Zonder Adwisers geen Adwise. Alles wat we doen is het resultaat van de skills én het teamwork van onze mensen. Het is daarom belangrijk dat iedereen zich op z'n plek voelt en zich persoonlijk en professioneel kan blijven ontwikkelen. In deze blogserie spreken we verschillende van onze Adwisers over hun carrièrepad, de lessen die ze hebben geleerd en de tips die ze hebben voor jouw (persoonlijke) ontwikkeling. Deze keer is het de beurt aan Dennis, Senior Digital Advertising Marketeer bij Adwise. Lees hier zijn persoonlijke verhaal.
Dennis, vertel allereerst een wat over jezelf!
''Nou ik ben Dennis. Ik kom uit Wijhe en ben ehm.. 27 jaar alweer, de tijd vliegt haha. Ik heb dit jaar de stap mogen maken naar Senior Digital Adveritising marketeer. Naast werk ben ik heel actief bij mijn voetbalteam uit Wijhe zowel op als naast het veld en ik ben elke week te vinden op de tribune bij mijn clubje: Go Ahead Eagles. Oh, en ik heb een vriendin uit Berlijn, waardoor ik dus ook vaak in Duitsland ben.''
Laten we eens teruggaan naar je schoolperiode: welke opleiding heb je gedaan?
''Aan de UT Twente heb ik International Business Administration gedaan. Eigenlijk heel breed, want ik wist niet goed wat ik wilde. Daar ben ik in aanraking gekomen met Digital Marketing waar ik uiteindelijk ook een Master in ben gaan doen. Mijn onderzoek ging over cultuurverschillen tussen websites uit verschillende landen. En nog tijdens mijn studie kwam ik via via aan een baan binnen Digital Marketing.''
En wat was dat voor baan?
''Nou, op een feestje van mijn broertje hoorde ik via iemand dat een bedrijf uit Zwolle een contentschrijver zocht en dat leek me wel wat. Het hoofdkantoor bleek wel in Eindhoven te zitten haha dus ik ben toen twee jaar lang elke dag op en neer naar Brabant gegaan. Samen met een collega startte ik toen een start-up binnen het bedrijf, waar wij de hele marketing voor gingen doen. Google Ads campagnes, SEO, het hele verhaal. Dus ja, dat was eigenlijk mijn eerste echte taak als Online Marketeer.''
Daar kwam je dus echt in aanraking met Digital Advertising?
''Nou ik werd gevraagd om Digital Marketeer te worden bij 50five, het moederbedrijf van de start-up. Ze zagen dat ik veel potentie had en boden me aan om in hun marketing team aan de slag te gaan. Daar heb ik echt de fijne kneepjes van het vak geleerd en heel veel kennis aan de klantzijde opgedaan. Omdat het nog steeds in Eindhoven was, heb ik uiteindelijk wel besloten om daar te stoppen.''
Begrijpelijk. En heb je toen wat dichter bij huis gezocht?
''Niet echt, ik ben namelijk eerst mijn droom om te reizen gaan najagen en een jaar naar Australië gegaan! Ik heb mijn neefje overgehaald mee te gaan, want die wilde zijn Engels ophalen dus dat ging mooi samen. En uiteindelijk kwamen we allebei terug met een buitenlandse vriendin haha. Dus allebei hebben we in Australië de liefde gevonden.''
Kijk aan! En wat ben je terug in Nederland gaan doen?
''Op zoek naar een nieuwe baan. Wat lastig was, want we zaten midden in de coronatijd. Ik heb eerst mijn vader een tijdje geholpen met de marketing voor zijn bedrijf en daarna kwam ik eigenlijk via via in contact met Adwise. Ik dacht ''ja, leuke club'', en er stond een vacature voor SEA Marketeer open. Ik heb hier toen een aantal goede gesprekken gehad met Thijs (Wolbers), Jip (van Kervel) en Nick (Oltvoort) en uiteindelijk ben ik hier aan de slag gegaan.''
Voor het eerst aan de bureau zijde dus. Hoe was die overstap?
''Ja dat was bestwel een hele overstap vanaf de klantkant. Vooral time management was echt anders. Maar mede dankzij Nick (Adwise, Head of SEA) heel goed ontvangen en heel veel hulp ontvangen. Ik kreeg eerst veel kleinere accounts en daarna langzaamaan steeds grotere accounts. Dus al met al ging de overstap eigenlijk ook wel vrij soepel.''
Inmiddels ben je al Senior, dat is dan wel snel gegaan of niet?
''Ja klopt! Ik heb wel wat stapjes over mogen slaan. Nick vroeg vorig jaar of ik mee wilde doen aan het Adwise Senior traject, omdat hij echt potentie in mij zag en dat leek mij superleuk en heel uitdagend. Dus dat heb ik toen gevolgd.''
Wat is je geheim voor die snelle ontwikkeling?
''Haha mijn geheim...ehm, durven te doen denk ik. Niet bang zijn dat iets niet lukt. Ik heb ook wel eens iets geprobeerd wat niet goed ging, maar daar heb ik juist ook van geleerd en dan is het opstaan en weer doorgaan.''
Kun je eens een voorbeeld noemen?
''Bij mijn vorige werkgever moest er een Black Friday-mailing uit en ik was de contactpersoon met een grote organisatie die die mailing zou versturen. Toen ging ons websiteverkeer de woensdag voor Black Friday ineens met vier, vijf keer omhoog. Had die partij die mailing dus twee dagen te vroeg verstuurd haha. Ik helemaal in paniek, maar uiteindelijk konden we na overleg met allerlei leveranciers de actie eerder starten. Dat liep dus met een sisser af. Maargoed, ook dat gebeurt. Zeker als je nieuwe dingen probeert.''
Net als die ene uitspraak: 'Ik weet niet hoe het moet, dus ik denk dat ik het wel kan'.
''Precies! Ik probeer juist out-of-the-box en buiten de gebaande paden te denken. Wat helpt is dat ik van de klantzijde kom en vaak weet wat wel en niet werkt en wat de klant prettig vindt in een samenwerking.''
Hoe pas je dat toe in jouw manier van samenwerken?
''Pro-actief zijn en goed communiceren. Sowieso heb ik vaak een bepaald idee of zie ik een nieuwe kans en dan moet je ook in jezelf geloven en ervoor gaan. En als dat goed uitpakt geeft dat mij voldoening, juist omdat de klant positief reageert. En als ik soms minder goed nieuws heb of als iets tegenvalt, communiceer ik dat ook direct met de klant.''
Wat maakt jouw werk waardevol?
''Opdrachtgevers blij maken. Als klanten hun tevredenheid terugkoppelen krijg ik energie. Dat is toch waar je het uiteindelijk voor doet.''
Op welke prestatie ben jij het meest trots?
''Ik denk op mijn werk voor terStal. Dat was de eerste grote klant die ik mijn eentje deed en waarbij ik de meer strategische rol pakte. Dan focus je je meer op innovaties en ideëen pitchen en dat pakte heel goed uit. De Performance en ROAS zijn keer vijf en keer zes gegaan, om het even technisch te maken haha. Toen wij het oppakten bij hen ging het ineens nog een stuk beter lopen.''
Een meer persoonlijke vraag: wat is jouw grootste talent?
''Empathisch vermogen. Ik ben heel goed in het luisteren naar mensen, het begrijpen van problemen en ik kan dat ook goed vertalen naar concrete deelstappen of oplossingen. Ook krijg ik vaak te horen van: Als Dennis binnenkomt is het gelijk gezellig. Dat is natuurlijk leuk!‘’
Mooi! En wat betreft je professionele ontwikkeling, noem eens iets waardevols dat je geleerd hebt?
''Tijdens mijn Senior traject heb ik een training 'impact maken' gevolgd en die is me wel bijgebleven. Vaak denk of weet je zelf dat je goed bezig bent, maar ziet de klant dat niet altijd. Tijdens die training heb ik geleerd om aan de hand van een DISC-profiel mensen te analyseren en daar je benadering op aan te passen. Soms heeft iemand behoefte aan heel veel achtergrondinformatie, terwijl anderen willen dat je straight to the point gaat.''
Je bent ook trainer bij de Adwise Academy. Hoe helpt je dat in jouw ontwikkeling?
''Het helpt vooral binnen mijn rol als consultant. Omdat je als vakspecialist altijd meer kennis hebt dan een opdrachtgever, leer je dat je bepaalde zaken eenvoudiger moet uitleggen. Een term als 'conversie' is op kantoor voor mij bijna een stopwoord, maar een klant weet soms niet wat je bedoelt. Het geven van trainingen maakt je ook vertrouwder met presenteren. Dat helpt mij bijvoorbeeld weer tijdens het spreken op events zoals vorig jaar.''
Wat zijn jouw persoonlijke leerdoelen?
''Meer interne en externe authoriteit krijgen en nog meer de strategische kant opzoeken. Ik wil graag dat mensen binnen de organisatie weten dat ze bij mij ook terechtkunnen voor complexe vraagstukken. Daarbij wil ik dus meer de uitdaging opzoeken in de strategische hoek. Die mis ik soms in de operatie. Ik wil meer op macroniveau meedenken en synergie creëren tussen meerdere kanalen en disciplines.''
Welke tip heb je voor anderen met dezelfde doelen?
''Mensen zijn vaak te bescheiden. Ze denken al snel van: wat ik doe is niet bijzonder. Maar dat is niet zo, je moet juist in jezelf geloven en ook kleine succesjes claimen. Vaak lijken die voor jou als specialist simpel, maar hebben ze echt waardevolle impact.''
Wat is onmisbaar in persoonlijke ontwikkeling?
''Doen waar jij je goed bij voelt. Sommige mensen vinden dat je veel boeken moet lezen, maar ik word daar bijvoorbeeld helemaal niet vrolijk van. Ik denk dat je jezelf het beste ontwikkelt door je eigen pad te kiezen. Bij mij was dat veel dingen proberen, leren van mijn fouten en filmpjes kijken op YouTube. Als je weet wat voor jou werkt, weet je ook hoe je je het best kunt ontwikkelen. Daar moet je jezelf dan wel goed voor kennen.''
En wie zijn belangrijk geweest in jouw ontwikkeling?
''Sowieso mijn vader. Hij heeft zijn eigen bedrijf helemaal uitgebouwd en heeft me geleerd dat winnaars een plan hebben en verliezers een excuus. Dat vergeet ik nooit meer. Verder Nick hier bij Adwise. Van hem heb ik veel sturing gehad en veel geleerd. Hij denkt bijvoorbeeld altijd drie stappen vooruit en heeft altijd een goed antwoord klaar. En ik denk dat mijn eerste werkgever ook heel belangrijk is geweest. Daar ben ik best in het diepe gegooid, maar daar word je ook hard en zelfstandig van.''
Welke tip zou je aan je jongere zelf willen meegeven?
''Oeh goeie vraag. Eerder voor mijn mening uitkomen, denk ik. Ik ben heel slecht in nee zeggen. Ik zeg vaak ja en heel veel mensen stellen dat natuurlijk op prijs. Maar ik had vaker tegen mezelf moeten zeggen van: nee, dat moet ik niet doen. Het laatste jaar gaat dat wel steeds beter.''
Heb je tot slot nog een advies aan jonge professionals?
''Domme vragen bestaan niet. Vaak wens je achteraf dat je iets wel gevraagd had. Dat scheelt je veel tijd of onnodige keuzes die verkeerd uitpakken. Wat mij en mijn klanten veel geholpen heeft is roadmaps. Geef duidelijk aan, binnen zo'n roadmap bijvoorbeeld, waar we naartoe werken en maak dat concreet. Doe dat ook voor jezelf. Je hoeft niet alleen maar in een stijgende lijn te zitten. Je hoeft niet altijd in grote stappen te denken. Ook in kleine stapjes kom je er vanzelf en met een stuk meer rust.''
Dennis, bedankt voor je verhaal en je waardevolle adviezen!
Dutch Search Awards 2022
Beste Fullservice Digital Agency '24