Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Wij checken vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
De maand mei zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van onder meer Facebook, YouTube en Google Ads.
Facebook breidt zijn testen met mid-roll videoadvertenties verder uit. Waar het eerst alleen mogelijk was om in geselecteerde livestreams tussentijds dergelijke advertenties te tonen, worden Skippable Mid-Roll In-Stream Ads nu getest in alle vormen van videocontent. Facebook tegen AdWeek: “We testen deze advertenties en gaan evalueren of deze voor de mensen en bedrijven voordelig zijn.”
In een video demonstreert AdWeek hoe deze placement eruit ziet. In de eerste vijf seconden ziet een gebruiker een inactieve skip-button. Na vijf seconden krijgen gebruikers vervolgens de kans de video ad over te slaan. Tegelijkertijd geeft een countdown teller aan hoe lang de advertentie nog duurt.
Facebook rolt de komende maanden met Facebook Shops een webwinkel ervaring uit die het voor bedrijven mogelijk maakt een online winkel op te zetten via Facebook en Instagram. Voor zowel gebruikers als ondernemers biedt dit kansen. Of zoals Facebook het omschrijft: voor gebruikers om het plezier van online winkelen te ervaren tegenover the chore of buying, en voor ondernemers om met een gratis winkel op Facebook en Instagram in contact te treden met de potentiële klant.
Benieuwd naar de mogelijkheden die Facebook Shops biedt? Lees op Marketingfacts de blog van Alice Kaal, onze Digital Marketeer die je meer vertelt over de social webwinkels.
YouTube introduceert met YouTube Select een nieuw advertentieprogramma dat marketeers in staat stelt te adverteren bij de best presterende content en kanalen. YouTube Select biedt, ten opzichte van de eerdere advertentieprogramma’s binnen YouTube en eerst alleen in de Verenigde Staten, meer mogelijkheden qua content, audiences en brand safety. De eerste resultaten van YouTube Select zijn positief: meer brand awareness, een hogere aankoopintentie en een hogere ROI.
Google heeft in zijn tekstadvertenties de focus verlegd van Gallery Ads naar Image Extensions. Deze extensies zijn vooralsnog alleen in beta beschikbaar voor een aantal adverteerders. Gallery Ads, het formaat dat vorig jaar door Google werd gelanceerd, verdwijnt vanaf augustus. Google geeft als reden dat dit advertentieformaat niet voor elke industrie werkte, op die van de automotive na.
Met behulp van de Image Extension worden afbeeldingen naast een tekstadvertentie getoond. Waar de extensie in eerste instantie alleen beschikbaar was voor mobiele apparaten, zijn de eersten ook gesignaleerd op desktop. Image-extensies waren al beschikbaar binnen Microsoft Advertising:
De image-extensie is geen onbekende voor Google Ads, dit gezien Google in 2013 en 2016 al eerder testte met deze functionaliteit.
Wil je hierover meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op!
Voor adverteerders met een fysieke winkel is het binnen Google Ads mogelijk om winkelbezoeken te relateren aan de campagnes. Waar de attributie eerder nog beschikte over alleen het laatste-klik attributiemodel, heeft Google voor store visits nu ook het data driven attributiemodel geïntroduceerd. Dat betekent dat niet langer alleen de laatste interactie wordt toegewezen aan de store visit, maar dat ook eventuele eerdere kliks waarde ontvangen van het winkelbezoek. Dankzij deze ontwikkeling krijg je als adverteerder een beter beeld van de campagnes die hebben bijgedragen aan de store visits.
Google Ads test sinds eind april bij enkele adverteerders die gebruikmaken van Local Inventory Ads de ‘curbside pickup’ functie, oftewel een functie die potentiële klanten laat weten dat het product bij de winkel kan worden afgehaald. Bij mobiele zoekopdrachten in het Shopping-tabblad toont Google daarnaast een schuifregelaar met ‘in store’ en ‘shop online’, mits Google signaleert dat er een lokale zoekintentie is. Deze nieuwe functie is alleen beschikbaar voor adverteerders met Local Inventory Ads die het product op de dag van bestelling of een dag erna kunnen meegeven. Vooralsnog kan alleen in bèta gebruik worden gemaakt van de ‘curbside pickup’ functie, waaronder in Nederland.
Wij checken vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Beste Fullservice Digital Agency '24