Hulp nodig bij een SEA vraagstuk?
Davey, Head of SEA bij Adwise, helpt je graag!
De maand november zat op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Het heeft even geduurd, maar eindelijk is het zover: promotie-extensies in Google Shopping is een feit. Met deze nieuwe mogelijkheid krijgen de Google Shopping-campagnes een geheel andere dimensie. Heb je een webshop en wil je van promotie-extensies gebruikmaken? Lees hieronder de voordelen en hoe je dit kunt toevoegen.
Voordelen van promotie-extensies in Google Shopping
Korting geven of speciale acties maken is een onmisbaar onderdeel voor wie een webshop heeft. De consument gaat namelijk sneller tot aankoop over met een (extra) korting. Een promotie-extensies in Google Shopping heeft de volgende voordelen:
Hoe voeg je promotie-extensies toe in Google Shopping?
Ga naar je Google Merchant Center en onderneem de volgende stappen:
De Black Friday-verkopen zijn bijna met 12% toegenomen vergeleken met het vorige jaar. De verwachting is daarbij dat de uitgaven deze feestdagen met 2,5% stijgen ten opzichte van 2021. Een nadere blik op de ontwikkelingen rondom Black Friday en de impact hiervan voor fysieke winkels/webshops.
Fysieke winkels maken een comeback
Inflatie en ‘vermindering van het consumentenvertrouwen’ zorgden voor een relatief ‘magere’ Black Friday in de Verenigde Staten. De statistieken laten echter zien dat winkelcentra een comeback maken, omdat men eindelijk weer kan genieten van fysieke winkelervaringen.
Miljoenen winkels hadden de voorgaande twee Black Fridays te kampen met restricties ten gevolge van de coronapandemie. In 2022 is het winkelbezoek dan eindelijk weer toegenomen. Zo steeg het verkeer in gesloten winkelcentra met 1,2% en het verkeer naar niet-winkelcentra (zelfstandige winkels) met 4,7% in vergelijking met Black Friday 2021. Hoewel de drukte minder was, stond het winkelend publiek in verband met personeelsproblemen van winkels langer in de rij.
Shopify-verkopers breken records
Shopify kondigde een recordbrekende Black Friday aan met een wereldwijd behaalde omzet van $3,36 miljard. Daarbij maakte Shopify een aantal opvallende statistieken bekend:
Een nieuw rapport, waarvan de gegevens afkomstig zijn uit meer dan 79.000 klantcampagnes met zoekadvertenties van oktober 2021 tot en met september 2022, laat zien dat de kosten per lead voor ongeveer 91% van de sectoren in Google zijn gestegen. De cost-per-lead (CPL) is in de sectoren kunst & entertainment (+134%), reizen (+69%) en meubels (+54%) het sterkst toegenomen. Branches die een daling van de CPL zagen zijn Finance & Insurance (-2%) en Education & Instruction (-29%). Over alle 23 sectoren zijn de kosten per lead met 19% toegenomen.
De mogelijke oorzaken
LocaliQ, een gerenommeerde multi-channel digital marketing agency, speculeert over inflatie, brede zoekwoorden en concurrentie als voornaamste redenen van de stijgingen in kosten per leads. Het is geen verrassing dat eerdergenoemde sectoren het hardst zijn getroffen, omdat consumenten na de coronapandemie meer dingen buitenshuis konden doen en eindelijk weer eens een reis konden maken.
Het rapport laat ook een afname van het conversiepercentage zien. De mogelijke oorzaak hiervan is dat brede zoekwoorden meer algemene zoekopdrachten en klikken in de trechter binnenhalen. Liefst 91% van de sectoren zag een daling van ongeveer 14% in totaal ten opzichte van 2021.
De cost-per-click (CPC) is vergeleken met 2021 licht gestegen, namelijk 2%. Deze kleine toename van de kosten per klik vond plaats in 57% van de getroffen sectoren.
Tips & tricks voor bedrijven
Om bedrijven te helpen met reageren op deze negatieve ontwikkelingen, stelt LocaliQ de volgende best practices voor:
Waar het eerder enkel mogelijk was om forecasts te maken op basis van bereik, heeft Google nu een update uitgerold waarbij marketeers ook forecasts kunnen maken voor Video-actiecampagnes.
De bereikplanner tool van Google is de ideale tool om prognoses te maken van jouw aanstaande campagnes. Door middel van inschattingen op basis van doelgroep, historische performance & advertentieindeling geeft Google een schatting van mogelijke prestaties binnen het gestelde budget.
Waarom is dit interessant?
Waar eerder men enkel een prognose kon maken voor bereik, was het alleen nog niet mogelijk om schattingen te maken van verwachte conversies. Nu Google deze inzichten wel biedt kun je van de gehele funnel een juiste verwachting schetsen. Hoeveel bereik je denkt te behalen in de SEE fase. En hoeveel sales je denkt te behalen vanuit de DO fase.
In november heeft Twitter 3 nieuwe mogelijkheden uitgerold met als doel om bezoekers nog meer te stimuleren om actie te ondernemen.
Allereerst rolt Twitter de zogenaamde “Website Conversions Optimizations” uit. Marketeers die ook gebruik maken van Google Ads, kunnen dit type vergelijken met de “Conversies Maximaliseren” biedstrategie. Door deze low-funnel conversieoptimalisatie in te zetten zijn marketeers in staat om niet meer enkel op advertentieklikken te optimaliseren maar ook daadwerkelijk op harde sales of leads. Twitter geeft aan dat marketeers een 25% lagere CPA kunnen behalen tegen dezelfde spend.
Ten tweede komt Twitter met dynamische productadvertenties. Dit advertentietype is ontwikkeld om advertenties te tonen aan mensen die al een aankoopintentie hebben. Dit type is eigenlijk al in 2016 uitgerold maar Twitter heeft nu de targeting opties geüpdate naar een meer privacy gerichte aanpak.
Het laatste formaat dat Twitter update, is de Collection Ad. Adverteerders die ook via Pinterest & Facebook adverteren zijn vast bekend met dit advertentietype. Collections Ads laten gebruikers een Hero afbeelding zien met daaronder product thumbnails. De Hero afbeelding is statisch waarbij men door de product thumbnails kan scrollen.
Naast bekende Youtube campagnetypen zoals Video-actiecampagnes & non-skippable ads komt Google nu met een nieuwe campagnetype. Namelijk, het “doelfrequentie” campagnetype.
Door middel van dit nieuwe campagnetype houden marketeers meer controle over hoe vaak iemand een advertentie te zien krijgt. Door Google een gewenste frequentie mee te geven zal het algoritme ervoor zorgen dat het binnen de gestelde frequentie een maximaal bereik kan aanspreken. Ideaal aan deze nieuwe optie is dat je potentiële websitebezoekers niet meer ‘spammed’ met advertenties maar daadwerkelijk controle behoudt.
Google geeft aan dat tests met dit campagnetype hebben geresulteerd in 93% hogere Ad Recall in vergelijking met campagnes zonder frequentie cap.
Bron - Target frequency feature
Microsoft heeft op 15 november aangekondigd dat het video’s gaat ondersteunen binnen Microsoft Audience ads. Sterker nog, Microsoft claimed dat het gebruik van video’s in een adverteerder’s search strategie kan leiden tot een 50% lift in conversieratio.
Wat zijn Microsoft Audience Ads?
Eerder dit jaar heeft Microsoft zijn Audience Network uitgerold. Dit netwerk is vergelijkbaar met het Google Display Netwerk, alleen dan kleiner in formaat. Advertenties via dit netwerk lijken op de Display Ads die we kennen binnen Google Ads.
Kan ik er al gebruik van maken?
Zoals met veel nieuwe updates, is deze optie helaas nog niet beschikbaar in Nederland. In een blog een Microsoft aangegeven dat video’s nu kunnen worden ingezet in de volgende landen; Verenigde Staten, Canada, Australië, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk & Nieuw-Zeeland.
Microsoft zelf geeft aan dat marketeers doelgroepen kunnen bereiken wat geen ander platform kan. Volgens Microsoft blijft bijvoorbeeld 1 op de 3 bezoekers van Microsoft Edge of MSN op hun platform om de content te vinden waar ze naar zoeken. Daarnaast geven ze aan dat een bezoeker van Microsoft Edge gemiddeld 72 minutes op het platform zit, per maand.
Om er voor te zorgen dat iedere marketeer zijn of haar doelstelling met video’s kan bereiken, heeft Google een 3-tal biedstrategieën uitgerold:
Davey, Head of SEA bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24