer te geven door op maat gemaakte koppen en beschrijvingen te maken op basis van de context van jouw advertentie inclusief bestemmingspagina. Tegenwoordig zijn de automatisch gemaakte items beschikbaar in acht talen, waaronder ook campagnes die in het Nederlands zijn ingesteld.
Bouw door middel van gesprek ervaring in Google Ads betere campagnes in het zoeknetwerk
Om betere campagnes te maken heb je alleen jouw website URL nodig. Vervolgens helpt Google AI je alles te genereren wat jouw campagne nodig heeft, van zoekwoorden tot koppen en beschrijvingen. Daarnaast is het bij elke sessie ook mogelijk om met de AI te communiceren om suggesties aan te passen en goed te keuren voor je de campagne inzet.
Beste Fullservice Digital Agency '24