Hulp nodig bij een SEA vraagstuk?
Davey, Head of SEA bij Adwise, helpt je graag!
De maand april zat op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
First-click, lineaire, tijdverval en op positie gebaseerde attributiemodellen zullen later dit jaar allemaal worden afgeschaft.
Google stopt binnenkort met vier attributiemodellen in Google Ads en Google Analytics:
Dit heeft gevolgen voor iedereen die deze modellen nog steeds gebruikt in Google Ads. Alles wat geen last-click is, zal veel moeilijker te traceren zijn, omdat de data-driven-attributieformule voor elke adverteerder anders is en niet zichtbaar is.
De eerste-klik-, lineaire-, tijdverval- en positiegebaseerde modellen verdwijnen vanaf september allemaal in Google Ads en Google Analytics. De attributiemodellen zullen niet meer beschikbaar zijn vanaf:
De enige manier waarop adverteerders nu alle klikken kunnen crediteren, is data-driven-attributie. Dit model verschilt per adverteerder, omdat het gebruikmaakt van conversiegegevens van het account om te bepalen welke aanrakingen de meeste impact hebben.
Microsoft heeft aangekondigd dat brede zoekwoordmodifier-zoekwoorden voor zoekadvertenties nu als brede zoekwoorden zullen worden gebruikt in plaats van woordgroepen. Dit is een van de updates die zijn aangekondigd in de Microsoft Advertising April-nieuwsbrief.
De eerder aangekondigde professionele diensten advertenties zijn nu wereldwijd beschikbaar. Deze indeling is ontworpen voor serviceproviders zoals makelaar, verzekeraars, enzovoort. Deze advertenties zien er zo uit:
Broad match modifier updates
De komende weken zullen broad match modifier zoektermen automatisch worden omgezet naar broad match termen.
Bulkbewerkingen in de Asset Library
Adverteerders in Microsoft Advertising kunnen uw bedrijfsmiddelen nu organiseren met bulkbewerkingen. Hierdoor kunt u mappen en middelen in bulk verwijderen en meerdere items in bulk naar mappen verplaatsen.
Target bid value
Microsoft heeft ook aangekondigd dat je binnen de biedstrategieën Doel-CPA, Doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS) of Doelvertoningsaandeel nu de huidige doelbodwaarde kunt bekijken en bewerken binnen het campagneraster in Microsoft Advertising online.
Google blijft bezig met het testen van badges voor gecertificeerde adverteerders. Google is al een tijdje bezig met het vergroten van het vertrouwen in adverteerders. Door middel van logo- & bedrijfsnaam extensies kunnen adverteerders er al voor zorgen dat hun advertenties er professioneler uitzien. Daar lijken dus nu op korte termijn blauwe badges bij te komen.
Waarom is dit interessant?
Verficatiebadges worden over het algemeen gezien als een teken van vertrouwen. Deze kleine aanvulling zou er voor kunnen zorgen dat gecertificeerde partijen hogere CTR’s kunnen zien in vergelijking met niet gecertificeerde adverteerders. Zodra je op de badge klikt, word je naar een informatiepagina van de adverteerder gestuurd.
De eerste TikTok verkopers hebben een uitnodiging ontvangen om zich in te schrijven voor TikTok Shop voordat het volledig wordt uitgerold.
Wat is de TikTok Shop?
TikTok Shop is de nieuwe e-commerce oplossing met als doel om meer sales & merkgroei via het platform te realiseren. Het zorgt er namelijk voor dat gebruikers via een soepel en eenvoudig proces hun favoriete producten kunnen bestellen.
De gelukkige adverteerders die in de open beta zitten krijgen exclusieve toegang tot de TikTok Shop en kunnen vervolgens waardevolle feedback geven. Wil je graag meedoen aan deze open bèta maar heb je geen uitnodiging ontvangen? Dan kun je via deze link inschrijven.
Waarom is dit interessant?
Deze nieuwe shop van TikTok zorgt voor een mooie mogelijkheid om een groot aantal gebruikers te beïnvloeden in het aankoopproces. 83% van de gebruikers van het platform geeft aan dat TikTok content zijn of haar aankoopbeslissing beïnvloedt.
Afgelopen maand heeft Google aangekondigd dat het de import van GA4 gaat verbeteren. Deze verbetering moet ervoor zorgen dat er nog accuratere data vanuit GA4 in Google Ads komt.
In de vorige situatie werden GA4 conversies geïmporteerd door middel van een cross-channel laatste klik-aanpak. Dit zorgde ervoor dat wanneer een Google Ads advertentie niet de laatste klik was, deze ook niet naar Google Ads geïmporteerd zou worden. Met deze nieuwe update zorgt Google ervoor dat ook conversies die niet de laatste klik zijn toch worden geïmporteerd.
Waarom is dit interessant?
Deze wijziging van Google is interessant omdat het een grote impact kan hebben op het aantal conversies dat naar Google Ads wordt gestuurd. In een ideale situatie optimaliseert men de Google Ads tag maar in gevallen dat adverteerders toch op een import optimaliseren is het verstandig om goed in de gaten te houden hoe het aantal conversies zich ontwikkelt. Aangezien nu ook niet-laatste klikken geïmporteerd worden zou men meer conversies moeten zien en dus een betere ROI.
Bron
Davey, Head of SEA bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24