In een tijdperk waarin third-party cookies verdwijnen en privacyregelingen verder worden aangescherpt, wordt de strijd om gepersonaliseerde klantreizen steeds heviger. Om die personalisatieslag te winnen, neemt het belang van First-Party Data steeds verder toe. Cruciaal daarin is de rol van Customer Data Platformen (CDP's). In dit artikel lees je meer over de essentie van First-Party Data en hoe je daar maximaal gebruik van maakt met een Customer Data Platform voor boeiende, gepersonaliseerde klantervaringen.
CDP staat voor Customer Data Platform en is een systeem dat je kunt integreren in de datastromen van jouw organisatie. Het systeem verzamelt data van alle klantinteracties met jouw merk. Binnen het CDP wordt al deze informatie gebundeld, waarna je er zeer gedetailleerde klantprofielen mee kunt maken. Die gebruik je vervolgens om een volledig gepersonaliseerde klantreis te creëeren voor elke potentiële klant.
Alle informatie die beschikbaar is over jouw doelgroepen wordt dus op één centrale plek verzameld, beheerd, gebundeld en slim doorgezet naar jouw kanalen zoals bijvoorbeeld Google Ads, Facebook of DV360. Precies daar waar jouw doelgroep zich bevindt. Door die ultieme personalisatie laat je jouw (potentiële) klanten zich begrepen voelen met content die precies aansluit op de individuele behoeften in elke fase van hun klantreis.
Voor je het cruciale belang van First-Party Data kunt begrijpen, moet je eerst meer weten over Third-Party Data én de ondergang daarvan. Third-Party Data is een term die verwijst naar gegevens die afkomstig zijn van een externe dataleverancier. Die data dient als een uitstekende bron van informatie om het bereik van je marketingcampagnes te vergroten, je doelgroepen beter in kaart te brengen én die doelgroepen gerichter te targeten.
Omdat privacybescherming steeds belangrijker wordt, hebben grote platformen als Google Chrome, Safari, Firefox en Apple maatregelen genomen tegen Third-Party cookies om die grootschalige dataverzameling tegen te gaan.
Die ondergang van Third-Party Data maakt het steeds lastiger om relevante gegevens te verzamelen over specifieke doelgroepen. Doelgroepsegmentatie en -targeting wordt minder nauwkeurig én je kunt gebruikersinteracties steeds minder goed traceren. Om toch je doelgroepen en hun klantreizen nauwkeurig in kaart te blijven brengen, heb je dus andere databronnen nodig. En daar komt First-Party data om de hoek kijken.
Maar liefst 91% van de consumenten geeft aan geneigd te zijn om aankopen te doen bij merken die hun behoeften begrijpen en 76% is bereid om gegevens te delen voor meer gepersonaliseerde ervaringen. De slag om gepersonaliseerde klantreizen winnen is dus cruciaal. First-Party Data speelt hier met de verdwijning van Third-Party cookies een sleutelrol in. First-Party data is informatie die je als organisatie zelf direct verzamelt van de mensen waar je het meeste van wilt weten: jouw doelgroepen; of dat nu klanten, websitebezoekers of social media volgers zijn.
First-party data wordt gebruikt voor retargeting via advertenties, lead nurturing (het voeden van leads met waardevolle informatie) en tijdens het verkoopproces. Ook leert het je hoe je ideale of best passende klant(en) eruitzien.
First-party data kun je op allerlei manieren verzamelen. Via je website en social media profielen bijvoorbeeld, maar ook vanuit je eigen CRM of via klantenquetes. Door al die data te verzamelen en te bundelen, creëer je zonder hulp van Third-Party Data zeer gedetailleerde klantprofielen en geef je gepersonaliseerde klantreizen vorm. En dat brengt ons terug bij een Customer Data Platform.
Een Customer Data Platform geeft je marketingteam een totaalbeeld van al je doelgroepen. Omdat je je zelfverzamelde klantdata gebruikt, hoeven je marketeers zich niet meer druk te maken over de integriteit, de toegang tot en de controle over alle informatie. Vrij baan dus voor cross-channel personalisatie, waarin je jouw marketingboodschappen op het juiste moment, aan de juiste personen en via de juiste kanalen uitserveert.
Wat zijn dan concrete toepassingen van een Customer Data Platform? Op de enorme lijst met mogelijkheden vind je onder meer dit dit tiental belangrijke voordelen:
Adwise CDP Partner en wereldmarktleider BlueConic biedt de collectieve capaciteit, expertise en aanpak om succesvol te navigeren door de voortdurende uitdagingen van het post-cookie, privacy-first-tijdperk. BlueConic transformeert de manier waarop business teams interacteren met klanten en doelgroepen tot in detail leren begrijpen.
Vanuit uniforme klantprofielen activeer je binnen BlueConic al je datastromen om je nu nog anonieme bezoekers om te zetten in prospects, en die vervolgens weer in nieuwe klanten.
Adwise als BlueConic Partner
Als erkend BlueConic partner heeft Adwise toegang tot onder meer gestandaardiseerde BlueConic analyses, faciliteren we kennisdelingen en bouwen we aan award-winning cases zodat jouw organisatie het BlueConic platform maximaal benut. Bovendien zijn altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, trends en updates die we ook direct toepassen. Dat geeft jouw business first-mover advantage in je markt.
Toegang tot BlueConic analyses
Structurele kennisdeling
Altijd de nieuwste updates
Gecertificeerde specialisten
Benieuwd hoe een CDP jouw organisatie helpt om de strijd om gepersonaliseerde klantreizen te winnen? Ontdek hier alles over Customer Data Platformen als BlueConic en Adwise als implementatiespecialist.
Ontdek tijdens het exclusieve 'Next 3 Years in Digital' in een spectaculair studiodecor hoe je in jouw rol als marketeer, salesleider en/of directielid de komende 3 jaar succesvol maakt met jouw organisatie.
Wereldmarktleider en Adwise Partner BlueConic geeft je daar onder meer inzicht in de grenzeloze toepassingen van personalisatie en dataverzameling met een Customer Data Platform (CDP).
Beste Fullservice Digital Agency '24