Hulp nodig bij een SEA vraagstuk?
Davey, Head of SEA bij Adwise, helpt je graag!
De maand maart zat op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Zoals al eerder in de Roundup benoemd is, is de lancering van de The New Bing het marketinglandschap aan het veranderen. Ondanks een aantal kinderziektes is de AI van Microsoft erg goed en biedt het gebruikers een heel nieuwe ervaring. Naast het feit dat de New Bing het zoeken voor gebruikers makkelijker & interactiever maakt, zorgt het ook voor adverteerders voor nieuwe mogelijkheden.
Bing schiet door record aantal dagelijkse gebruikers
Uiteraard zorgde de lancering van de nieuwe Bing voor een hype. Microsoft heeft naar buiten gebracht dat het door een recordaantal van 100 miljoen dagelijkse gebruikers is gegaan. Daarnaast zijn 33% van de gebruikers compleet nieuw op het platform.
Is The New Bing nu al interessant voor adverteerders?
Ondanks het feit dat er nog geen dedicated campagne type voor het nieuwe platform is. Is Microsoft toch al bezig met het testen van de gebruiksvriendelijkheid. Dit zorgt er voor dat er op dit moment bijvoorbeeld al diverse advertentietypen worden vertoond. Ben jij bijvoorbeeld op zoek naar leuke sieraden en stel je deze vraag aan de chat? Dan zal deze chat in veel gevallen al een shopping carousel laten zien. Hetzelfde geldt voor mensen die op zoek zijn naar vakantiebestemmingen. Deze mensen zullen bijvoorbeeld al Multimedia Ads zien van hun droombestemming.
Hoe toon ik mijn advertenties?
Zoals aangegeven is er nog geen campagnetype dat je helpt om advertenties hier te tonen. Microsoft is daar op dit moment hard aan het testen. Om ervoor te zorgen dat je zo veel mogelijk kans maakt om vertoond te worden is het van belang dat je campagnes van rich content zoals Multimedia ads & beeld extensies voorziet. Daarnaast dient je bod uiteraard voldoende te zijn om een top positie te kunnen bemachtigen.
Aangezien reizigers tegenwoordig meer dan 100 mogelijkheden hebben om online hun accommodatie te vinden, wil Google dit proces makkelijker maken. Om die reden rolt Google deze week ‘Performance max voor reisdoelen’ uit.
Net zoals het welbekende Performance Max campagnetype, biedt deze variant dezelfde voordelen. Adverteerders kunnen eenvoudig uit één campagne advertenties tonen op alle platformen van Google. Zo worden advertenties vertoond op Google Maps, Search, Youtube, en hoteladvertenties (deze komen later dit jaar).
Hoe maak ik deze campagnes?
Net zoals voor e-commerce & lead generatie, maak je Performance Max campagnes voor hotels door middel van aangeleverde teksten en assets.
Volgens Google realiseren adverteerders wel 18% meer conversies door middel van Performance Max campagnes. De resultaten van jouw campagnes kun je binnen het tabblad ‘hotels’ vinden. Daarnaast biedt het tabblad ‘Inzichten’ zoals gebruikelijk statistieken omtrent trends & prognoses.
Ook in maart heeft Microsoft, naast the New Bing, een aantal updates uitgerold. De eerste update die Microsoft heeft aangekondigd is de komst van Local Search Ads. Net zoals bij concurrent Google komt Microsoft nu ook met een oplossing om lokale advertenties aan te bieden. Deze advertenties worden op Bing’s zoekmachine en op Bing Maps op jouw PC getoond.
Wanneer iemand een lokaal bedrijf zoekt, worden advertenties tussen de organische zoekresultaten vertoond. Naast zichtbaarheid kunnen adverteerders hier informatie zoals locatie, telefoonnummer & openingstijden aan toevoegen.
Overige updates
Naast lokale campagnes komt Microsoft met een paar kleinere updates. Zo rolt Microsoft code-free conversie instellingen uit. Dit helpt adverteerders om custom conversies te maken zonder dat hier programmeer skills bij komen te kijken. Zo kun je door middel van Clarity bijv. conversies op events instellen.
Daarnaast wordt de mogelijkheid uitgerold om UET tags te verwijderen. Dit helpt adverteerders om het account schoon te houden en oude tags te verwijderen.
Verder upgrade Microsoft de manier van doelgroepen maken. Waar je eerder customer match lijsten met andere custom match lijsten kon combineren (hetzelfde geldt voor andere custom audiences), kun je nu combinaties tussen alle typen maken. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van customer match en dynamic remarketing.
Als laatste breidt Microsoft de taalinstellingen van feeds in Canada en Amerika uit. Zo kun je nu in Canada ook Franstaligen targeten & in Amerika Spaanstaligen.
Om adverteerders van de best mogelijke ervaring te voorzien is Google druk bezig met het testen van een nieuw design. Bestaande functionaliteiten zullen blijven bestaan maar zijn tijdens de test op een andere plek in de navigatie te vinden.
Heb je dit niet langs zien komen in jouw account? Dat kan kloppen. Google rolt het experiment in eerste instantie uit over een select groepje test accounts.
Nieuwe navigatiestructuur & interface-indeling
De eerste opvallende wijziging is die in het navigatiemenu. Hierin krijg je een menu met 1 of twee niveaus. Op deze manier is de toegang tot alle tools en functies eenvoudiger. Daarnaast heeft Google gerelateerde taken gegroepeerd. Deze categorieën zijn:
TikTok heeft een nieuwe tool genaamd 'Keyword Insights' aangekondigd voor adverteerders. Met deze tool krijgen adverteerders waardevolle gegevens om betere advertenties te maken en hun doelgroep effectiever te targeten. Adverteerders kunnen zien welke specifieke zoekwoorden in hun advertentietekst het beste presteren en begrijpen welke taal aanspreekt bij hun doelgroep. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om hun advertenties te optimaliseren en impactvoller te maken.
TikTok blijft zich inzetten om haar advertentiemogelijkheden te verbeteren en adverteerders meer gegevens en tools te bieden om succesvol te zijn op het platform. Met Keyword Insights kunnen adverteerders ook gegevens bekijken over specifieke zoekwoorden, zoals impressies, klikken en betrokkenheid percentages, en deze informatie gebruiken om hun advertenties te verbeteren en hun targeting te optimaliseren. Het unieke algoritme van TikTok gebruikt machine learning om gebruikers inhoud te tonen die ze waarschijnlijk leuk vinden. Adverteerders kunnen met Keyword Insights gebruikmaken van dit algoritme en beter begrijpen hoe hun advertenties passen bij de interesses en voorkeuren van gebruikers.
Davey, Head of SEA bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24