Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.
De Digital Advertising Roundup van juli 2022 staat weer boordevol updates over de laatste trends en ontwikkelingen die we zien in de markt.
Google is begonnen met het uitrollen van automatische updates die slimme Shopping-campagnes omzetten in Performance Max.
Wanneer?
Voor de meeste adverteerders eindigen de updates in september. Google stuurt ongeveer 2-3 weken voordat de updates van kracht worden een melding en geeft een specifieke datum op waarop de campagnes worden geconverteerd. Echter worden sommige slimme Shopping-campagnes worden begin 2023 voltooid.
Historisch data Nieuwe updates
Google geeft aan dat wanneer de campagnes automatisch worden geüpgraded met behulp van de tool, de data van de eerdere slimme Shopping-campagnes worden overgedragen naar de nieuwe Performance Max-campagnes om consistente prestaties te behouden. De campagne-instellingen worden ook automatisch overgezet.
Als u niet op Google wilt wachten en de campagnes liever zelf bijwerkt, kun je de transitietool met één klik gebruiken.
Volgens hun onderzoek is 26% van de shoppers in de VS al begonnen met winkelen voor de feestdagen. Problemen met de toeleveringsketen en inflatie kunnen een rol spelen in de reden waarom het kopen eerder is begonnen dan enig ander vorig jaar. Google zegt dat de automatische upgrades zijn "om klanten te winnen gedurende het verlengde seizoen".
Nieuwe updates
In juli is er een release aangekondigd van drie nieuwe tools voor het maken van advertenties, waaronder opslag van activa, sjablonen voor videoadvertenties en voice-over-audio. In Nederland wordt dit later uitgerold. Google stelt voor om deze tools naast je nieuwe Performance Max-campagnes te gebruiken om betere resultaten op YouTube te behalen.
Handmatig of geautomatiseerd?
Automatische updates zijn nooit leuk als je overrompeld wordt. Aangezien de transitietool met één klik nu beschikbaar is, raden we je aan de campagnes zelf te converteren en dit niet aan Google over te laten. Dat zou u betere controle moeten geven over de instellingen en meer inzicht in hoe de campagne daadwerkelijk wordt opgezet. Google beweert dat de data van de slimme Shopping-campagnes zullen worden overgedragen, maar u kunt dat beter niet aan het toeval overlaten.
De nieuwe functie is bedoeld om adverteerders te helpen meer producten te verkopen door prijzen en beschikbaarheid automatisch bij te werken. Microsoft zal vanaf 10 juli automatische updates voor Shopping-campagnes inschakelen.
Hoe werkt het?
Microsoft Merchant Center zal de websites van adverteerders doorzoeken en prijs- en beschikbaarheids gegevens verzamelen voor de aangeboden producten. Als er een prijswijziging of een beschikbaarheidsprobleem wordt gedetecteerd (bijvoorbeeld als een artikel niet op voorraad is), wordt de productinformatie in uw advertenties bijgewerkt.
Opt-out
U kunt zich afmelden voor automatische updates door naar het tabblad Automatische updates onder Instellingen in uw Merchant Center-account te gaan. Houd er rekening mee dat als uw producten niet up-to-date zijn, uw advertenties kunnen worden afgekeurd.
Het lijkt erop dat Microsoft de laatste tijd veel in het nieuws is geweest. Alleen al in juni lanceerden ze een nieuwe retail marktplaats en kondigden ze cashback-promoties aan voor productadvertenties. De nieuwe winkelfuncties kunnen aantrekkelijk zijn voor adverteerders die hun bereik willen vergroten.
Bron
De nieuwe update bevat aanbevelingen, waarschuwingen en aangepaste vragen voor leadformulieren. Sinds 6 juli is er een nieuwe versie van de Google Ads editor te downloaden. De update omvat:
1. Aanbevelingen voor tabelkoppen
De editor toont nu in de werkbalk boven de hoofdtabel een lijst met aanbevelingen die van toepassing zijn op het huidige bekeken itemtype.
2. Primaire weergavestatus
De Primaire weergavestatus (PDS) toont meer informatie voor campagnes. Bijvoorbeeld redenen waarom een campagne niet loopt.
3. Overzichtskaarten met aanbevelingen
Er zijn nieuwe overzichtskaarten beschikbaar voor:
Aanbevelingen
Er zijn meer typen aanbevelingen toegevoegd, onder andere:
Bekijk hier de volledige lijst met updates.
Bron
De oplossing biedt adverteerders meer controle over de inhoud die rond hun In-Feed-advertenties wordt weergegeven.
TikTok erkent dat niet alle inhoud op zijn platform bij alle kijkers zal resoneren. Het voorraadfilter biedt merken opties om hun content wel of niet weer te geven in de buurt van merken of video's die niet vergelijkbaar van aard zijn. De oplossing stelt adverteerders in staat om te kiezen waar hun content wordt weergegeven.
De TikTok-voorraadfilters geven adverteerders drie lagen en niveaus van video-inventaris. Deze niveaus worden gecreëerd door TikTok's eigen beleid en door de industriestandaard GARM Brand Safety Floor en Brand Suitability Frameworks. Als adverteerder kan je het gewenste niveau kiezen. Die risiconiveaus zijn:
Rekening houdend met deze niveaus van inhoudscategorisatie, beoordeelt het TikTok-inventarisfilter vervolgens welke video's moeten worden uitgesloten van een bepaald niveau. Als gevolg hiervan zullen de thema's die in elk niveau aanwezig zijn variëren:
- Full inventory: sluit alle 'Floor'-content uit die is verwijderd door middel van moderatie en sommige 'high risk'-content. In dit niveau kunnen advertenties worden weergegeven naast bepaalde inhoud met thema's voor volwassenen.
- Standard inventory: Sluit 'Floor' en 'High risk' inhoud uit. Advertenties worden weergegeven naast inhoud die geschikt is voor de meeste merken, maar die enkele volwassen thema's kan bevatten.
- Limited inventory: sluit alle risiconiveaus uit . Advertenties worden weergegeven naast inhoud die geen volwassen thema's bevat.
Bron
Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.
Beste Fullservice Digital Agency '24