Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
De maand november zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Google Ads en Microsoft Ads.
Op het gebied van zoektermen heeft Google al de nodige updates doorgevoerd. Onlangs werd het zoektermrapport binnen de Google Ads interface al drastisch aangepakt door zoektermen met lage volumes niet langer te tonen. Daarnaast vraagt Google binnen haar aanbevelingen online adverteerders om weer op brede zoekwoord match types te vertrouwen. Ergens lijkt dit krom. Aan de ene kant wordt er minder inzicht verschaft in de zoektermen die ads triggeren. Aan de andere kant vraagt Google ons om nog bredere zoektermen te targeten en nog meer te vertrouwen op hun slimme biedstrategieën tijdens de veiling.
Verliezen we dan niet helemaal de controle?
Door het gebruik van match types hadden we controle over het bereik en de relevantie van onze campagnes. Google wil echter dat we hier langzaam vanaf stappen en vertrouwen in de slimme biedstrategieën. Run je op dit moment campagnes met smart bidding? Dan hoef je niet gek op te kijken als je binnen optimalisaties bovenstaande aanbeveling vindt. Door brede zoekwoorden in combinatie met smart bidding in te zetten, wordt er volledig gebruik gemaakt van het bredere bereik met slimme signalen tijdens de veiling om het potentieel binnen Google Ads volledig te benutten.
Whatsapp heeft een nieuwe stap gezet in de richting van een volledig e-commerce kanaal. Waar men vroeger nog op het business profiel diende te klikken om te zien of er een catalogus bestond, kun je nu simpel naar de catalogus gaan door op het ‘winkel’ icoontje te klikken. Om als bedrijf dit icoontje in je profiel te krijgen dien je enkel een account te koppelen aan de Whatsapp Business app en actieve catalogus op te zetten. Het lijkt in eerste instantie geen grote verandering. Echter de video van Whatsapp suggereert dat ze van plan zijn om van de app een volledig e-commerce platform te maken. Eentje waar kopers zowel producten kunnen ontdekken, vragen kunnen stellen en ook nog eens betalen zonder het platform te verlaten.
In september benoemden we dat Google een groot aantal zoektermen uit het rapport gaat halen en enkel zoektermen zou laten zien met hoge volumes. We zijn nu twee maanden verder en de impact lijkt duidelijk.
De grafiek laat zien dat in augustus, voor de update, nog bijna 100% van alle kosten terug te vinden en te herleiden was in het zoekterm rapport. Een maand na de update is dit met meer dan 20% gedaald. Het resultaat is dus dat men minder inzicht heeft in de zoektermen, die door zoekwoorden worden getriggered. Daarnaast heeft men duidelijk minder inzicht in de advertentiekosten van de verschillende zoektermen. Door deze ontwikkeling wordt het proactief toevoegen van uitsluitingszoekwoorden, door middel van bijvoorbeeld Google Keyword Planner, nog belangrijker.
Heb jij honderden of misschien wel duizenden producten? Dan kan het up-to-date houden van prijzen ten opzichte van concurrentie een behoorlijk gedoe zijn. De nieuwe Channable Repricer feature zorgt ervoor dat je dit manuele proces volledig kunt automatiseren. Hierin kun je voor twee strategieën kiezen: Buy Box targeting en Competitor targeting. Bij de eerste strategie wordt je prijs automatisch met een vast bedrag van 10 cent verlaagd tot je het ‘koopblok’ veroverd hebt. De tweede biedt de prijzen zo aan dat het altijd lager is dan de concurrentie.
Wil je meer weten over deze tooling binnen Channable? Neem vrijblijvend contact op!
Google rolt een aantal nieuwe functies uit waarmee je ‘smart bidding’ campagnes beter kan beheren.
Prestaties voorspellen met updates voor 'Doel-CPA', 'Doel-ROAS' en budget simulatoren
Het was al mogelijk om prestaties te voorspellen op basis van de afgelopen zeven dagen aan campagnegegevens. Met de nieuwe update is het mogelijk om een prognose te maken tot maximaal 90 dagen in de toekomst. Als je dit kiest gebruikt Google nu seizoensgebonden factoren om nog beter te kunnen voorspellen wat het effect is van budget- of doelwijzigingen.
Gemengde campagnes
Microsoft Advertising heeft de open bèta voor gemengde campagnes aangekondigd. Dit zijn campagnes die zowel standaard advertentiegroepen (met tekstadvertenties, responsieve zoekadvertenties en zoekwoorden) als dynamische advertentiegroepen (met dynamische zoekadvertenties en automatische doelen) kunnen bevatten. Grote voordelen hiervan zijn:
Breng uw campagnestrategie naar een hoger niveau. Daarnaast kan je nu gemengde campagnes op nieuwe manieren structureren, die de efficiëntie van de automatiseringsfuncties van Microsoft Advertising kunnen maximaliseren en betere prestaties kunnen stimuleren.
Een krachtige zoekwoordplanner
Microsoft heeft de zoekwoordplanner verbeterd en uitgebreid. Je kunt nu zoekwoord ideeën krijgen op basis van pagina's of de hele site. Daarnaast is de zoekwoordplanner nu uitgebreid van zes markten en drie talen naar 34 markten en 12 talen.
Lees hier nog meer over de productupdates van Microsoft
Promotie-extensies zijn nu beschikbaar voor Microsoft Advertising-accounts in de VS. Deze zijn vergelijkbaar met promotie-extensies van Google Ads, inclusief de mogelijkheid om te kiezen uit een lijst met evenementen of gelegenheden. Denk hierbij aan: Kerst, Black Friday of Cyber Monday.
Met promotie-aanbiedingen kan je advertenties onderscheiden van de concurrenten. De beschikbaarheid van promotie-extensies in Microsoft Advertising betekent dat je nu promoties kunt synchroniseren met je Microsoft- en Google-campagnes voor consistentie.
Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Beste Fullservice Digital Agency '24