Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle digital advertising strategie voor jouw organisatie?
De maand november zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante update van Youtube, Facebook, Google Ads, Whatsapp en Bol.com.
Google voert de komende maanden meerdere updates door in de extensies die marketeers kunnen gebruiken in YouTube-videocampagnes. Nog dit jaar verwacht Google de call to action extensie voor bumpers beschikbaar te maken. Zo kunnen kijkers, zelfs wanneer branding het hoofddoel is, alsnog gemakkelijk in actie komen. Later rolt Google sitelink extensies uit voor TrueView-video’s. Met sitelinks kunnen adverteerders links toevoegen naar relevante pagina’s, zoals detailpagina’s van producten of actiepagina’s. Vooralsnog is de sitelink extensie voor YouTube alleen in beta beschikbaar in de Verenigde Staten. De eerste resultaten wijzen uit dat adverteerders betere resultaten ervaren met sitelink extensies: 23% meer conversies en 50% meer kliks.
Facebook voert medio 2020 een limiet in op het aantal actieve advertenties per pagina. Het platform introduceert deze feature omdat een hoog advertentievolume de prestaties van de adverteerder negatief kan beïnvloeden. Volgens Facebook is het algoritme bij een hoog advertentievolume immers minder goed in staat te optimaliseren. Hoewel Facebook aangeeft dat deze limiet slechts een beperkt aantal adverteerders zal treffen, geeft Facebook de Ad Volume API een update om het aantal actieve advertenties per ad account in te zien.
WhatsApp geeft WhatsApp Business-gebruikers in enkele landen de optie om een productcatalogus aan te maken. Daarmee krijgen bedrijven op WhatsApp betere mogelijkheden om hun producten en diensten te laten zien. Bedrijven kunnen tot maximaal 500 producten of diensten toevoegen, en deze voorzien van onder meer een titel en URL. Vervolgens kunnen bedrijven deze producten en diensten gebruiken in gesprekken met klanten. Binnen WhatsApp Business is er voor gebruikers nog geen mogelijkheid om te converteren. WhatsApp heeft de catalogus nog niet in Nederland uitgerold.
Google geeft adverteerders meer inzicht in de factoren die hebben bijgedragen aan de prestaties van geautomatiseerde biedstrategieën, ofwel smart bidding. Deze ‘top signals’ kunnen adverteerders tevens als input gebruiken voor hun bredere (online) marketing strategie, aldus Google. In eerste instantie zijn deze factoren alleen inzichtelijk voor de biedstrategieën Doel-CPA en Aantal conversies maximaliseren. De volgende factoren kunnen tot de ‘top signals’ behoren: apparaattype, locatie, dag van de week, tijd van de dag en zoekwoorden. Deze signalen kunnen ook worden gecombineerd.
Bol.com heeft recent aangekondigd dat Bol.com Zoektrends gelanceerd wordt, een tool die nog wel in beta beschikbaar is. Met deze tool kun je als adverteerder zien in welke periode het meest op een bepaald zoekwoord of product wordt gezocht en wat de trend van het betreffende zoekwoord of product is. Met deze inzichten kun je als adverteerder dus meer uit je verkopen halen, omdat je beter kunt aansluiten bij de behoeften van klanten.
Deze inzichten helpen bedrijven onder andere met:
Naast de trends wordt ook het zoekvolume weergegeven voor de gekozen periode, zie hieronder:
Google heeft afgelopen maand een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan doelgroeptargeting voor campagnes binnen het zoeknetwerk, namelijk de gecombineerde doelgroeptargeting. Voorheen was het mogelijk om verschillende typen doelgroepen te targeten of om doelgroepen uit te sluiten. Met de komst van de gecombineerde doelgroeptargeting is het mogelijk om naast de functies ‘OF’ en ‘NIET’, ook de functie ‘EN’ te gebruiken.
Met deze nieuwe functionaliteit kunnen adverteerders dus combinaties maken van diverse targeting mogelijkheden. De combinaties kunnen worden gemaakt van onder andere (aangepaste) affiniteits, in-market, demografische en remarketing audiences. Dankzij deze nieuwe functionaliteit kun je campagnes nog specifieker gaan targeten.
Zo zou je bijvoorbeeld een gecombineerde doelgroep kunnen maken van in-market audiences gericht op Black Friday en remarketing en daarbij eerdere kopers uitsluiten.
Google Ads heeft nieuwe in-market audiences uitgerold gericht op seizoensgebonden momenten. De seizoensgebonden momenten zijn ingedeeld in de volgende categorieën:
Deze in-market audiences kunnen worden getarget via zoek- en videocampagnes.
Shopping advertenties worden vanaf nu ook weergegeven op de YouTube-homepage en in de YouTube-zoekresultaten. Op mobiel kunnen gebruikers door een carrousel van ‘voorgestelde producten’ scrollen, die tussen de video’s op de startpagina of bovenaan de zoekresultaten zullen verschijnen. Naast deze update kunnen shopping showcase advertenties nu ook worden weergegeven in Google Afbeeldingen.
Wil je meer weten over een succesvolle digital advertising strategie voor jouw organisatie?
Beste Fullservice Digital Agency '24