Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle digital advertising strategie voor jouw organisatie?
De maand februari zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante update van Google Ads, Snapchat, Facebook en Microsoft Advertising.
In februari zijn er twee nieuwe features toegevoegd aan het Google Merchant Center, namelijk de prijsconcurrentievermogen en de bestsellers rapporten.
Wil je deze rapporten kunnen inzien dan dien je eerst het Market Insight-beleid te accepteren binnen het Google Merchant Center. Wanneer je het Market Insight-beleid hebt geaccepteerd, kun je gebruikmaken van beide rapporten.
Prijsconcurrentievermogen rapport
Met de prijsconcurrentievermogen feature kun je als adverteerder zien hoe je prijzen zich verhouden tot andere verkopers met dezelfde producten deelnemen aan Google Shopping veilingen.
Je kunt dit rapport opsplitsen per product, categorie, merk en producttype. Daarnaast kun je zelf de gewenste periode selecteren. Wanneer je inzoomt op productniveau kun je daadwerkelijk zien wat jouw productprijs is en hoe deze zich verhoudt ten opzichte van de benchmark.
Bestsellers
In het rapport ‘Bestsellers’ zie je als adverteerder merken en producten die populair zijn in Google Shopping. De gegevens worden gegroepeerd op basis van de Google productcategorie. In het rapport worden alleen nog producten weergegeven die populair zijn in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk. Deze selectie aan landen wordt op korte termijn verder uitgebreidt.
Snapchat heeft de Swipe Up to Call or Text-functie ook in Nederland uitgerold. De functie die eerder al in het Midden-Oosten en in de Verenigde Staten opdook, geeft bedrijven de kans om directer met consumenten in contact te komen. Klanten die, gezien het feit dat ze bellen of berichten, een relatief hoge intentie tot aankoop kunnen hebben. Bovendien hebben bedrijven met deze functionaliteit meer controle over de user experience van een consument, omdat het contact rechtstreeks plaatsvindt.
Wanneer adverteerders van de Swipe Up to Call or Text-functie gebruik willen maken, zullen ze het nieuwe campagnedoel ‘Calls & Texts’ moeten kiezen in de Ads Manager van Snapchat. Daarna volgt de keuze hoe bedrijven in contact willen komen met gebruikers: per telefoon (call) of per bericht (text).
De inventory van Google Shopping breidt zich steeds verder uit, Google heeft recent aangekondigd dat de inventory van standaard Google Shopping advertenties en Showcase Shopping advertenties wordt uitgebreidt met Gmail. In het verleden was dit alleen nog mogelijk via Smart Shopping campagnes.
Naast Gmail zullen de standaard Google Shopping advertenties en Showcase Shopping advertenties worden uitgeserveerd via het Zoeknetwerk, Youtube en Discover zoals dit al eerder mogelijk was.
Facebook heeft bekendgemaakt dat het zijn plaatsingen in het Audience Network gaat beperken. Per 11 april zullen advertenties niet langer worden vertoond op mobiele websites en in in-stream video plaatsingen van het Audience Network. Reden is dat Facebook, naar eigen zeggen, merkt dat er meer vraag is naar advertising binnen mobiele apps. Data via het volledige Audience Network zijn binnen de advertising omgeving nog 6 maanden inzichtelijk na de wijziging die ingaat op 11 april.
Google heeft recent een update doorgevoerd voor het bijhouden van website conversieacties. Voorheen had je als adverteerder de keuze uit een vijftal opties om je conversieactie te categoriseren.
Naar aanleiding van de update is deze opgesplitst in twee hoofdcategorieën (verkoopcategorieën en leadcategorieën), deze zijn elk weer onderverdeeld verschillende sets zoals je hieronder ziet. Deze opties zijn nog niet in alle Google Ads accounts uitgerold.
Google gaat eind juni een update doorvoeren in de vereisten voor een Partner-badge. Zo wordt er een wijziging doorgevoerd in het aantal certificeringen waarover bedrijven dienen te beschikken en worden prestaties mede beoordeeld aan de hand van de Optiscore. Daarnaast kent Google jaarlijks Premier-statussen toe aan de 3% best presterende deelnemers. Deze moeten elk jaar opnieuw worden behaald. Premier Partners worden, zo zegt Google, gekozen op basis van meerdere factoren, waaronder jaarlijkse advertentie-uitgaven voor de beheerde accounts, klantgroei en klantbehoud.
Microsoft heeft in februari de ondersteuning van IF-functies wereldwijd uitgerold in alle Microsoft Advertising accounts. Met IF-functies kun je in tekstadvertenties specifieke berichten invoegen wanneer aan een voorwaarde wordt voldaan en een standaard bericht invoegen wanneer dat niet het geval is. Op deze manier kun je als adverteerder advertenties relevanter maken voor elke zoekopdracht.
Wanneer je in Google Ads gebruik maakt van de IF-functies, kun je deze middels de Google import tool importeren. Echter wanneer de doelgroeptargeting niet in Microsoft bestaat, werkt deze natuurlijk niet.
Wil je meer weten over een succesvolle digital advertising strategie voor jouw organisatie?
Beste Fullservice Digital Agency '24