Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Wij checken vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
De maand juli zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Google Ads, Snapchat en Facebook.
Snapchat heeft aangekondigd dat het nog voor het einde van het jaar bedrijfsprofielen gaat lanceren. Op dit moment worden bedrijfsprofielen nog getest met vijftien merken en bedrijven, met name voor branded content. Daarnaast kan de informatie voor het eerst in langere tijd bewaard worden binnen het platform.
Met de invoering van de bedrijfsprofielen krijgen organisaties meer inzicht in hun doelgroep, de profielen voorzien immers in analytics. Bedrijven krijgen hierdoor inzicht in ‘audience demographics and interests’ van de Snapchatters die hun verhalen hebben bekeken. De bedrijfsprofielen zijn te vinden via de zoekfunctie. Zodra erop een bedrijf wordt geklikt, wordt het bedrijfsprofiel geopend.
Bekijk hier het volledige artikel op Marketingfacts van onze collega Alice Kaal.
Google start op korte termijn met een nieuwe targeting optie, waarbij adverteerders binnen Google Analytics doelgroepen kunnen creëren op basis van voorspelling. Hiervoor dien je wel een app- en webproperty te hebben in Google Analytics. Ook deze doelgroepen kun je vanuit Google Analytics gebruiken in Google Ads.
In de app- en webproperty in Google Analytics tref je suggesties aan voor voorspellende doelgroepen met een van deze statistieken:
Met behulp van deze statistieken zijn er twee voorspellende doelgroepopties:
Adverteerders kunnen binnen Google Ads nu gebruikmaken van de countdown functionaliteit in responsive search ads (RSA’s). Dit was in het verleden alleen mogelijk via de de standaard, uitgebreide tekstadvertenties, maar nog niet in de responsive search ads. Hierdoor kunnen adverteerders nu ook hun acties dynamisch promoten via responsive search ads.
Google heeft met Ads Transparency Spotlight een Google Chrome-extensie uitgebracht die het voor internetgebruikers mogelijk maakt te zien via welk platform de advertenties op een pagina worden geserveerd en waarom deze worden getoond. Ook toont de Ads Transparency Spotlight-extensie welke entiteiten er op een pagina aanwezig zijn, bijvoorbeeld bedrijven op het gebied van analytics en cloudopslag. In het onderstaande voorbeeld is te zien dat op een bepaalde pagina 9 advertenties werden uitgeserveerd (o.a. op basis interesses en context) vanuit 1 advertising platform.
Google is binnen de zoekresultaten een test gestart waarin het visueel meer aandacht geeft aan de tekstadvertenties. Een screenrecording van PPC hubbub laat zien dat de eerste kopregel van de advertenties boven de organische zoekresultaten een groter font heeft dan de organische resultaten en advertenties onderaan de pagina. Als de test zich doorzet naar een definitieve implementatie, is het voor adverteerders des te belangrijker dat de eerste kop matcht met de zoekintentie van de gebruiker, zodat een gebruiker meteen ziet dat de adverteerder zijn zoekvraag beantwoordt
Google testing new format for Headlines in top ad slots. Looks like Headline 1 is much larger than Headline 2. Doesn’t appear to be happening for lower ad slots outside of top 4 @rustybrick #ppcchat pic.twitter.com/WEncaF1vO5
— PPC hubbub (@ppchubbub) July 30, 2020
Nu Facebook op zijn platformen Facebook en Instagram de Shops-functie aan het uitrollen is, geeft het adverteerders de mogelijkheid om op basis van deze Shops custom audiences te creëren. Zo kunnen doelgroepen voor remarketing en lookalikes worden gemaakt aan de hand van:
Wij checken vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Beste Fullservice Digital Agency '24