Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle inzet van digital advertising? Neem contact met ons op.
De maand juni zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup nemen we je mee door updates binnen Instagram, TikTok, Pinterest, Microsoft Advertising en Google Ads.
Instagram geeft adverteerders sinds begin juni de mogelijkheid om Branded Content, ofwel organische merkinhoud van influencers, in te zetten als advertenties. Daarmee zorgt het platform ervoor dat Branded Content kan worden opgenomen in advertentiestrategieën. Merken en bedrijven zijn met deze nieuwe functionaliteit dus in staat om meer personen te bereiken dan alleen de volgers van een influencer via een betaald partnerschap. Voor gebruikers betekent dit dat zij in hun feed of in hun stories advertenties te zien kunnen krijgen van bedrijven en influencers die zij niet volgen.
TikTok gaat het voor adverteerders aantrekkelijker maken om te adverteren via zijn platform, waarop met name de jongere generatie actief is (59% van de gebruikers is 16-24 jaar). Op dit moment is TikTok onder meer aan het testen met pixel tracking en aangepaste doelgroepen. Verder lopen er tests met interesse targeting. In Nederland is deze functie momenteel in beta. TikTok lijkt een interesse te kunnen definiëren uit het gedrag van gebruikers op de app. Zo is het platform in staat te herkennen welke content zich in video’s bevindt en kan het zien met welke content gebruikers interacteren (bijvoorbeeld door het geven van likes en comments op een video).
Pinterest heeft zijn platform meer toegankelijk gemaakt voor derde partijen, om gebruikers een betere shopping ervaring te bieden. Zo heeft Pinterest verschillende feed management providers toegevoegd aan zijn partnerprogramma, zijn partners gekoppeld die in staat zijn om producten in pins te koppelen aan retailers en heeft het measurement partners verbonden. Al met al geeft Pinterest bedrijven meer mogelijkheden om producten op het platform te laten zien, bedrijfsdoelstellingen te behalen, met doelgroepen te verbinden en de effectiviteit van campagnes te meten.
Adverteerders kunnen nu ook via Microsoft Advertising shopping campagnes opzetten. Met Microsoft Shopping treedt de zoekmachine van Microsoft in de voetsporen van Google, dat shopping campagnes al langer aanbiedt. Adverteerders kunnen hun shopping campagnes vanuit Google exporteren en kunnen campagnes vervolgens bijhouden via de Microsoft Ads Editor.
Google Ads heeft meerdere geautomatiseerde advertentie-extensies, waaronder verkopersbeoordelingen en dynamische website-informatie. Momenteel is Google aan het testen met een nieuwe geautomatiseerde advertentie-extensie, gericht op het aantal wekelijkse websitebezoekers. Hiermee wordt de populariteit van een website benadrukt in de advertenties. Google Ads haalt deze data naar alle waarschijnlijkheid uit de gekoppelde Google Analytics account.
Vanaf heden is het mogelijk om bij shopping campagnes prestaties van bestemmingspagina’s te analyseren. Onder het tabje bestemmingspagina’s kun je de metrics per bestemmingspagina inzien. In onderstaande afbeelding vind je de volgende metrics:
Daarnaast kun je je rapporten finetunen door zelf het een en ander toe te voegen:
Door middel van deze inzichten kunnen adverteerders zien welke bestemmingspagina’s goed presteren of welke juist minder presteren en dus geoptimaliseerd moeten worden.
Google Ads is momenteel aan het testen met carrousels voor tekstadvertenties op mobiel. De advertenties in de carrousel worden weergegeven met twee koppen, een afgekapte beschrijvingsregel en zonder advertentie-extensies.
In de bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld van de advertenties in een carrousel op mobiel. Hier worden de advertenties weergegeven onder ‘mensen overwogen ook’.
Google Ads laat het nu toe om conversies op campagneniveau in te stellen. Op die manier heb je als adverteerder de mogelijkheid om alle conversies, die normaliter op accountniveau ingesteld staan, te overschrijven. Wil je als adverteerder bijvoorbeeld optimaliseren op softe conversies? Dan kun je met de nieuwe functionaliteit een softe conversie selecteren of een set aanmaken van meerdere softe conversies. Momenteel zijn conversies op campagneniveau alleen beschikbaar voor zoek- en displaycampagnes. Voor videocampagnes zullen voorlopig nog alle conversies tellen.
Wil je meer weten over een succesvolle inzet van digital advertising? Neem contact met ons op.
Beste Fullservice Digital Agency '24