Challenge us
menu

Digital Advertising Roundup oktober 2019

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Digital Advertising Roundup september 2019

De maand oktober zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante update van Google Ads, Microsoft Advertising Facebook, Linkedin en Amazon.

Amazon breidt .nl-domein volgend jaar uit tot volwaardige webwinkel

Amazon gaat vanaf volgend jaar starten met een volledige webwinkel op het Nederlandse domein (amazon.nl). Dat blijkt uit een mededeling aan Amazon leveranciers in de besloten LinkedIn-groep Amazon Expert Group Netherlands. De geruchten rondom een uitbreiding van het Nederlandse domein gingen al geruime tijd rond. Dat betekent dat amazon.nl niet langer alleen boeken gaat verkopen. Be ready for our Dutch Amazon future, luidt het slotwoord van de mededeling.

Facebook introduceert responsieve advertenties met Multiple Text Optimization

Facebook heeft op zijn platform responsieve advertenties geïntroduceerd: Multiple Text Optimization. Wanneer adverteerders binnen hun campagne een single image of video inzetten, kunnen zij ervoor kiezen om 5 hoofdteksten, 5 headlines en 5 beschrijvingen toe te voegen. Eerder was het mogelijk om er van elk onderdeel 1 in te vullen. Facebook serveert vervolgens de verschillende responsieve advertenties uit, waarna het kan bepalen welke het beste werken. In de rapporten kunnen adverteerders tevens zien hoe de verschillende combinaties hebben gepresteerd.

Google Ads rolt leadformulier-extensie uit

Google Ads heeft deze maand een nieuwe extensie uitgerold, namelijk de leadformulier extensie. Deze extensie is uiteraard geschikt voor bedrijven die zich richten op leadgeneratie. Deze extensie kan direct in de tekstadvertentie getoond worden, gebruikers kunnen dus converteren zonder ooit op de website van de adverteerder te zijn geweest. Adverteerders in Nederland kunnen voorlopig nog geen gebruikmaken van de extensie. De extensie is in enkele landen in beta en wordt later in Nederland uitgerold.

 
De extensie beschikt over zowel 30 karakters aan extensie tekst als 30 karakters voor de kop. Tevens kunnen er nog 200 karakters worden toegepast op de beschrijving. Daarnaast kan er gekozen worden uit 8 call-to-actions. De extensie ziet er als volgt uit:

Wanneer een gebruiker een leadformulier opent, registreert Google dit als een klik. Als de gebruiker het vervolgens invult en verzendt, wordt het gezien als een leadconversie. Deze conversies zijn te vinden door de kolom ‘conversies’ te segmenteren. De ingevulde formulieren kunnen door middel van een webhook naar een eigen CRM of Google Spreadsheet worden doorgezet.

LinkedIn laat gebruikers evenementen promoten met LinkedIn Events

LinkedIn heeft gebruikers recent de mogelijkheid gegeven om evenementen meer onder de aandacht te brengen. Met LinkedIn Events kunnen gebruikers een event namelijk promoten, zowel openbaar als privé via uitnodigingen. Je vindt deze optie in de linkerkolom op de homepage, iets wat mogelijk wat verstopt zit als je lid bent van meerdere groepen en meerdere hashtags volgt. Pagina’s kunnen vooralsnog geen gebruikmaken van LinkedIn Events; uitnodigingen kunnen alleen worden verstuurd vanuit een persoonlijk profiel. Wil je meer weten over deze ontwikkeling? Digital Marketeer Alice Kaal schreef op Marketingfacts een blog over LinkedIn Events.

Affinity Audiences targeten via zoeknetwerk campagnes

Affinity audiences zijn al jaren beschikbaar voor Google Display -en videocampagnes. Met deze audiences kun je mensen bereiken op basis van interesses en worden bepaald door het browsegedrag. Er kan worden getarget op diverse interesses van “banken en financiën” tot aan “voertuigen en vervoer”. Google Ads heeft recent aangekondigd dat affinity audiences vanaf heden ook kunnen worden getarget via zoeknetwerk campagnes en kan op dezelfde manier worden toegevoegd als remarketing list for search, in-market audiences en similar audiences.

 

Nieuwe metrics beschikbaar binnen Google Shopping

Adverteerders die Google Shopping campagnes hebben draaien, beschikken sinds deze maand over nieuwe metrics. Hiermee kunnen er betere inzichten worden verkregen in welke producten winstgevend zijn. Daarnaast kan het ook inzichten geven zoals dat minder converterende producten juist de verkoop van bestsellers stimuleren.

 Deze nieuwe metrics zijn momenteel nog in bèta, het gaat hierbij om:

- Bestellingen;
- Gemiddelde grootte winkelwagen wagentje;
- Gemiddelde bestelwaarde;
- Kosten van verkochte goederen;
- Brutowinst;
- Opbrengst.

Microsoft Advertising neemt afscheid van versnelde weergave

In navolging van Google Ads neemt ook Microsoft Advertising afscheid van de versnelde weergave. Dit geldt voor search, dynamic search en shopping campagnes. De versnelde weergave komt per 1 november te vervallen. Vanaf dit moment wordt de weergavesnelheid overgeschakeld naar standaard. Met een versnelde weergave was het mogelijk om het dagbudget van campagnes sneller te besteden in vergelijking met een standaard weergave. De standaardweergave houdt meer rekening met de verwachte advertentieprestaties gedurende de dag en is beter in het maximaliseren van prestaties binnen het dagbudget.

Locatie targeting beschikbaar binnen Smart Shopping

Vorig jaar werd door Google Smart Shopping uitgerold, echter was het nog niet mogelijk om hier zelf locaties toe te voegen. Gezien deze campagne volledig automatisch door Google werd aangestuurd, waardoor alle landen en gebieden werden getarget. Wel was het mogelijk om de locaties in te zien en de prestaties van de diverse locaties te analyseren. Deze kon je vinden onder locaties en vervolgens gebruik te maken van het geografisch rapport of gebruikerslocatie rapport.

Vanaf heden is het mogelijk om zelf locaties toe te voegen of om de targeting te beperken.

Amazon rolt videoadvertenties uit naar zoekresultaten

Amazon maakt het voor adverteerders mogelijk om met video’s te adverteren in de zoekresultaten van de app. Adverteerders kunnen hun producten, dankzij deze functie, dus met een contentrijke uiting laten zien aan een relevante, actief zoekende doelgroep. Een klik op de advertentie leidt vervolgens door naar de detailpagina van het product, de Amazon Store van de adverteerder of naar een customized landingspagina gehost op Amazon. De beschikbaarheid van videoadvertenties in zoekresultaten beperkt zich tot dusver tot een beta voor alleen de mobiele app.

Snapchat start met Dynamic Ads op basis van productfeed

Snapchat heeft een beta geopend voor Dynamic Ads, ofwel advertenties die automatisch worden gegenereerd vanuit een productfeed en real-time productinformatie bevatten. In een eerste test hebben de Dynamic Ads positieve resultaten opgeleverd: enkele e-commerce partijen zagen de cost per purchase dalen met 66%. Die resultaten zijn onder meer te danken aan de verhoogde advertentierelevantie, het minder handmatige creatieproces en de native templates die Snapchat tot zijn beschikking heeft. Deze beta is alleen nog beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten, maar de verwachting is dat Dynamic Ads de komende maanden ook worden uitgerold naar andere landen.

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle digital advertising strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24