Challenge us
menu

Digital advertising roundup februari 2022

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Digital advertising roundup februari 2022

De Digital Advertising Roundup van februari 2022 staat weer boordevol updates over de laatste trends en ontwikkelingen die we zien in de markt.

 

Microsoft Shopping breidt zich uit

In tegenstelling tot Google Ads kunnen adverteerders binnen Microsoft Shopping nog niet in alle landen shopping campagnes draaien. Sinds deze week heeft Microsoft 29 landen toegevoegd die beschikbaar zijn voor shopping campagnes. Deze landen bevinden zich met name in Zuid-Amerika en zullen de komende weken worden toegevoegd.

 

Marketing with Purposes nu globaal beschikbaar

Om marketeers nog meer de kans te geven om hun unique selling propositions (USP) te promoten met hun advertenties heeft Microsoft in september “Marketing with Purpose” uitgerold. Kortweg zijn dit uitbreidingen op jouw zoekadvertenties die tonen dat jouw bedrijf zich inzet voor een betere wereld. Op dit moment zijn er 32 attributen beschikbaar die kunnen worden onderverdeeld in de volgende categorieën: Inclusion, Environmental, Social Responsibility & Accessibility.

Sinds een week zijn deze attributen over de hele wereld beschikbaar. Je kunt ze vinden door naar “all campaigns” te navigeren en vervolgens on “account level options” te scrollen naar Business Attributes.

 

Multi-asset Audience ads

Hoewel nog in pilot, wel interessant om te vermelden. Microsoft is aan het testen  met multi-asset Audience ads. Met deze variant kunnen adverteerders tot wel 16 afbeeldingen, 15 headlines, 5 lange koppen en 5 beschrijvingen toevoegen. Microsoft matched vervolgens de best presterende combinaties.

 

Import beeldextensies en de komst van seasonality bid adjustments

Adverteerders die gebruiken van de handige importfunctie binnen Microsoft Ads kunnen vanaf nu ook hun Google Ads beeldextensies importeren in Microsoft Ads. Deze kun je vervolgens in de afbeeldingsbibliotheek vinden. Daarnaast kondigt Microsoft aan dat het net zoals Google seasonality bid adjustments gaat introduceren. Deze geavanceerde biedstrategie kan worden toegepast wanneer men een drastische stijging of drop in conversieratio verwacht. 

Bron

 

Enhanced conversions voor leads

Google Ads rolt Enhanced Conversions voor leads uit. Deze optie is een alternatief op de bestaande offline conversie tracking methode via Google Click-ID. 

Waarom is offline conversie tracking van belang?
Door offline conversie data toe te voegen aan jouw Google Ads account geef je Google een beter idee van de waarde die verschillende soorten leads hebben. Op basis hiervan kan Google vervolgens, via een conversiewaarde maximaliseren of doel-ROAS, meer prio geven aan de meest waardevolle leads. Ondanks het feit dat deze informatie zeer waardevol is, worden offline conversies in de praktijk maar weinig doorgevoerd. Dit komt met name vanwege het feit dat de implementatie niet altijd eenvoudig is. Vaak is hier een CRM voor nodig waar adverteerders geen toegang toe hebben. 

Hoe werkt Enhanced Conversions voor Leads?
Om bovenstaande reden heeft Google enhanced conversions voor leads in het leven geroepen.  Wanneer een potentiële klant een formulier op jouw website invult, ontvang je waarschijnlijk first-party data zoals een e-mailadres, naam of adres. Deze data kan worden afgevangen via jouw Google Ads tag, vervolgens worden gehashed en weer naar Google verstuurd. Wanneer deze lead vervolgens daadwerkelijk converteert dan stuur je deze data naar Google en zal Google deze matchen aan de lead informatie die het eerder uit het formulier heeft opgehaald.


Bron

 

Microsoft Auto rolt Applied recommendation uit

Voorheen al als beta beschikbaar, maar nu ook globaal uitgerold zijn de Microsoft Ads auto applied recommendations. Deze automatisch toegepaste aanbevelingen komen de meeste adverteerders wel bekend, aangezien deze in Google Ads ook al een tijdje beschikbaar zijn. Standaard is men ingeschreven voor deze aanbevelingen en wanneer je dit dus liever niet wilt hebben dien je hiervoor te opt-outen. 

Wanneer men zich inschrijft voor de Auto Applied recommendations houdt dit niet in dat automatisch budgetten worden verhoogd, maar kan er wel voor zorgen dat er wijzigingen worden doorgevoerd zonder jouw betrokkenheid. 

Op dit moment biedt Microsoft de volgende 5 aanbevelingen:

  • Maken van uitgebreide tekstadvertenties
  • Maken van responsieve tekstadvertenties
  • Maken van multimedia advertenties
  • Verwijderen van negatieve conflicterende zoekwoorden
  • Fixen van conversie doel instellingen

Aanbevelingen die automatisch worden toegevoegd kun je vinden onder het “Aanbevelingen” tabblad. Hier vind je een korte beschrijving en de datum wanneer hij doorgevoerd zal worden. Wel kunnen adverteerders een e-mail notificatie ontvangen zodat je altijd op de hoogte bent van aanstaande veranderingen.

Zoals al verteld, kunnen adverteerders ten alle tijden ‘opt-outen’ van de Auto Applied Recommendations. Dit doe je door naar het Aanbevelingen tabblad te browsen en vervolgens rechtsboven op de bliksemschicht te klikken. Hier kun je vervolgens kiezen welke aanbevelingen je wel en niet meer wilt toepassen.

Bron

 

Dynamic descriptions voor DSA wordt standaard in Microsoft

Microsoft Advertising heeft dynamische beschrijvingen gelanceerd voor Dynamic Search Ads (DSA). Adverteerders kunnen vanaf kiezen voor dynamische beschrijvingen, maar vanaf april worden alle bestaande DSA-campagnes gedwongen over te gaan op dynamische beschrijvingen en wordt het ook de standaardoptie voor nieuwe DSA-campagnes.

Dynamische beschrijvingen voor DSA's zijn voor nu alleen beschikbaar in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. 

Microsoft Advertising DSA-campagnes kunnen nu dynamisch zowel koppen als beschrijvingen genereren. Deze wijziging betekent echter ook dat adverteerders vanaf april de controle over hun DSA-beschrijvingen verliezen, tenzij ze zich afmelden. Dit is nu nog alleen in de eerder genoemde landen, maar kan snel uitrollen. Het is daarom goed om deze ontwikkeling in de gaten te houden en uit te schakelen als het niet gewenst is.

Bron

 

Google Merchant Center voegt optie voor korte titels toe

Korte titels verschillen van het bestaande titels, omdat ze bedoeld zijn om te worden weergegeven in 'browse-ervaringen', zoals Discovery-campagnes en Shopping-advertenties.

Online retailers kunnen nu een optionele korte titel toevoegen aan hun producten in het Google Merchant Center. Onderstaande een voorbeeld van zo’n korte titel.

Volledige producttitels worden vaak afgekapt in de 'browse'-contexten die Google heeft genoemd, wat betekent dat gebruikers mogelijk niet alle relevante informatie van uw advertentie te zien krijgen. Korte titels bieden verkopers een alternatieve, beknopte manier om hun producten te identificeren, wat kan helpen om de klikfrequenties te verbeteren.

Een voorbeeld van zo’n korte titel en het verschil met het origineel

Vereisten voor een korte titel. Hoewel Google 1-150 tekens voor dit veld toestaat, raadt het aan om tussen de 5 en 65 tekens te gebruiken. Google adviseert verkopers ook:

  • Gebruik een relevante, beknopte korte titel die hun product duidelijk beschrijft.
  • Zorg ervoor dat de korte titel het product op de bestemmingspagina beschrijft.
  • Vermijd het gebruik van hoofdletters om de nadruk te leggen.
  • Vermijd het opnemen van promotionele tekst (dwz prijzen, verkoopdata, de naam van uw bedrijf, enz.).
  • Voeg geen extra spaties toe.

Bron

 

Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?

Patrik, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24