Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Dennis, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.
Het is alweer tijd voor de laatste Digital Advertising Roundup van 2021. Een Roundup boordevol met de laatste trends en ontwikkelingen die we zien in de markt én we sluiten af met de belangrijkste ontwikkelingen van 2021.
Sinds de introductie van Smart Shopping binnen Google Ads was controle over deze campagnes minimaal. Ondanks dat de performance in veel gevallen beter is dan standaard shopping, misten we inzichten. Tot we afgelopen week plots wat opvallends zagen binnen onze accounts. Onder het tab “Content” leek het mogelijk om plaatsingen uit te sluiten van jouw campagnes.
Mocht deze functie worden uitgerold, dan krijgen marketeers meer controle over waar hun advertenties vertoond worden binnen Display en Youtube. Meer en meer marketeers willen graag dat een plaatsing in lijn is met hun brand, normen en waarden. Onderstaande functie zou hier dus goed aan bij kunnen dragen. Het is helaas nog niet zeker in hoeverre dit ook in de toekomstige Performance Max campagnes doorgevoerd zal worden.
Een aantal weken geleden heeft Google de beeldextensies voor mobiel al uitgerold, maar vanaf nu zijn deze extensies ook zichtbaar op desktop. Dit geldt ook voor dynamische beeldextensies.
Waarom zijn beeldextensies van belang?
Het toevoegen van beeldextensies geeft je meer exposure binnen de zoekresultatenpagina van Google. Het feit dat het behoorlijk opvalt, biedt meer waarschijnlijkheid dat mensen daadwerkelijk op jouw advertentie zullen klikken.
Verder breidt Google ook het gebruik van dynamische beeldextensies uit. Deze extensie kiest automatisch de meest relevante afbeeldingen van de landingspagina. Daarnaast heeft Google ook een bibliotheek met Stock afbeeldingen toegevoegd waar marketeers uit kunnen kiezen.
Sinds kort is Albert Heijn begonnen met zogenoemde ‘Sponsored products’ op hun website. Op deze manier worden merken in staat gesteld om hun producten nog prominenter naar voren te brengen. Net op de valreep lanceert Albert Heijn zijn self-service platform voor het inkopen van gesponsorde producten op ah.nl.
Wat zijn 'sponsored products'?
Sponsored products zijn productgerelateerde advertenties die je op categoriepagina’s of zoekpagina’s tegenkomt. Deze advertenties worden, net als bij Google zoekadvertenties, afgerekend op basis van een CPC-model.
Deze advertentievorm is met name gericht op low funnel verkeer en de activatie van deze doelgroep. Daarnaast kan het ook uitermate geschikt zijn voor het lanceren van een nieuw product. Tijdens de campagne kun je, zoals bij andere kanalen, bijsturen door middel van het verhogen of verlagen van CPC’s, of het toevoegen van zoekwoorden.
Op dit moment nog in een beta, maar Google brengt de Ads Creative Studio bibliotheek naar Google Ads. Google heeft nog niet aangekondigd wanneer deze feature daadwerkelijk voor iedereen beschikbaar komt. De komst van de Asset Library helpt marketeers nog efficiënter te werken. Afbeeldingen die je naar de bibliotheek upload kun je vervolgens in verschillende campagnes hergebruiken.
Met de nieuwe UI van de aangepaste kolommen krijgen adverteerders beter inzicht in data en kunnen ze inzichten beter vergelijken. Aangepaste kolommen zijn zo bruikbaar, omdat ze je in staat stellen om de metrics die specifiek voor jouw bedrijf van belang zijn, te vergelijken. Naast de nieuwe interface rolt Google ook nieuwe metrics uit.
De volgende metrics worden aan de aangepaste kolommen toegevoegd:
Op dit moment is Google druk bezig met het uitrollen van een nieuwe workflow rondom het opzetten van experimenten. Wellicht is het jou al opgevallen, maar in veel Google Ads accounts is het tabblad “Concepten & Experimenten” verandert in “Experimenten”. Naast het feit dat de naam van het tabblad is gewijzigd, is ook het opzetten van een experiment anders en zijn concepten verleden tijd.
Vanuit het marketing landschap kwam er al veel commentaar op de manier waarop men experimenten diende op te zetten. De reden daarvoor was dat het eerder altijd vereist was om een concept op te zetten voordat je een experiment kon opzetten. Deze stap is nu verwijderd, wat marketeers weer tijd scheelt. Daarnaast biedt de nieuwe workflow ook “automatische synchronisatie” aan. Waar je vroeger zowel de basis- als controlecampagne diende aan te passen, wordt dit nu automatisch doorgevoerd zodra je een wijziging aanbrengt in de basiscampagne.
2021 is voorbij en daarom is het hoog tijd om eens terug te blikken op de belangrijkste wijzigingen die het afgelopen jaar zijn doorgevoerd. Van automatiseringen tot aan het afscheid van Broad Modifier zoekwoorden. Lees hieronder in het kort een terugblik op het afgelopen jaar.
Het afscheid van broad modifier zoekwoorden
In Q1 van het afgelopen jaar kondigde Google een ingrijpende verandering aan. Namelijk, het afscheid van broad modifier zoekwoorden. Dit type zoekwoord is verdwenen uit onze accounts en opgenomen binnen het “zinsdeel’ zoektype.
Naast het afscheid van broad modifier, kondigde Google ook het belang van brede zoekwoorden aan. Door middel van het toevoegen van brede zoekwoorden vergroten marketeers hun bereik en kan Google nog beter gebruik maken van de signalen van landingspagina’s en overige zoekwoorden in jouw advertentiegroep. Deze verandering werd in Q2 al snel gevolgd door Microsoft.
FloC was meer dan ooit onderwerp van discussie
Vanwege het feit dat third-party cookies in 2022 zouden worden afgeschreven - nu al verplaatst naar eind 2023 - was het interessant met wat voor alternatief Google zou komen. Dit alternatief kwam er en was genaamd Federated Learning of Cohorts (FLoC). Ondanks het feit dat het privacy-vriendelijk zou zijn voor gebruikers, kwamen er op grote schaal twijfels over technieken zoals fingerprinting. Om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rondom FLoC heeft Google een timeline gepubliceerd met belangrijke milestones.
Google Ads gaf marketeers veel stof tot denken
Naast de bovenstaande wijzigingen heeft Google Ads een hoop nieuwe features uitgerold of aangekondigd voor aankomend jaar. Één van de meeste opvallende wijzigingen was het feit dat Google RSA’s standaard heeft gemaakt. Dit werd ook al snel opgevolgd door het nieuws dat uitgebreide tekstadvertenties in juli 2022 zullen verdwijnen. Zoals bij de broad modifiers, was ook hier Microsoft snel met het volgen van Google’s voorbeeld.
Verder was 2021 ook het jaar waarin Google een nieuw campagnetype aankondigde: Performance Max Campaigns. Een volledig geautomatiseerde campagne dat over alle Google platformen draait. Op dit moment is dit campagnetype met name geschikt voor leadgeneratie klanten. Echter, in 2022 zullen Smart Shopping en Local campagnes ook worden geïntegreerd binnen Performance Max.
Ook zagen we Google deels terugkrabbelen met betrekking tot het zoektermenrapport. Waar deze eerst juist werd beperkt, gaf Google in september extra inzichten. Zo kunnen marketeers nu ook termen zien waarop advertenties zijn vertoond, maar waar niet op is geklikt. Mocht je deze data nog niet hebben opgeslagen dan raden we aan dat snel te doen. Vanaf februari zal alle historische data van voor september 2020 worden verwijderd.
Als laatste heeft Google zijn Local campagnes op de schop gedaan. Om het nog aantrekkelijker te maken voor adverteerders heeft Google een 3-tal uitbreidingen toegevoegd:
Dennis, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.
Beste Fullservice Digital Agency '24