Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Ook de kortste maand van het jaar zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van o.a. Google Ads en Spotify.
Sinds half februari is Google begonnen met het aanpassen van de zoekwoordtypen. Zoeken op woordgroep wordt uitgebreid met extra verkeer en de ondersteuning voor de modifier voor breed zoeken wordt beëindigd.
Zoektypen vereenvoudigen
Google heeft de aspecten van modifiers voor breed zoeken opgenomen in zoeken op woordgroep. Als gevolg hiervan wordt zoeken op woordgroep uitgebreid om extra verkeer van modifiers voor breed zoeken op te vangen. Hierbij blijft volgens Google de woordvolgorde van belang wanneer dat belangrijk is voor de betekenis.
Stel dat je een verhuisbedrijf hebt dat mensen wil bereiken die Leeuwarden willen verlaten. Door de update van zoeken op woordgroep kun je mensen bereiken die van plan zijn om te verhuizen van Leeuwarden naar Maastricht. Mensen die van Maastricht naar Leeuwarden willen verhuizen, krijgen de advertentie niet te zien.
Google heeft ook de volgende voorbeelden gegeven om te laten zien hoe het matching gedrag na deze update zal veranderen:
De modifier voor breed zoeken gaat verdwijnen
Vanaf juli kunnen adverteerders geen nieuwe modifier zoekwoorden voor breed zoeken meer toevoegen en gebruiken. Bestaande zoekwoorden met modifiers voor breed zoeken worden vanaf dat moment echter nog wel weergegeven.
Wat nu?
De wijziging kan in de toekomst adverteerders mogelijk tijd besparen bij het beheren van zoekwoorden, maar er zal ook veel tijd nodig zijn om de campagnes bij te sturen naar de nieuwe situatie. Het verkeer kan gaan fluctueren naarmate deze wijzigingen worden doorgevoerd, dus hou je prestaties goed in de gaten.
Google gaat vanaf 6 april controleren of verkopers dezelfde prijs voor een product tonen gedurende het hele afrekenproces. De prijs van het product in Google shopping moet hetzelfde zijn als die op de bestemmingspagina. Als dit niet het geval is gaat Google het account opschorten.
Wat nu?
Zorg ervoor dat de prijs die wordt weergegeven bij het afrekenen overeenkomt met (of lager is dan) de weergegeven prijs op de bestemmingspagina. Let hierbij bijvoorbeeld ook op het pas later toevoegen van de BTW, waardoor de advertentieprijs lager is dan de prijs op je bestemmingspagina.
Zoals de laatste maanden steeds vaker is gebleken maakt Google grote stappen richting automatisering. Ondanks dat je nog steeds uitgebreide tekstadvertenties kunt maken, heeft Google aangekondigd dat responsieve zoekadvertenties (RSA) de standaard worden. .
Wat is het verschil tussen RSA en uitgebreide tekstadvertenties?
Uitgebreide tekstadvertenties zijn advertenties die bestaand uit 3 headlines en 2 beschrijvingen. Het grote verschil met RSA’s is dat deze gebruik maakt van Machine Learning om de beste combinatie tussen headlines en beschrijvingen te maken. Om Google een goede keuze te laten maken kan men minimaal 3 en maximaal 15 headlines toevoegen Daarnaast kun je minimaal 2 en maximaal 4 beschrijvingen gebruiken. Dankzij de kwaliteitsscore kun je als marketeer invloed uitoefenen op de sterkte van jouw advertenties.
Waarom stappen we over responsieve advertenties?
Automatisering wordt steeds belangrijker binnen Google Ads accounts. Door middel van kunstmatige intelligentie is Google goed in staat om de door jouw gestelde doelen te behalen. Google geeft aan dat de introductie van RSA’s een middel is om marketeers aan te moedigen om minder gefixeerd te zijn op het verbeteren van CTR en conversie ratio’s, maar meer focus te leggen op de incrementele groei in klikken en conversies.
Ondanks het feit dat je met responsieve advertenties geen inzicht hebt in welke koppen en beschrijvingen daadwerkelijk het beste presteren, geeft Google aan dat door gebruik van RSA’s klikken en conversies met wel 10% kunnen stijgen.
Leadformulier extensies bestaan al geruime tijd binnen zoek-, video- en discovery advertenties. Om meer resultaten en een betere interactie met formulieren te kunnen behalen, heeft Google een update uitgerold waarbij iemand het leadformulier kan invullen na een klik op de advertentie.
Binnen de campagne-instellingen kun je er voor kiezen om altijd het leadformulier te tonen wanneer iemand interactie heeft met jouw advertentie. Benieuwd hoe dit er uit ziet? Kijk dan hier.
Wel moet erbij vermeld worden dat je uit moet kijken met het gebruik van deze extensie. Wanneer iemand nog niet klaar is voor een conversie dan is deze setting niet ideaal. Ga daarom altijd van te voren na op welke plek in de funnel de persoon zit en kies op basis daarvan voor het leadformulier.
In 2016 lanceerde Google showcase advertenties. Het grote verschil tussen showcase advertenties en reguliere Google shopping campagnes is dat showcase advertenties niet 1 product tonen, maar meer een catalogus laten zien. Google komt echter nu met het nieuws dat per 1 april dit advertentietype zal verdwijnen en in de reguliere shopping-campagne zal worden geïntegreerd. Op dit moment worden showcase advertenties al wel binnen slimme shopping-campagnes getoond. Je behoudt als marketeer wel de toegang tot alle data van de showcase-campagne.
Waar moet je op letten?
Vanwege het feit dat 40% van alle zoekopdrachten ‘brede’ termen bevatten, kwam Google met het idee om showcase advertenties in het leven te roepen. Nu showcase advertenties binnen de reguliere shopping-campagnes gaan vallen, kan het zijn dat je een stijging gaat zien in top-of-funnel plaatsingen. Het is dus belangrijk om de prestaties goed in de gaten te houden.
Podcasts worden wereldwijd steeds populairder en dat merkt Spotify ook. Tijdens hun online event ‘Stream On’ kondigde het platform aan dat het een nieuwe advertentie marktplaats gaat lanceren, genaamd: Spotify Audience Network. Daarnaast kondigde Spotify meerdere updates aan.
Ondanks dat nog niet alle details van dit nieuwe platform bekend zijn, kunnen we toch alvast wat insights geven. Spotify Audience Network geeft adverteerders de mogelijkheid om advertentieruimte in te kopen bij Spotify’s Originals en Exclusive podcasts.
Spotify geeft aan dat de ontwikkeling van het platform nog in een vroeg stadium is, maar dat het een ‘game changer’ wordt en voor adverteerders toegang biedt tot een enorm bereik van podcast luisteraars. Daarnaast biedt het natuurlijk de mogelijkheid voor de makers van podcasts om geld te verdienen aan hun content.
Nieuwe features binnen Streaming Ad Insertion (SAI)
Afgelopen jaar kondigde Spotify al de komst van SAI aan in een aantal landen. Met Streaming Ad Insertion kun je ten opzichte van het traditionele adverteren, zoals gewend binnen bijvoorbeeld Google, gepersonaliseerd adverteren. In plaats van advertenties tonen aan het grote publiek, kun je nu gericht targeten op mensen die interesse hebben in jouw onderwerp. Daar komt nu bovenop dat je ook audience-based advertentieruimte kunt kopen, native advertenties plaatsingen kunt aanbieden en meer inzicht kunt krijgen in de prestaties van jouw creatives. Op dit moment is SAI nog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, Canada, Duitsland en Engeland, maar dit wordt later dit jaar uitgebreid naar meerdere landen.
Samenvatting
Met name door de komst van ‘concurrenten’ zoals Clubhouse, probeert Spotify op deze manier hun gebruikers te binden en het ook voor adverteerders een aantrekkelijker platform te maken. Helaas zal deze ontwikkeling eerst in de Verenigde Staten plaatsvinden voordat deze ook daadwerkelijk in Nederland beschikbaar komt, maar het is zeker interessant om in de gaten te houden.
Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Beste Fullservice Digital Agency '24