Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
De maand oktober zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Google Ads, Facebook, Amazon, Beslist.nl en Snapchat.
In maart breidde Google Ads de creative mogelijkheid binnen Smart Shopping al verder uit met het toevoegen van custom HTML5 formaat. Vanaf heden is het ook mogelijk om een video toe te voegen aan de Smart Shopping advertentie. Er mag één video van maximaal 30 seconden worden toegevoegd.
Wil je meer weten over Smart Shopping? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten!
In het verleden werden advertenties met te veel tekst in afbeeldingen op Facebook afgekeurd, want een afbeelding mocht voor 20% uit tekst bestaan. Dit komt met de recente update binnen Facebook te vervallen. Echter wordt nog altijd geadviseerd om afbeeldingen met minder dan 20% tekst in te zetten voor je advertenties, gezien deze beter presteren dan advertenties met meer tekst. Mocht je als adverteerder willen nagaan of je afbeelding voldoet aan de richtlijnen van het platform, maak dan gebruik van de Text Overlay Tool van Facebook.
Het Demand Side Platform (DSP) van Amazon is nu ook beschikbaar in Nederland. Adverteerders kunnen vanaf nu advertentieruimte inkopen bij Amazon.nl, IMDB en binnenkort ook Twitch. In eerste instantie gaat het om display advertenties die ingekocht kunnen worden.
Profielinformatie die Amazon opbouwt kan ook voor targeting gebruikt worden op externe derde platformen zoals uitgevers.
Amazon gaat met deze lancering steeds meer de concurrentie rondom advertising aan met Google en Facebook. Er zijn steeds meer advertentiemogelijkheden op Amazon en populaire platformen als Twitch.
Amazon heeft de mogelijkheid geïntroduceerd om in gesponsorde display-advertenties de kop aan te passen en je merklogo toe te voegen. De aangepaste display advertenties kunnen worden weergegeven op pagina's met productbeschrijvingen, klantrecensies, pagina's met winkelresultaten en onder de aanbevolen aanbieding. De advertenties worden responsive weergegeven zodat ze passen bij voorraad eenheden op desktop, mobiel en in-apps.
Google is momenteel aan het experimenteren met het tonen van Google Shopping advertenties op nieuwe tabpagina’s die Chrome gebruikers openen. Het idee hierachter is dat gebruikers op de persoon gerichte producten van webwinkels te zien krijgen op de browsertabs.
De functie voor het tonen van de Google Shopping advertenties op nieuwe tabbladen in Chrome is bij de Canary-versie van Chrome te activeren door middel van een flag. Naast Chrome lijkt ook Firefox gesponsorde sites te gaan tonen op tabbladen.
Beslist.nl is bezig met het invoeren van smart bidding biedstrategie voor aangesloten webwinkels. Met deze nieuwe manier van bidding kunnen webwinkels gericht hun ROAS instellen voor hun campagnes. Voorheen konden webwinkels hun campagnes alleen instellen op basis van CPC en CPS.
In de nieuwe opzet kunnen aangesloten webwinkels bepalen hoeveel rendement campagnes op Beslist.nl hen moet gaan opleveren. Beslist.nl legt momenteel de laatste hand aan het machine-learning systeem, de verwachting is dat dit midden november live gaat.
Facebook heeft weer een aantal updates doorgevoerd in het platform namelijk:
Nieuwe shopping doelgroepen
Binnen Facebook zijn een aantal nieuwe shopping doelgroepen uitgerold, namelijk:
Instagram producttag advertenties
Instagram test al meer dan een jaar met producttags voor organische berichten en vervolgens kun je die berichten promoten als advertenties. Vanaf heden kun je advertenties met producttags rechtstreeks in de Business Manager maken zonder eerst een organische post te hoeven doen.
Kortingen in webwinkels
Facebook is deze feature momenteel alleen nog aan het testen in de VS. Hiermee kunnen webwinkels hun kortingen promoten via het tabblad promoties in de Commerce Manager.
Google Ads heeft de rapportage in de Ads Editor in een nieuw jasje gestoken. Je kunt deze terugvinden onder Rapporten in de Editor. Met de komst van de update binnen rapportage begint de rapportage steeds meer op de lay-out van Datastudio te lijken. Als adverteerder kun je nu rapporten meer visualiseren dan voorheen. Er zijn nog altijd vooraf gedefinieerde rapporten, maar je kan natuurlijk ook custom rapporten instellen.
Vanaf half oktober is het mogelijk om Nederlandse content te publiceren op Discover binnen het platform. Snapchat is hiermee de samenwerking aangegaan met o.a. Nederlandse partners als Vice Nederland, Hearst, 433, NOC/NSF en NOS. De verwachting is dat hiermee het platform nog intensiever gebruikt gaat worden.
In 2015 werd Discover gelanceerd door Snapchat en richt zich vooral op de doelgroep van 13-34 jaar. inmiddels maken ruim 100 partners wereldwijd gebruik van Discover met content die goed bij de doelgroep past. Denk aan fullscreen, kort en bondig (niet langer dan 5 minuten), visueel weergegeven en altijd verticaal.
Door de lancering in Nederland krijgen adverteerders de mogelijkheid om fullscreen verticale video advertenties te tonen met geluid. Hierdoor is ook het nieuwe advertentieformaat ‘commercials’ beschikbaar in Nederland.
Wil je meer weten over Snapchat adverteren? Neem dan vrijblijvend contact op!
Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Beste Fullservice Digital Agency '24