Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
De maand december zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Google Ads en Ecosia.
De milieuvriendelijke zoekmachine Ecosia wordt de standaard zoekmachine op Apple-devices. Met opbrengsten uit advertenties plant Ecosia bomen en probeert het op deze manier haar steentje bij te dragen aan een goed milieu. Op dit moment heeft Ecosia zo’n 20 miljoen actieve gebruikers, maar nu Apple haar vertrouwen heeft uitgesproken zal dit aantal drastisch toenemen.
Voor adverteerders is deze verandering interessant aangezien Ecosia op Microsoft software draait. Wanneer je door de zoekpartners van Microsoft zoekt komt je vanzelf Ecosia tegen. Het is zeker de moeite waard om de komende tijd eens een oogje in het zeil te houden en te ontdekken of Ecosia meer zoekvolumes pakt ten opzichte van vorig jaar.
Begin december heeft Google een aantal updates aangekondigd voor haar Discovery advertenties. Discovery ads zijn bedoeld voor adverteerders om een publiek te bereiken die niet directe koopintentie hebben, maar op basis van demografie of andere signalen toch relevant zijn. Deze worden vervolgens o.a. op Google Discover, Youtube startpagina en Gmail getoond.
Gebruik jouw social assets ook binnen Discovery Ads
Om advertenties prominenter zichtbaar te maken, heeft Google het zogenaamde 4:5 advertentieformaat gelanceerd. Waar je deze formaten wellicht al gebruikt voor Facebook en Instagram, kun je deze nu ook binnen Google inzetten. Het aanbevolen formaat is 960 x 1200 met een minimale afmeting van 480 x 600.
Goede resultaten uit de doelgroep uitbreiding binnen Discovery
Binnen Discovery ads heeft men de optie om advertenties te tonen aan mensen, buiten de getargete doelgroep om, die een hogere kans hebben op conversie. Google geeft aan dat wanneer dit vinkje is aangevinkt men gemiddeld een 52% stijging ziet in conversies tegen dezelfde CPA.
Lead generatie extensie voor Discovery
In augustus heeft Google binnen het discovery platform lead extensie formulieren uitgerold. Hieruit is gebleken dat deze 30 keer meer conversies opleveren t.o.v. de extensies binnen Google Search.
Vind jij het ook altijd lastig om het juiste cadeau voor de feestdagen te vinden? Google vond van wel en heeft daarom in de Verenigde Staten de Google Shopping Gift Guide geopend. Op deze micro-website highlight Google 100 trendingen producten van het afgelopen jaar. Deze zijn vervolgens onderverdeeld in zeven brede categorieën. Voor marketeers is dit een kans om het bereik via het organische shopping platform van Google uit te breiden. Om hiervoor in aanmerking te komen dient men een Google Merchant Centre account te hebben, een productfeed en ingeschreven te zijn voor gratis vermeldingen.
Waarom is dit nieuws ook voor marketeers interessant?
Google doet steeds meer zijn best om als compleet shopping platform te fungeren. Na de livegang van gratis organische shopping posities heeft Google nu ook een manier gevonden om de customer journey van bezoekers tijdens de feestdagen op Google te laten beginnen.
Tijdens de Corona-periode werd duidelijk dat een groot deel van de online kopers graag een aankoop doet bij een bedrijf dat op meerdere manieren te bereiken is. Daarom heeft Google onlangs lead extensie formulieren geïntroduceerd dat marketeers de mogelijkheid biedt om via Google Search, Display, Discovery of Youtube leads van hoge kwaliteit te kunnen genereren. Op dit moment is Google druk bezig met het updaten van deze formulieren om het vergaren van leads nog efficiënter te maken.
Google heeft er voor gezorgd dat leadformulier extensies gedeeld kunnen worden in zowel search als de Youtube en Discovery platformen. Daarnaast bieden de extensies nu meer dan 50 automatisch aangeboden vragen waarmee je eenvoudig je leadformulier kan aanpassen. Naast het vergaren van leads is ook het beheer hiervan niet altijd even eenvoudig. Google bood al de optie om via een webhook leads naar je CRM te sturen, echter viel het niet altijd mee om dit in te stellen. Vandaar dat Google ervoor heeft gekozen om via Zapier eenvoudig een koppeling te laten opzetten tussen jouw CRM en Google Ads account.
De populariteit van korte filmpjes en afbeeldingen wordt steeds groter. Na de welbekende stories op Instagram en Facebook heeft Google een paar maanden geleden de Google variant gelanceerd: Google Web Stories. Om inkomsten uit advertenties op Web Stories te kunnen verhogen heeft Google de bèta Programmatic vraag uitgerold. Waar men eerder enkel direct via publishers stories kon pushen is het nu ook mogelijk om direct via het Google Display Netwerk te adverteren. Het enige wat je nodig hebt om hier gebruik van te maken is een Google Ad Manager en Adsense account. Zie hieronder hoe je zo’n advertentie maakt.
Lees hier meer over hoe je advertentieruimte op Web Stories inkoopt.
Door middel van vergelijkbare groepen kun je op een eenvoudige manier nieuwe klanten bereiken. Google pakt een een remarketinglijst en maakt op basis hiervan een vergelijkbare doelgroep. Voorheen was het enkel mogelijk om de grootte van uw doelgroep te zien door ze toe te passen op uw campagnes. Vanaf heden kun je echter al direct in uw doelgroep beheer zien wat de verwachte grootte van deze lijst is. Voor nu kun je deze schattingen enkel zien bij een doelgroep lijst met meer dan 20.000 gebruikers en met Youtube lijsten met meer dan 5.000 gebruikers.
Naast al deze veranderingen binnen de Google platformen, heeft er ook een update plaats gevonden binnen Google Ads Editor. De tool die door de meeste marketeers gebruikt wordt voor het opzetten en optimaliseren van campagnes heeft een kleine verandering doorgemaakt.
Snel & eenvoudig inzicht in advertentie kwaliteit van responsive advertenties (RSA)
Eerder was het enkel mogelijk om de advertentie kwaliteit van responsive advertenties in de Google Ads interface te checken. Dankzij de update hoef je niet meer in te loggen en kun je simpelweg in de editor zien of de kwaliteit van de advertenties op de gewenste sterkte ligt.
Naast deze verbetering biedt Google ook 6 extra aanbeveling typen zodat je direct meerdere campagnes kunt bijwerken.
Afgelopen jaar was natuurlijk de heropening van Amazon.nl en dat is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Waar het in de eerste maanden na de lancering nog mondjesmaat groeide, heeft het in november 7,3 miljoen mensen bereikt. Oftewel, 45% van de online populatie!
Verrassend is het niet te noemen dat juist november zo’n groot bereik opleverde aangezien dit de maand van Black Friday is. Bij uitstek het moment dat koopjesjagers de online markt op gaan op zoek naar goedkope producten. Om de cijfers vorm te geven sommen we het bereik van de volgende organisaties op: Coolblue had in november een bereik van 5 miljoen, terwijl Bol.com, de grootste nederlandse site, een bereik van 11,6 miljoen noteerde.
De cijfers geven niet direct de koopintentie van de bezoekers aan, maar de cijfers zijn voor marketeers toch interessant. In oktober heeft Amazon een Demand Side Platform opgezet, de tegenhanger van Facebook en Google waarin adverteerders reclameruimte in kunnen kopen.
Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Beste Fullservice Digital Agency '24