Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Patrik, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Ook de maand mei zat weer vol met updates op het gebied van digital advertising die we graag met jullie delen. In deze Roundup nemen onze specialisten je mee langs de meest interessante ontwikkelingen met o.a. Microsoft zoektypen en een groot aantal Google updates.
Tijdens het Marketing Livestream event heeft Google een blik geworpen op het afgelopen jaar en tegelijkertijd haar nieuwste updates aangekondigd. Zowel bestaande features die uitgebreid worden als nieuwe functionaliteiten zijn aangekondigd.
Klantenlijst nu ook zonder minimum spend beschikbaar voor adverteerders
Met name door het verdwijnen van third-party cookies, wordt het gebruik van klantenlijsten aangeraden. Dankzij deze data kun je bestaande klanten retargeten op de diverse Google netwerken. Tot nu toe was het gebruik van zulke klantenlijsten enkel mogelijk wanneer een account over de bestaande jaren meer dan 50.000 dollar besteed had. Google heeft er nu voor gekozen om deze functionaliteit voor alle accounts beschikbaar te stellen. Door het verdwijnen van third-party cookies is deze update met name goed nieuws voor MKB’ers die nog niet zoveel uitgeven op het platform.
Google voegt trend forecasts toe aan de Insights pagina
De afgelopen weken rolde Google de insights pagina als bèta uit. Op deze pagina kunnen adverteerders trending zoekopdrachten en interesse voorspellingen vinden. Om deze pagina nog bruikbaarder te maken voegt Google nu “Demand Forecasts” toe. Deze functie voorspelt zoekgedrag voor de komende 90 dagen. Op deze manier krijgen marketeers de mogelijkheid om zich alvast voor te bereiden op aankomende mogelijkheden.
Google Introduceert Performance Max campagnes
Google Max Performance campagnetypen stellen adverteerders in staat om één campagne aan te maken die vervolgens over de verschillende Google netwerken uitgezet wordt. Denk hierbij aan één campagne over het Search, Display, Gmail en Youtube netwerk. Zoals bij andere geautomatiseerde campagnes zal dit type aangeleverde assets als responsieve ads worden uitgeserveerd. Verder zal men op de eerder genoemde Insights pagina meer informatie krijgen over goed converterende doelgroepen, trends en veiling inzichten.
bron : link
Naast de welbekende search campagnes, kunnen adverteerders ook veel nieuwe business halen uit lokale campagnes. Wanneer iemand op zoek is naar een product of dienst in de buurt worden deze advertenties getoond.
De eerste update die is aangekondigd, is de Auto Suggest functionaliteit (afbeelding 1). Deze advertenties worden getoond wanneer iemand in de buurt van jouw bedrijf aan het zoeken is naar een andere locatie. Advertenties worden vervolgens in automatische suggesties vertoond.
Afbeelding 1 Afbeelding 2
Het volgende nieuwtje is te vinden op Google Maps. Terwijl iemand aan het rijden, fietsen of lopen is, wordt jouw bedrijf getoond, mits deze op de route ligt. Als laatste kondigt Google nog ‘vergelijkbare plaatsen’ aan. Deze advertenties worden getoond wanneer iemand op zoek is naar een specifiek bedrijf op Google Maps. Stel, mensen zijn op zoek naar een specifiek restaurant die gesloten blijkt te zijn. Dan zal Google een vergelijkbaar bedrijf in de buurt tonen.
Bron : link
Waar Google in februari al aankondigde om ‘aangepast brede’ zoekwoorden om te zetten in ‘zinsdeel’ zoektypen, volgt nu ook Microsoft Ads. Op dit moment wordt deze verandering in Noord-Amerika doorgevoerd en zullen andere markten vanaf juni volgen.
Kan ik mij hierop voorbereiden?
Net zoals bij de Google update is er verder geen actie van marketeers vereist. De zoekwoorden die op dit moment als ‘aangepast breed’ worden ingezet zullen het gedrag van zinsdeel zoekwoorden aannemen. Vanaf augustus zul je vervolgens ook geen aangepast brede zoekwoorden meer aan kunnen maken.
Mocht jij je toch zorgen maken over eventueel verlies van verkeer en omzet, dan zou je de volgende aanpassingen nog door kunnen voeren:
Bron : link
Tijdens de ontwikkelaarsconferentie Google I/O heeft Google een aantal grote updates aangekondigd voor het Shopping ecosysteem. Allemaal om het voor consumenten nog makkelijker te maken om aankopen te doen via Google Shopping.
Shopify integratie voor Google Shopping
Google heeft een nieuwe samenwerking aangekondigd met Shopify, waarmee verkopers hun producten kunnen aanbieden op Google Zoeken, Maps, Afbeeldingen, Lens en YouTube.
De integratie is bedoeld om verkopers te helpen beter vindbaar te worden in het Google Shopping-ecosysteem bij consumenten met een hoge koopintentie.
Augmented reality
Google wil het daarnaast makkelijker maken om nieuwe producten te ontdekken en te kopen vanuit afbeeldingen/foto’s. Google zegt dat screenshots maken één van de meest populaire manieren is waarop mensen inspiratie/ideeën vastleggen. Het is echter niet altijd gemakkelijk om daarna actie te ondernemen op die screenshots. Google wil het daarom makkelijk maken om producten vanuit foto’s te herkennen en direct te bestellen.
Winkelwagen reminder in Chrome
Google werkt ook aan het ’verlaten van winkelwagen’ met een nieuwe Chrome-tool die open winkelwagentjes op een apart tabblad bundelt om mensen aan te moedigen een aankoop te doen.
Loyaliteitsprogramma
Ook gaat Google het mogelijk maken om loyaliteitsprogramma's van verkopers zoals Sephora aan je Google-account te koppelen. Op deze manier willen ze dat merken en hun klanten een sterkere, directe relatie kunnen opbouwen.
Patrik, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Beste Fullservice Digital Agency '24