Benieuwd hoe we jouw merk kunnen laten groeien?
Wij helpen je graag!
Dinsdag 15 oktober waren Digital creatives Michel en Marissa aanwezig bij Emerce DARE 2019. Een event waar creatives een inkijk gaven in inspirerende projecten, werkwijzen en inzichten. Een rode draad gedurende de dag is dat verandering erg goed is en je hiervoor de juiste mentaliteit nodig hebt (change = scary shit). Verandering is geen lange optimalisatie of disruptie, maar je moet het oude afbreken en innoveren. Een ander belangrijk inzicht is dat je eruit moet springen door iets echt goed te laten werken. “Don’t make it nice, make it work”, want alles is tegenwoordig al ‘nice’. Dit en nog veel meer leerden we tijdens Emerce Dare 2019. Wij delen de belangrijkste takeaways in dit blog!
Het is belangrijk om de juiste mensen om je heen te hebben. In een team bereik je dingen die je in je eentje nooit gelukt zouden zijn. Je kan van elkaar leren, je kan elkaar uitdagen en inspireren. Ook is het belangrijk om de juiste bedrijfsprocessen te hebben en deze te herzien waar nodig. Een bedrijf hoort te bestaan uit individuen die hetzelfde doel nastreven en hetzelfde verhaal vertellen. Je verhaal moet helder en overtuigend zijn: without clarity = no power, without legitimacy = no authority.
Goede ideeën hebben geen grenzen, denk aan de onmogelijke dingen en probeer die uit te werken. Speel vooral niet op safe, durf te experimenteren en durf ook fouten te maken. Samenwerking is hierbij cruciaal en het mooiste is als ieder teamlid vanaf het begin betrokken is. Dit zorgt er onder andere voor dat het laagdrempeliger wordt voor iedereen om ideeën en inzichten te delen en iedereen elkaars skillset kan ontdekken. Een mooie quote uit de presentatie van RONIN Amsterdam: “It’s a collective journey of discovery from which everyone will grow as a creative”.
In de presentatie van Studio Dumbar stond ‘’Motion is the answer” centraal. In de presentatie werd getoond dat hun animatieproject voor Sinfonietta begon als iets relatief kleins, maar uitgroeide tot een geheel concept en dat hierbij stills van de animatie werden gebruikt voor de vormgeving van de posters. Studio Dumbar heeft tevens het initiatief genomen om een bijzonder, internationaal designfestival te organiseren op het centraal station in Amsterdam, genaamd DEMO. Op 7 november zullen alle abri’s op het station 24 uur lang de beste motion designs tonen van studio’s, ontwerpers, talenten en kunstacademies van over de gehele wereld. Het doel? Geen reclame, maar het bieden van een platform voor motion design door een centraal punt om te toveren in een galerij en om bezoekers van het station te laten glimlachen.
Een aantal hele mooie voorbeelden over durven kwamen van Erik Kessels van KesselsKramer die direct aangaf: “If no one hates it, no one loves it”.
Zo heeft het bedrijf een concept uitgewerkt voor een hotel in Amsterdam. Het hotel ontving erg veel klachten over de kamers en besloten werd om juist dit gegeven te gaan gebruiken in het concept “Het slechtste hotel ter wereld”. Zo werd er een video gemaakt waarbij getoond werd wat je vooral niet kreeg en werden er posters gemaakt waarop afgebroken vorken waren te zien, en stoelen met drie poten die werden gepresenteerd als een geheel nieuw uniek design.
Er werden uitingen gemaakt met teksten als ‘Nu in elke kamer een bed’, ‘Elke kamer heeft nu een deur’, ‘Nu meer kamers zonder ramen’, ‘Nu nog minder service’ etc. In de kamers lag een A4 print met dingen erop die je ook niet kreeg zoals een telefoon, shampoo, wijn, een fohn, een kam en een rekenmachine. Je kon deze dan zelf uitknippen en in de kamer verspreiden om op die manier meer luxe aan je hotelkamer toe te voegen. De campagne resulteerde uiteindelijk in meer reserveringen en ook meer klachten. De klachten gingen nu juist echter over dat het hotel niet slecht genoeg was!
Daarnaast had het hotel buiten de letters ‘Hotel’ hangen waarbij alleen ’s avonds de L het deed omdat de andere lampen kapot waren. Dit werd gepakt in een uiting om juist aan te geven dat het een eco-vriendelijk hotel is.
Een ander mooi voorbeeld was een campagne ‘Gooi je afval in de afvalbak, hoe moeilijk kan het zijn’. Hiervoor werden prullenbakken geplaatst waarbij het juist erg lastig was om afval weg te kunnen gooien. Aanvullend een campagne voor Greenpeace waarbij je ‘Niks’ cadeau kon doen aan iemand die alles al heeft. Zo werden er bijvoorbeeld doosjes met Niks gemaakt, in verschillende varianten zoals bijvoorbeeld 3 keer niks. Een campagne als statement tegen het grote consumeren. Of een grote campagne voor citizinM om alle hotel clichés op de hak te nemen zoals een video met zwanen gevouwen van handdoeken op een bed die uiteindelijk opgegeten worden door een haai.
Ook was KesselsKramer betrokken bij de I Amsterdam campagne voor de gemeente Amsterdam. Ze bedachten de kreet en later bleken ook andere agencies deze kreet te hebben bedacht. Verschil, KesselsKramer was zo slim om direct het merk te registreren en kon daardoor de opdracht uitvoeren. Iets waar de gemeente niet heel blij mee was ;-).
Het evenement werd afgesloten met een presentatie van Michelle van Mil die een interessant kijkje toonde in de wereld van VJ’s. Tijdens haar studententijd kwam ze voor het eerst in aanraking met muziek gerelateerd design. De visuals die ze zag bevielen haar niet en daarom besloot ze om er zelf eens mee te gaan experimenteren. Want zoals ze zelf zei: je mag niet klagen over iets wat je zelf niet beter kan of beter probeert te doen. Tegenwoordig reist ze de hele wereld over om de visuals te verzorgen voor allerlei concerten en festivals. Ze is ervan overtuigd dat zij de beste baan ter wereld heeft, maar ze heeft ook een inkijk gegeven in de uitdagingen waar ze mee te maken heeft gehad. Ze krijgt bijvoorbeeld lang niet altijd de benodigde technische informatie aangeleverd over de schermen op de podia. Hierdoor moet ze vaak improviseren en de problemen ter plekke oplossen.
Vol inspiratie keerden wij huiswaarts. Wil jij aan de slag met creatieve ideeën die buiten de gebaande paden gaan? Wij helpen je graag!
Wij helpen je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24