Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Patrik, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Ook de maand maart zat weer vol met updates op het gebied van digital marketing die we graag met jullie delen. In deze Roundup nemen onze specialisten je mee door interessante updates van o.a. Google Ads, de 'cookieloze wereld' en Microsoft Ads.
Google heeft begin maart de plannen voor gerichte advertenties verduidelijkt en belooft geen andere manieren in te zetten om gebruikers op internet te ‘volgen’, nadat de ondersteuning voor cookies in Chrome begin 2022 zal eindigen.
Het bedrijf zei in een blogpost dat het alleen “privacy beschermende technologieën” zal gebruiken. “Vandaag maken we expliciet dat zodra cookies van derden zijn uitgefaseerd, we geen alternatieve ID’s zullen bouwen om personen te volgen terwijl ze op internet browsen, en we zullen ze ook niet gebruiken in onze producten”, aldus de Google-post.
Google kondigde in januari 2020 al aan om binnen twee jaar de ondersteuning voor cookies van derden, die een groot deel van het digitale advertentie-ecosysteem voeden, in zijn Chrome-browser te beëindigen.
Meer focus op privacy
Google benadrukt dat het techbedrijf de toenemende zorgen rond privacy serieus neemt. "Als online reclame zich niet aanpast aan de groeiende zorgen van mensen over hun privacy en over hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt, riskeren we de toekomst van het vrije en open internet."
Gebruikers zijn zich steeds meer bewust van hun online privacy en dwingen hiermee Google om hun beleid aan te passen.
Niet het einde
Deze aankondiging betekent niet het einde van gerichte advertenties, maar geeft de internetgebruikers meer controle en inzicht in hun gegevens. Daarnaast is Google ook bezig met het ontwikkelen van een alternatief voor de “third party cookies”. Dit alternatief richt zich op het maken van groepen gebruikers met dezelfde interesse. Deze methode wordt ook wel FloC genoemd, Federated Learning of Cohorts. Samengevat betekent dit dat Google op basis van zoekgedrag clusters van groepen met dezelfde interesses bouwt.
Zoals hierboven al eerder benoemd heeft Google aangekondigd dat het gaat stoppen met het volgen van individuele gebruikers. Als antwoord op deze “cookieless wereld” heeft Google aangegeven dat advertenties zullen worden aangedreven door een Privacy Sandbox initiatief genaamd FloC (Federated Learning of Cohorts). Uiteraard roept deze wijziging vragen op en die proberen wij hier te beantwoorden.
Wat is FloC?
FLoC is een methode dat adverteerders in staat stelt om op basis van interesse-groepen advertenties te tonen. Deze methode onderzoekt zoekgedrag van gebruikers en clustert vergelijkbare gebruikers in een cohort, oftewel groep. Waar we gewend zijn om, door middel van third-party cookies, specifieke individuen te targeten, gaan we nu over op het targeten van groepen met dezelfde interesses. Dit zorgt voor een stuk meer privacy voor de gebruiker. Google heeft aangekondigd FLoC in Q2 van dit jaar te gaan testen met een groep adverteerders.
Wat voor uitdagingen brengt FLoC aan adverteerders?
FLoC biedt een uitkomst voor een Cookieless wereld, echter zorgt het ook voor uitdagingen op gebied van privacy en targeting. Ondanks het feit dat Google geanonimiseerde groepen maakt, stellen burgerrechtenorganisaties dat individuele gebruikers door middel van fingerprinting toch nog geïdentificeerd kunnen worden.
Op dit moment heeft men binnen het Google Ads platform natuurlijk een scala aan targeting en doelgroep opties. Hoeveel van deze opties zullen na FLoC nog beschikbaar zijn? Op deze vraag geeft Google een geruststellend antwoord. Ze laten weten dat de targeting opties niet veranderen. De enige verandering zit hem in het feit dat targeting nu op basis van cohorts zal gaan, die bestaan uit duizenden gebruikers, in plaats van individuen.
Wat kunnen we doen om ons goed voor te bereiden?
Ondanks het feit dat er veel speculaties in de markt rondzingen en dat er veel onzekerheid heerst, kunnen adverteerders al wel voorbereidingen treffen. Misschien wel de meest belangrijke is het verzamelen van je eigen data, ofwel first-party data. Door deze data te gebruiken in Google platformen word je in staat gesteld om deze personen direct te targeten of gebruik te maken van vergelijkbare groepen. Daarnaast is het natuurlijk goed om klanten op de hoogte te brengen van de aankomende veranderingen en ook het nieuws goed in de gaten te houden. Zoals eerder benoemd zal er Q2 getest worden en krijgen we op steeds meer vragen antwoord. To be continued!
Begin deze maand kunnen gebruikers van Microsoft Advertising advertentiesuggesties zien en automatisch toepassen op de Aanbevelingen-pagina.
Microsoft Advertising genereert advertentiesuggesties wanneer het een advertentiegroep detecteert die mogelijk beter wordt weergegeven met advertenties van hogere kwaliteit Er worden advertentiesuggesties gemaakt zolang de systemen van Microsoft Advertising detecteren dat de prestaties van de advertentiegroep verbeterd kunnen worden. Adverteerders ontvangen maximaal 50 advertentiesuggesties per account per keer.
Controleer instellingen
Het is verstandig om te controleren of automatisch toegepaste advertentiesuggesties zijn omgeschakeld naar de gewenste instelling. De aankondiging van Microsoft vermeldt niet of de instelling voor automatisch toepassen van advertentiesuggesties standaard is ingeschakeld. Bepaal zelf of automatische toegepaste suggesties wenselijk zijn voor je advertentie account.
Adverteerders kunnen nu statische koppen instellen voor DSA's in Microsoft Advertising. Een van de redenen waarom PPC-marketeers in het verleden mogelijk geen gebruik hebben gemaakt van DSA's, was het gebrek aan controle over het maken van advertenties in Microsoft Advertising. Met deze nieuwe optie heb je als adverteerder meer controle over de advertentie inhoud.
Wat zijn statische koppen?
Statische koppen zijn een extra kolom die je kunt toevoegen aan de paginafeed voor dynamische zoekadvertenties. Met deze kolom kan je de advertentietitel specificeren die je wilt weergeven voor een bepaalde URL die in de paginafeed zit.
Op 10 maart heeft Bol.com een persbericht uitgebracht waarin ze aangeven een nieuwe dienst voor verkooppartners te lanceren. Waar eerder al het “Logistiek via Bol.com” werd uitgerold, is het nu de beurt aan “Verzending via Bol.com”. Het grote verschil tussen deze twee opties is dat bij de laatste de voorraad in beheer van de verkooppartner blijft. Deze service is in heel Nederland beschikbaar en zal op langere termijn ook naar België uitgebreid worden.
Wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Is jouw bedrijf in Nederland gevestigd? En werk je via het verkoopaccount of retailer API versie 4? Dan kom je in aanmerking voor deze nieuwe service. Het enige wat rest is het kopen van verzendzegels bij “Verzend via Bol.com” en het fysiek versturen van de pakketten naar een PostNL afhaalpunt.
Wat zijn de voordelen van verzending via Bol.com?
Waar je vroeger nog aangesproken werd op een te late levering, neemt Bol.com deze zorg nu voor je uit handen. Jij bent alleen nog verantwoordelijk voor het “op tijd” aanleveren van pakketten bij het afhaalpunt. Daarnaast zal Bol.com klantvragen over de verzending uit handen nemen. Wil je de details van deze service weten? Lees dan hier verder.
Sinds de lancering van TikTok is het platform enorm populair gebleken voor zowel gebruikers als adverteerders. Om adverteerders te helpen met nieuwe inspiratie, heeft TikTok deze maand de advertentie bibliotheek “Top Ads” gelanceerd.
Deze nieuwe feature binnen TikTok is interessant omdat het per regio/land aangeeft welke advertenties op dit moment het meest populair zijn. Daarnaast kun je de resultaten eenvoudig filteren op basis van industrie of categorie. Het platform is nog in ontwikkeling waardoor sommige categorieën nog geen resultaten tonen maar desalniettemin is het de moeite waard om de pagina in de gaten te houden voor de nieuwste trends.
Patrik, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Beste Fullservice Digital Agency '24