Challenge us
menu

Digital advertising roundup januari 2022

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Digital advertising roundup januari 2022

Het is tijd voor de eerste Digital Advertising Roundup van 2022, boordevol updates over de laatste trends en ontwikkelingen die we zien in de markt.

 

Google rolt roadmap voor transitie van Smart Shopping naar Performance Max campagnes

Eind 2021 kondigde Google deze nieuwe volledig geautomatiseerde campagnetype al aan, nu heeft het ook daadwerkelijk een roadmap uitgerold waarin het uitlegt wanneer marketeers over kunnen gaan op dit nieuwe campagnetype. Naast het upgraden van Smart Shopping, integreert Google ook local campaigns. Op deze manier kunnen marketeers nu shoppers, zowel online als offline bereiken.

Waarom Smart Shopping upgraden naar Performance Max?
In combinatie met jouw product feed kun je vervolgens uit één campagne jouw online en offline sales boosten.
 
Aanmaken van nieuwe campagnes met performance max
Het gebruik van Smart Shopping en Local campaigns blijft mogelijk totdat alles later dit jaar geupgrade wordt naar Performance Max. Mocht je een nieuwe campagne op willen zetten. Kies dan direct voor het Performance Max type. Op deze manier kun je dezelfde platformen gebruiken zoals bij Smart Shopping en Local, plus nieuwe voorraad en formaten.

Upgraden met Google’s one-click tool
Zoals al benoemd, zal het vanaf april mogelijk zijn om via Google’s One-Click tool jouw Smart Shopping eenvoudig te upgraden naar Performance Max. Voor Local campagnes moet je nog even geduld hebben, deze kun je naar verwachting vanaf juni omzetten. Je kunt er zelf vervolgens voor kiezen om alle campagnes te upgraden, of een bepaalde selectie aan campagnes. Om zeker te zijn dat de performance niet minder wordt, zullen de nieuwe campagnes de learning van de oude Smart Shopping campagnes meenemen.

Automatisch upgraden
Vanaf juli tot september worden jouw Smart Shopping campagnes automatisch omgezet naar Performance Max. Voor Local campagnes geldt hier augustus tot september. Eind september zal dit proces volledig zijn afgerond en is het ook niet meer mogelijk om nieuwe Smart Shopping campagnes te maken. Op deze manier is iedereen op tijd “Holiday Season Proof”.

Bron

 

Google test met Favicons in tekstadvertenties

Google heeft bevestigd dat het bezig is met een klein experiment met als doel om het makkelijker te maken voor mensen om een adverteerder te herkennen. Het is nog niet duidelijk of dit experiment daadwerkelijk ook doorgevoerd gaat worden maar het is wel een mooie feature om jouw merk prominenter naar voren te laten komen.

Bron

 

Run eenvoudiger experimenten via de nieuwe experimenten pagina

Data gedreven testen is tegenwoordig enorm belangrijk voor iedere business. De omgeving verandert constant en door middel van experimenten word je in staat gesteld om de impact op jouw campagnes beter te begrijpen. Om testen te stimuleren heeft Google een experimenten pagina ontwikkeld die gebruiksvriendelijker is dan de oude setup. 

Om een experiment te runnen diende men vroeger eerst een concept op te maken en deze vervolgens te testen in een apart experiment. Vanaf heden is het mogelijk om in 1 stap een aangepast experiment te maken. Tijdens het opzetten zijn de stappen verder hetzelfde als in het verleden. Je kunt dus nog steeds zelf de looptijd en budgetverdeling bepalen.


Ook met oog op het monitoren en toepassen van het experiment is er het nodige verandert. Waar je vroeger op campagneniveau de performance kon monitoren, dien je hiervoor nu naar de experimenten pagina te browsen. Vervolgens heb je een helder overzicht en kun je het experiment, bij succes, met één klik toepassen op je basis campagne. Zo houd je dus goed inzichtelijk wat de uplift van jouw experiment kan zijn op de bestaande campagne.

Een laatste update die Google heeft doorgevoerd is het automatisch synchroniseren van wijzigingen. Persoonlijk is deze functie echt een verbetering ten opzichte van de oude situatie. Wil je bijvoorbeeld een nieuw zoekwoord toevoegen. Dan voeg je die simpelweg aan de basis campagne toe en wordt deze automatisch ook toegevoegd aan de test campagne. Dit scheelt een hoop handmatig werk.
Bron

 

Google rolt aanbevelingen voor Discovery campagnes uit

Al ruim een jaar hamert Google Ads op het opvolgen van hun Search & Shopping aanbevelingen uit het “Aanbevelingen” tab. Nu heeft Google ook aangekondigd dat er aanbevelingen voor Discovery campagnes, plus een uitbreiding op de aanbevelingen voor Video campagnes. Uiteraard dienen marketeers deze aanbevelingen niet blindelings te volgen maar is het belangrijk om te kijken wat echt belangrijk is in jouw specifieke situatie.

Naast het beschikbaar maken van de aanbevelingen, gaat Google ook een Optiscore tonen voor Discovery campagnes.

Bron

 

Google ziet af van Floc en introduceert Topics API

Een nieuw hoofdstuk kan worden toegevoegd aan het verhaal rondom Google’s oplossingen voor de verdwijning van third-party cookies; Topics API.

Wat is Floc?
In de zomer van 2021 introduceerde Google Floc als oplossing. FloC staat for Federated Learning of Cohorts. FloC gebruikt browsing data binnen de browser van een gebruiker en creëert anonieme cohorts die men vervolgens kan targeten. Echter, kwam er al snel kritiek vanwege het verwijt dat FloC aan ‘fingerprinting’ doet.

Wat is Topics API?
Topics APi is een nieuw voorstel dat is gebaseerd op interessegebieden van de gebruiker. Hoe deze interessegebieden worden gecategoriseerd lees je hieronder. Topics API biedt onderwerpen op basis van de gebruiker’s browsergeschiedenis. Bijvoorbeeld, heb jij een week lang veel gezocht naar nieuwe voetbalschoenen dan zal Google jouw in het Topic “Sport” plaatsen. Deze data is vervolgens 3 weken beschikbaar waarna het weer verdwijnt.

Daarnaast, maakt Topics API geen gebruik van externe of Google servers. Mocht de gebruiker deze data niet beschikbaar willen stellen dan is het mogelijk om dit uit te schakelen. Topics API is in het leven geroepen om ID-level inzichten te verminderen, terwijl bedrijven nog altijd interessegebieden kan targeten.

Binnenkort zal Google gaan testen met de Topics API om te bekijken of dit ook daadwerkelijk een oplossing voor de toekomst is.

Bron

 

Facebook updatet haar discriminatie policy

In een poging van Facebook om discriminatie op het advertentieplatform zoveel mogelijk te voorkomen heeft Facebook onlangs al een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo zijn de targeting mogelijkheden voor bepaalde categorieën beperkt, denk aan campagnes rondom werkgelegenheid en leningen. Daarnaast hebben we in onze account bepaalde targetingopties gespot die in maart zullen verdwijnen.

 

Vanaf nu dienen adverteerders nog een stap te ondernemen. Facebook vraagt marketeers namelijk om te checken of hun campagnes nog in lijn zijn met Facebook’s non-discrimination policy. Is dit het geval dan dien je in de business manager dit beleid te accepteren.

Om dit te doen dient men naar de “Gebruikers” sectie te gaan en vervolgens op “Systeemgebruikers” te klikken. Door op de “toevoegen” knop te drukken kun je het nieuwe beleid accepteren. Let wel op, vanaf 8 februari kunnen adverteerders die dit nog niet hebben geaccepteerd geen advertenties meer draaien totdat ze het beleid wel accepteren.

Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?

Dennis, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24