Zonder Adwisers geen Adwise. Alles wat we doen is het resultaat van de skills én het teamwork van onze mensen. Het is daarom belangrijk dat iedereen zich op z'n plek voelt en zich persoonlijk en professioneel kan blijven ontwikkelen. In deze blogserie spreken we verschillende van onze Adwisers over hun carrièrepad, de lessen die ze hebben geleerd en de tips die ze hebben voor jouw (persoonlijke) ontwikkeling. Deze keer is het de beurt aan Wouter, Head of Data & Analytics bij Adwise. Lees hier zijn persoonlijke verhaal.
Wouter, laten we beginnen met een introductie!
''Ik ben Wouter, 38 jaar en head of Data & Analytics en senior Analytics Consultant bij Adwise, waar ik nu 7,5 jaar werk. Ook geef ik trainingen in ontwikkeltrajecten en open trainingen bij Adwise en voor de Adwise Academy.''
Hoe zag jouw carrière er voor Adwise uit?
''Niet echt rechtlijnig haha! Vanuit de middelbare school zocht ik een kruising tussen business en techniek. Ik deed eerst een BIT 1 trimester, maar die heb ik eruit gegooid waardoor Bedrijfskunde overbleef. Die bachelor was geen perfecte fit. Via een minor e-commerce en master communication science heb ik toen de online kant weer opgezocht. 2008-2009 was dat. Facebook was toen nog redelijk nieuw. De meeste Nederlanders zaten op Hyves.''
Wat was je eerste baan na school?
''Na school heb ik altijd aan bureauzijde gewerkt. Mijn eerste baan was bij een communicatiebureau waar ik was aangenomen om iets met social media te gaan doen. Dat duurde één jaar, toen kwam ik terecht bij een ander bureau. Toen wist ik al: ik wil echt iets met online. Google vond ik altijd interessant. Toen heb ik mijn Google Ads certificering gehaald. Ook om een logisch gebrek aan ervaring een beetje te compenseren...''
Was het werken bij een bureau een bewuste keuze?
''Het werken bij een bureau past bij mij. Het is nooit een hele bewuste keuze geweest. Het kan soms wel hectisch zijn, maar daar kan ik juist goed mee omgaan.''
Hoe ben je binnengekomen bij Adwise?
''Ik ben binnengekomen als SEA specialist met een voorliefde voor analytics. Van daaruit ben ik doorgegroeid naar Data & Analytics. Dat was een hele bewuste switch. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en wilde wat anders dan advertising. Ik wilde echt verder in de data kant. Voor mijn gevoel kon ik daar meer kanten mee op. Meer zelf het wiel uitvinden.''
Hoe zag die verandering in de invulling van je rol er dan uit?
''Dat ging eingelijk vrij geleidelijk. Ik kreeg steeds meer dataprojecten in mijn planning. Mijn toenmalige collega Marco ben ik dankbaar, want die leerde mij de eerste dingen over tag manager. Daarnaast heb ik mezelf erin geschoold via CodeAcademy. En ik volgde ook een cursus bij Data Camp. Ik had mezelf al eens Javascript geleerd en met deze cursus ook Python.''
Veel zelflerend vermogen dus! Wat is het binnen data dat jou zo leergierig maakt?
''Ik kan heel enthousiast worden van een slimme oplossing die, als het goed is, niemand ziet. Dataverzameling zit aan de achterkant, de gebruiker ziet dat niet.''
Hoe zou je deze zin afmaken: wat mijn werk waardevol maakt is...
''Dat het binnen een vakgebied is waar heel veel gebeurt. Regelgeving die verandert en consumenten die data steeds beter snappen. Ik zie data als de voeding voor heel veel andere vakgebieden. Daar zit de waarde in voor mij: heel veel dingen die we gebruiken, hebben data nodig. Het is onmisbaar.''
Mooi verwoord. Over onmisbaar gesproken, als we het hebben over jouw ontwikkeling, wat was daarin essentieel?
''Een sleutelmoment was het keuzevak waarin ik mezelf code heb geleerd door het werken aan een webshop. Door dat vak kwam ik er achter wat ik leuk vond om te doen. In mijn vrije tijd heb ik nog steeds knutselprojectjes. Oh en een ander moment: dat ik de switch heb gemaakt van advertising naar data. Mezelf min of meer heb omgeschoold dus.''
Dat klinkt als een voor jou heel natuurlijke switch, waarin je echt je gevoel hebt gevolgd!
''Ja, bij mijn vorige werkgever was ik al op zoek naar mogelijkheden om het systeem naar mijn hand te zetten. Hoe kun je beter zijn dan wat het systeem aan standaard opties biedt? Toen kreeg je scripts. Ik leerde mezelf dus javascript zodat ik die scripts kon aanpassen. Was toen nog ‘handig, maar nice to have’. Maar ik wist toen al: hier wil ik in verder. Ik zag toen al wat ik aan besparing kon realiseren door automatisering. Maar ik stond daar wat alleen in naar mijn idee.''
En hoe was dat toen je bij Adwise kwam?
''Wat me bij Adwise opviel: hier gaan ze uit van waar iemand goed in is en laten ze je van daaruit werken. In het sollicitatiegesprek merkte ik dat al, maar in de eerste weken helemaal. ‘Jij kunt dit dus, laat eens zien… etc. Collega’s waren er heel erg geïnteresseerd in. Accountmanagers dacht ook mee: hoe kunnen we hier iets mee? Dit moeten we uitbouwen! Dat wat ik kon, werd dus met open armen ontvangen. En ik voelde me hier ook gestimuleerd om daarin verder te gaan. Omdat men ook zag wat het kon doen voor onze klanten. Bij Adwise werken ze vanuit talent en omarmen ze nieuwe ontwikkelingen. Dat zit hier echt in de cultuur.''
En wat doe jij zelf in deze levensfase om je te ontwikkelen?
''Knutselen! Laatst was er een lastig vraagstuk waar collega’s mijn hulp voor inriepen. Moest ik een halve dag langskomen om het uit te zoeken. En ik had het redelijk snel gevonden omdat ik het herkende vanuit een knutselprojectje. Die kennis zat ook in de hoek van dataverzameling: zonnepanelen, slimme meter. Dus omdat ik voor hobby zulke dingen doe en bouw, herken ik dat.‘’
En tijdens je werk zelf?
''Qua werk probeer ik te werken aan projecten waarin ik kan leren. Met nieuwe technieken etc. Dat kan ik zelf aangeven, aan welke projecten ik graag wil werken.''
Heb je een voorbeeld van iets dat je geleerd hebt en je bij is gebleven?
''Nou ik lees ook graag en twee boeken schieten me te binnen. The subtle art of not giving a f*ck. Bv. mensen die proberen hun probleem op je af te schuiven en ze die netjes weer terug te geven. Daar heb ik veel aan gehad.
En het andere boek?
''Als ik je een advies mag geven. We zijn consultants, het gaat erom dat ik een helder advies geef. Als je daar niet goed in bent dan kan het ongemakkelijk worden. En als het niet kan dan moet je zorgen dat je wel de info krijgt waarmee je het advies kunt geven.''
Een directe vraag: Wat zijn jouw grootste talenten en waarom?
''Ik heb laatst een heel mooi assessment gedaan waarin we specifiek hebben gekeken naar mijn sterke punten. Daarin werd mijn analytische kwaliteit bevestigd: ik wil graag snappen hoe iets ‘onder de motorkap’ werkt, zodat ik iets sneller naar mijn eigen hand kan zetten.''
Welke tip of les zou je aan je jongere zelf willen meegeven?
''Dan zou ik zeggen: gooi jezelf wat eerder in het diepe. Ik heb vrij lang thuis gewoond en ben in de buurt gaan studeren. Ik had misschien een betere keuze kunnen maken door de weg van wat meer weerstand te kiezen. Meer uit de comfort zone, mezelf meer uitdagen. Dan had ik sneller stappen kunnen maken, zowel zakelijk als privé al wat eerder op de plek kunnen staan waar ik nu sta. ''
Mooi! Heb je tot slot nog een advies voor anderen die zich willen ontwikkelen?
''Ga knutselen! Als je iets leuk vindt om te doen in je vrije tijd waar je ook nog eens wat aan hebt in de rest van je leven, dan is dat echt een win-win. En verder, maak binnen het bedrijf duidelijk wat je wil en waar je voor staat. Dan kunnen anderen je ook helpen om die opdrachten te krijgen en dan kun je je daarin ontwikkelen. Werk aan je eigen personal branding.''
Wouter, bedankt voor het gesprek, je ontwikkelingsverhaal en je waardevolle tips!
Het Adwise data team bij de Adwise Christmas Party 2022
Beste Fullservice Digital Agency '24