Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?
Wij checken vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
De maand april zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante update van onder meer Facebook, LinkedIn, Google, Microsoft en Bol.com.
Facebook draait de verplichte Campaign Budget Optimization (afgekort CBO) terug. Dat betekent dat adverteerders budgetten weer kunnen instellen op advertentiesetniveau en niet langer gebonden zijn aan een budget per campagne, een instelling die gold sinds september 2019. Wel gelooft Facebook nog steeds in de meerwaarde van optimalisatie van campagnebudget. CBO verdeelt budgetten immers automatisch over de advertentiesets op basis van het campagnedoel. “Maar we bieden het nu aan als optie en niet als verplichting. We geven adverteerders met deze optie meer flexibiliteit.”
LinkedIn heeft adverteerders een tweetal nieuwe targeting methoden gegeven in zijn Campaign Manager, namelijk targeting via Bedrijfscategorie en Personeelsgroei van het bedrijf.
Google breidt de Call Ads binnen Google Ads uit met een optionele link naar de website. Call Ads kunnen in Google Ads worden toegevoegd door een Alleen bellen-advertentie te selecteren. Naast een telefoonnummer kun je als adverteerder twee extra koppen en twee beschrijvingsregels opnemen, zoals dat ook gebruikelijk is in de uitgebreide tekstadvertenties. Afhankelijk van de ruimte die er beschikbaar is op de zoekresultatenpagina kan er ook een websitelink worden getoond. Call Ads worden uitsluitend weergegeven op apparaten die telefoongesprekken mogelijk maken.
Google gaat de verificatie van adverteerders, die het sinds medio 2018 al hanteert voor politieke adverteerders, uitbreiden. Dit maakt het voor gebruikers mogelijk om te zien welk bedrijf achter een advertentie zit. Google rolt de uitbreiding van de verificatie deze zomer verder uit in de Verenigde Staten en gaat adverteerders daarna ook wereldwijd verifiëren. Voor het verificatieproces dienen adverteerders het volgende te overleggen: persoonlijke identificatie, bedrijfsdocumentatie en andere informatie die gezamenlijk aantonen wie het bedrijf is. Bedrijven die in aanmerking komen voor verificatie krijgen daarvan een melding en dienen binnen 30 dagen de documentatie in te leveren.
Google heeft op 21 april aangekondigd dat retailers en webwinkels binnenkort niet meer hoeven te betalen om hun producten aan te bieden op Google Shopping. De uitrol hiervan begint eind april al in de Verenigde Staten en zal voor het einde van het 2020 wereldwijd zijn uitgerold.
Hierbij is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de SERP en het Shopping tabblad, ook wel Shopping tab genoemd (zie onderstaande afbeeldingen). Google zal deze nieuwe functionaliteit initieel alleen uitrollen voor de Google Shopping tabblad en niet voor de SERP. De SERP is de pagina die consumenten te zien krijgen zodra ze een zoekopdracht intypen of inspreken bij Google. Deze pagina kan wel of geen shopping resultaten bevatten. De nieuwe resultaten in het Shopping tabblad zullen organisch geranked worden, betaalde shopping advertenties zullen onderaan de pagina worden toegevoegd.
Google SERP
Google Shopping tab
Google wil met deze nieuwe functionaliteit de concurrentie aangaan met Amazon. Met het gratis maken van de Google Shopping tab zal Google de dekking van online verkopers kunnen vergroten. Wil je hierover meer weten? Neem vrijblijvend contact op!
Google lanceert de gratis te gebruiken YouTube Video Builder. Deze is nog wel in beta beschikbaar voor adverteerders. Met de tool kunnen bedrijven statische items zoals tekst, afbeeldingen en logo’s animeren met muziek en overgangen voor video advertenties op YouTube.
Deze tool is dus uiterst geschikt voor bedrijven die niet beschikken over middelen om zelf video’s te maken. Je kunt onder meer kiezen uit verschillende lay-outs op basis van je boodschap en doelen. Ook kun je kleuren en lettertypes aanpassen. Met deze functies kun je relatief snel een korte YouTube-video generen van 6 of 15 seconden, ofwel een bumpervideo en een TrueView-video.
Wil je meer weten over het gebruik van de Video Builder. Bekijk het hier.
Microsoft Advertising heeft de functionaliteit ‘opnemen in conversies’ beschikbaar gemaakt. Deze was eerder al beschikbaar in Google Ads. Met deze optie kun je als adverteerder bepalen welke conversies moeten worden meegenomen in de conversie statistieken van je campagnes. Daarmee ben je nog beter in staat campagnes te optimaliseren.
Daarnaast heeft Microsoft Ads een update doorgevoerd met betrekking tot view-through-conversies. Met deze nieuwe instelling kun je de volledige waarde van je advertenties in het Microsoft Audience Network meten en worden view-through-conversies toegeschreven op basis van vertoningen en niet op basis van advertentie klikken.
Bol.com heeft nieuwe features in de Bol.com Retailer API beschikbaar gesteld voor partners, namelijk offer insights en sales forecast. Hiermee kunnen partners binnen Bol.com per product het aantal klantbezoeken, het percentage koopblok (het percentage dat je in het koopblok hebt staan in Nederland of België) en de verkoopprognose uit de Bol.com API halen.
Hiermee kan je dus beter de klantbehoefte, conversie, concurrentiepositie en verwachte afzet analyseren op het platform. Let op, deze features zijn nog wel in bèta.
Wij checken vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan
Beste Fullservice Digital Agency '24