Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
De eerste maand van 2021 zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Microsoft ads, Google ads, Amazon en DuckDuckGo.
Amazon heeft nieuwe middelen gelanceerd voor het promoten van je producten op amazon.nl. Leveranciers kunnen nu gebruik maken van Sponsored products, Sponsored Brands en Stores
Sponsored Products
Sponsored Products helpen met het verbeteren van de zichtbaarheid en verkoop van individuele producten. Advertenties worden weergegeven in winkelresultaten en op productpagina's, wanneer consumenten gerelateerde producten zoeken.
Sponsored Brands
Sponsored Brands helpen je merk onder de aandacht te brengen. Naast plaatsingen in winkelresultaten en op productgegevenspagina's, is er de mogelijkheid om te adverteren op prominente plaatsingen bovenaan de zoekresultaten. Wanneer consumenten op je advertentie klikken, worden ze naar een speciale bestemmingspagina of je Store gebracht.
Stores
Door het gebruik van Stores verhoog je de zichtbaarheid en winkelervaring van de consumenten. Stores zijn gratis pagina’s waar merken kunnen informeren, inspireren en producten kunnen etaleren.
DuckDuckGo, een zoekmachine gericht op privacy, verhoogde het gemiddelde aantal dagelijkse zoekopdrachten met 62% in 2020. Door zorgen over privacy zijn gebruikers op zoek naar alternatieven voor de grootste zoekmachine Google.
Privacy
DuckDuckGo houdt in tegenstelling tot Google zoekopdrachten van gebruikers niet bij en deelt geen persoonlijke gegevens met externe bedrijven.
In Nederland heeft DuckDuckGo een marktaandeel van ongeveer 0,85% (Google 94%). In Amerika heeft DuckDuckGo ondertussen de 2e plaats weten te bemachtigen met een aandeel van 2,25%.
De opmars van DuckDuckGo past in de trend van gebruikers die massaal naar privacy gerichte apps overstappen. Apps als Signal en Telegram zien het aantal gebruikers ook sterk groeien. Als adverteerder is het belangrijk om deze trend in de gaten te houden. DuckDuckGo gebruikers zijn namelijk niet te bereiken met advertenties via bijvoorbeeld Google Ads.
Apple heeft veranderingen aangekondigd met iOS 14, die van grote invloed zullen zijn op de manier waarop Facebook data kan ontvangen en verwerken. Apple eist dat alle apps in de App Store een prompt tonen aan hun gebruikers op iOS-apparaten, waarbij de gebruiker in wezen om toestemming wordt gevraagd voor de app om ze op verschillende manieren buiten het platform te volgen. Dit nieuwe iOS 14-beleid verbiedt het verzamelen en delen van bepaalde gegevens, tenzij mensen via deze prompt kiezen voor tracking op iOS 14.
Als iOS-gebruikers geen toestemming geven aan Facebook om ze te volgen dan heeft dit als gevolg:
Volgens een onderzoek onder marketeers verwacht men dat de helft van de gebruikers geen toestemming zal geven.
De lancering van deze iOS update zal dus grote gevolgen hebben op het adverteren via Facebook. Ondertussen heeft Facebook zelf een pagina gemaakt met de gevolgen van deze update en wat voor acties je kunt ondernemen om je voor te bereiden. Wees voorbereid!
Advertentie extensies zijn een zeer interessant middel om de zichtbaarheid van jouw advertenties te vergroten. Om jouw performance te verbeteren, heeft Microsoft een nieuwe extensie uitgerold. Naast de welbekende callout en sitelink extensies is het nu mogelijk om Filter Link extensies toe te voegen aan jouw advertenties. Deze nieuwe extensie heeft veel weg van de huidige featured snippet extensie, alleen dan inclusief een uitgebreide URL.
Deze nieuwe extensie zorgt ervoor dat gebruikers snel en simpel uit één van jouw producten of services kunnen kiezen. Zoals je hieronder al kunt zien is de opzet gelijk aan die van de structured snippet extensie. Adverteerders kunnen binnen deze optie kiezen uit 36 aanbevolen headers en kunnen deze extensie tegelijkertijd met andere extensies vertonen.
Binnen Google Ads is smart bidding een graag gebruikte functie. Op basis van conversies en conversiewaardes kun je optimaal het potentieel van jouw campagnes benutten. Echter, wil je optimaal gebruik kunnen maken van de slimme biedstrategieën van Google, dan is het van belang dat conversies op de juiste manier gemeten worden. Natuurlijk kan het voorkomen dat de tagging op jouw website even niet goed staat en veel te veel, of juist te weinig conversies meet.
Om er voor te zorgen dat dit soort non-accurate data geen impact heeft op jouw campagnes heeft Google sinds begin januari de gegevens uitsluiting gelanceerd. Op deze manier kun je aan Google vertellen wanneer er verkeerde data op jouw website is gemeten en deze dus niet dient mee te nemen in de slimme biedingen. Wel moet hierbij vermeld worden dat men deze functie niet bij het minste of geringste inzet aangezien dit juist weer een negatieve impact heeft op de performance.
Nieuw jaar, nieuwe kansen! In dit nieuwe jaar heeft Microsoft een aantal updates uitgevoerd en geeft het alvast een sneak-preview van wat er binnenkort komen gaat.
In-Market Audiences nu beschikbaar binnen nieuwe markten
Afgelopen jaar kwam Microsoft al met het nieuws dat het In-Market audiences zou gaan aanbieden. Het laatste nieuws is dat deze in-market doelgroepen als open-bèta beschikbaar zijn in alle Europese landen, behalve België. Daarnaast werkt Microsoft, zoals Google ook heeft gedaan, toe naar het gebruik van 1st-party data. Microsoft Ads heeft hiervoor ‘Customer Match’ doelgroepen mogelijk gemaakt. Deze is helaas nog niet binnen de Europese Unie beschikbaar maar zodra deze functie ook hier wordt uitgerold zullen we dit vermelden.
Als laatste heeft Microsoft nog vermeld dat het haar Google Ads import heeft verbeterd. Voortbordurend op wat hierboven is gezegd, is het nu ook mogelijk om doelgroep lijsten (in-market & remarketing) te importeren vanuit Google Ads.
Op gebied van biedstrategieën gaat Microsoft een nieuwe functionaliteit uitrollen. Voor bedrijven die gebaat zijn bij het vergaren van zo veel mogelijk zichtbaarheid, komt binnenkort de mogelijkheid om smart bidding te gebruiken op basis van “Target Impression Share”. Dit houdt in dat Microsofts kunstmatige intelligentie jouw biedingen zo gaat aanpassen dat je een bepaald vertoningspercentage kunt behalen.
Daarnaast gaat Microsoft ook in haar aanbevelingen rapport nieuwe features toevoegen. Zoals je binnen Google Ads misschien al wel gewend bent, komt Microsoft nu ook met een procentuele optimalisatie score. Op deze manier kun je zien wat de impact van de voorgestelde aanbevelingen is op jouw score.
Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Beste Fullservice Digital Agency '24