Ontdek meer over de kracht van SEO
Beluister onze Expert Talk.
AI en Internationale SEO
Voor de tweede keer dit jaar vormde het Engelse Brighton weer het epicentrum van de internationale SEO industrie. Na de editie van april, opende BrightonSEO vorige week opnieuw haar deuren voor een meerdaags kennisevent vol topsprekers. Onze SEO-specialisten waren uiteraard weer present en in dit artikel zetten ze de vijf belangrijkste takeaways voor je op een rijtje.
Een sessie van Grace Frohlich, die een lans breekt voor de integratie van doelgroeponderzoek in je SEO-strategie. Ze doet dit aan de hand van een aantal stappen:
1. Bepaal je persona
Allereerst bepaal je je user persona. Welke intenties en doelen hebben je persona’s? Welke motivaties en pijnpunten liggen ten grondslag aan de search journey van jouw doelgroep? Kruip hiervoor echt in de huid van je doelgroep. Gebruik surveys of focusgroepen, neem contact op met de salesafdeling en vergeet ChatGPT niet.
2. Maak een user-journey
Als dit duidelijk is, kun je beginnen aan het uitwerken van een user journey. Grace geeft voorbeelden voor een website die certificaten afgeeft voor mensen die willen leren zeilen:
Funnel | Motivatie | Milestone / Pijnpunt |
Awareness | Leren zeilen | Zeil- en boot terminologie leren begrijpen |
Awareness | Leren zeilen | Begrijpen hoe je de uitrusting van een zeilboot moet gebruiken |
Awareness | Leren zeilen | Begrijpen hoe je moet navigeren |
Awareness | Leren zeilen | Begrijpen wat de weersomstandigheden betekenen tijdens het zeilen |
Consideration | Zeilervaring opdoen | Op zoek naar locaties om te zeilen |
Consideration | Zeilervaring opdoen | Op zoek naar plaatsen om een zeilboot te huren |
Conversion | Gecertificeerd worden | Op zoek naar plaatsen om een zeilcertificaat te halen |
3. Koppel zoektermen en zoekvolumes aan de journey
Vervolgens pak je je zoektermonderzoek erbij en ga je zoektermen toewijzen aan deze journey. Dit kun je handmatig doen, maar Grace geeft ook een slimme tip: gebruik de Google Sheet extensie GPTclassify. Hiermee cluster je automatisch zoektermen aan journeys. Wel geeft ze aan dat je data eerst moet trainen voordat je echt goede output krijgt.
4. Koppel zoekintenties en onderwerpen aan de journey
Tenslotte koppel je zoekintenties en onderwerpen aan de journey. Hierdoor weet je welke content nodig is om aan de verschillende pijnpunten te voldoen.
Grace sluit af met een tip om stakeholders te overtuigen om te investeren in content. Door per motivatie te kijken welke potentie er nog is, kun je stakeholders overtuigen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door naar zoekvolumes en actuele rankings van alle zoektermen binnen een motivatie te kijken. Motivaties met veel zoekvolume, maar een slechte ranking zijn in potentie het meest waardevol.
Met alle AI ontwikkelingen, automatiseringen en grootschalige SEO-projecten, sneeuwt lokale SEO vaak onder. Terwijl lokale SEO voor bedrijven met een fysieke vestiging een hele belangrijke omzetgenerator is; sterker nog, vaak zelfs de grootste. Neem het daarom erg serieus. Een goed lokaal bedrijfsprofiel is vaak de sleutel tot een bezoek aan jouw locatie. Daarnaast is een lokale zoekopdracht heel erg converterend.
En als je dit geoptimaliseerd hebt, optimaliseer dan Apple Maps. Ook dat wordt vaak vergeten, terwijl Apple Maps toch door vrijwel alle IPhone-bezitters wordt gebruikt.
In een wereld die in toenemende mate duurzamer wordt, kunnen zoekmachines niet achterblijven. De hoeveelheid energie die een zoekmachine gebruikt is heel erg hoog. En met de opkomst van AI wordt dat energieverbruik in 2030 waarschijnlijk dubbel zoveel. Daarnaast kost een datacenter ook nog eens veel water. Hoe kunnen SEO en Google daarin hun steentje bijdragen? Door het technisch optimaliseren van je website. Maak je website zo toegankelijk mogelijk voor de zoekmachine. Zodat die je website zo makkelijk mogelijk kan crawlen en renderen.
Dit zijn manieren om Google te helpen, al is het natuurlijk niet uitgesloten dat Google dit in de toekomst belangrijker vindt. Anticiperen hoort bij het SEO-vak, zorg dus dat je technische SEO op orde is.
Waarom zou je meerdere keren het wiel opnieuw willen uitvinden? Toch doen we dat bij SEO en Social Media wel. Veel bedrijven zien Social media en SEO als twee aparte silo's, terwijl je juist door ze te bundelen een fantastische contentstrategie creëert. SEO content is vaak geweldige input voor LinkedIn en andere Social Media kanalen. Er is natuurlijk wel één belangrijk verschil: bij SEO content is iemand vaak bewust op zoek naar jouw content, terwijl je met Social Media content vaak ongevraagd verschijnt in iemand's tijdlijn. Je moet daar in één à twee seconden iemand overtuigen om jouw artikel te lezen. Gebruik je SEO content dus als input, en vertaal deze door naar je sociale media.
Schrijf bijvoorbeeld niet: 'Wij hebben een nieuwe interessant artikel , kom het lezen', maar schrijf: 'Ben jij een content marketeer bij een agency? Dan mag je deze tips niet missen.'
Door SEO en Social Media te combineren, maak je allebei gebruik van elkaars zwaktes. Bovendien stelt je zo een ander doel centraal. In plaats van het vergroten van het verkeer, ga je nu bezig om je eigen merknaam en propositie online te verbeteren. Zo bouw je een een echt sterk digitaal merk.
In de wereld van steeds meer verkeer en toenemend internetgebruik, wordt EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) steeds belangrijker. Google (en de gebruiker) willen weten of jij een authoriteit bent. Vraag je bij het maken van content af: Wie maakt deze content? Waarom is deze persoon of dit bedrijf een authoriteit? Posten ze vaker over dit onderwerp? Zijn ze betrouwbaar?
Plaats niet zomaar content, maar zorg dat het zeker EEAT is.
AI en Internationale SEO
Beste Fullservice Digital Agency '24