Zonder Adwisers geen Adwise. Alles wat we doen is het resultaat van de skills én het teamwork van onze mensen. Het is daarom belangrijk dat iedereen zich op z'n plek voelt en zich persoonlijk en professioneel kan blijven ontwikkelen. In deze blogserie spreken we verschillende van onze Adwisers over hun carrièrepad, de lessen die ze hebben geleerd en de tips die ze hebben voor jouw (persoonlijke) ontwikkeling. Deze keer is het de beurt aan Davey, Head of SEA bij Adwise. Lees hier zijn persoonlijke verhaal.
Davey, begin eens met een introductie!
"Nou ik ben Davey, 32 jaar oud en ik woon in Eibergen. Ik ben veel te vinden in de sportschool en op het voetbalveld. Gezellig met vrienden een biertje drinken hoort daar natuurlijk ook bij! Inmiddels werk ik al 7 jaar bij Adwise; begonnen als Digital Advertising Marketeer en inmiddels Head of SEA."
Laten we beginnen bij je schoolperiode. Welke opleiding heb je gedaan?
"Ik heb eerst 4 jaar VMBO gedaan in Eibergen. Daarna 2 jaar HAVO. Toen ben ik Commerciële Economie gaan doen op het HBO, waar ik voor het eerst met online marketing in aanraking kwam via een minor Internetmarketing. Daar is mijn interesse voor marketing begonnen! Toen ook vrij snel de keuze gemaakt om als online marketeer aan de slag te gaan."
Wat trok jou naar de online marketing?
"De directheid qua resultaat en het klantcontact. Dat ging toen nog veel handmatig met campagnes. Dat trok mij destijds heel erg. In eerste instantie meer als all-round online marketeer, dus niet alleen gefocust op advertising. Daarna merkte ik wel snel dat advertising mij toch wat meer lag. Je ziet direct resultaat vanuit de campagnes, maar helpt ook klanten verder met het boeken van resultaat."
Hoe zag je carrière eruit voordat je naar Adwise kwam?
"Ik ben eerst begonnen bij Extra, een klein online marketing bureau in Enschede. Dat was ook mijn eerste baantje. Daar heb ik 1,5 jaar gezeten en toen ben ik naar Drukwerkdeal.nl gegaan. Daar ging ik echt aan de slag als SEA specialist onder de vleugels van een interimmer die al ruime ervaring had met SEA. In die periode heb ik veel geleerd!"
En hoe ben je terechtgekomen bij Adwise?
"Nou, toen ik net van school afkwam had ik ook al bij Adwise gesolliciteerd. Toen ben ik het net niet geworden helaas. Op de Webwinkel Vakdagen kwam ik weer in contact met Thijs (Wolbers, Adwise Director Quality & Innovation). Vrij snel daarna ben ik alsnog bij Adwise gekomen. We waren toen nog maar een team van vier. Inmiddels is het team SEA gegroeid naar 13 mensen!"
Davey bij Adwise
Je bent begonnen als medior en inmiddels ben je Head of SEA. Hoe is die ontwikkeling gegaan?
"Naarmate het team groter werd, kregen we steeds meer verantwoordelijkheden. De SEA verantwoordelijkheden kwamen bij mij te liggen. Ik wilde graag de kracht zijn die het team naar een hoger niveau zou gaan brengen. Dat past ook wel in mijn plaatje. Ik moest daarvoor wel meer naar buiten treden. Zowel intern als extern. Ik heb ook trainingen gevolgd om daaraan bij te dragen. Daarin is nog wel een stap te maken."
Hoe doe je dat?
"Ik zit bijvoorbeeld bij de VIA (taskforce Search). Het helpt ook om mijn naam daaraan te verbinden. Daarnaast ook door belangrijke ontwikkelingen, kennis en cases binnen het team te delen, zodat iedereen binnen het team dezelfde visie heeft op ons gebied. Verder meedoen aan awardshows, waarbij je ook weer cases ziet van andere partijen en intern in samenwerking met andere disciplines aan gave cases blijven werken."
Hoe heb je jouw vakgebied zien veranderen over de jaren heen?
"Als je kijkt naar 10 jaar geleden was het nog echt veel dingen handmatig doen. Denk aan biedstrategieën en CPS’s handmatig aanpassen. Tegenwoordig is het algoritme veel meer ontwikkeld. Google heeft veel meer data, waarop ze betere beslissingen kunnen nemen en ze testen veel meer met wat werkt en wat niet. Het is tegenwoordig veel belangrijker om met eigen input je concurrentie voor te blijven in Google, Microsoft, Facebook enzovoort."
ESA2020; online awardshow
Op welke stappen in je persoonlijke ontwikkeling ben je trots?
"Mijn rol en de beweging die ik over de tijd heb doorgemaakt. Professioneel, maar ook als persoon heb ik mooie stappen gemaakt. Ik ben wel iemand die eerst de kat uit de boom kijkt, maar ik durf ook steeds meer naar voren te stappen. Ik merk ook uit de feedback vanuit het team dat ik gezien word. Daar ben ik wel echt trots op. Dat zijn mooie stappen."
Wat maakt werk waardevol voor jou?
"De samenwerking die je hebt met de klanten. Dat klanten je niet zien als partner of leverancier, maar ook echt als collega. Altijd streven naar het hoogst haalbare. Het maximale eruit halen. Samen met de klant echt de gaafste dingen kunnen doen."
Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd in je carrière?
"Dat je als je ergens mee zit, je dat altijd uit moet spreken. Dat klinkt misschien heel cliché, maar probeer echt altijd uit te spreken waar je mee zit richting die persoon in kwestie. Je komt er zelf verder mee, maar ook de ander leert er veel van. Ook dat je altijd transparant bent over de dingen die we doen. Dus altijd open en eerlijk zijn."
Een directe vraag: wat zijn jouw grootste kwaliteiten?
"Time management, gestructureerd werken en altijd verantwoordelijkheid nemen voor de dingen die ik doe. Als ik ergens voor ga, dan ga ik er ook voor de volle 100% voor. Dat geldt ook voor anderen. Dat zij zich ook bewust zijn van de dingen die gedaan moeten worden zegmaar. Ik ben ook wel een beetje eigenwijs haha, maar ik vind dat uiteindelijk ook een goede kwaliteit. Ik heb altijd een bepaald doel voor ogen en daar geloof ik dan ook in."
Davey en collega's bij DSA2022
Welke doelen heb je jezelf nog gesteld om naartoe te werken?
"Een doel voor mij is om internationale klanten ook beter te kunnen bedienen. Qua taalvaardigheid is daar voor mij bijvoorbeeld nog een belangrijke stap te maken. Daar ben ik ook realistisch in. Engels is niet mijn beste tak van sport. Maar ik wil meer uit mijn comfort zone stappen door juist in gesprek te gaan met internationale klanten."
Heb je nog tips voor mensen die aan het begin staan van een carrière in advertising?
"Het klinkt een beetje cliché, maar durf te doen. Je moet niet bang zijn om fouten te maken, want iedereen maakt wel eens fouten. Ik heb zelf wel eens gehad dat ik teveel geld had uitgegeven voor een adverteerder. Ja, daar waren ze natuurlijk niet heel happy mee, maar door daar open en transparant te zijn richting de klant, zijn we uiteindelijk tot een oplossing gekomen."
Zou je een tip geven aan je jongere zelf?
"Relativeren hoe je met feedback omgaat. Goed luisteren naar wat iemand zegt. Een stap terugdoen, wat uitzoomen en kijken wat nou echt de vraag is. Soms wil je teveel vanuit je vakgebied kijken en is het beter om even een stap terug te doen. Relativeer eerst even, want juist daar kom je als persoon ook verder mee."
Davey, bedankt voor het gesprek, je ontwikkelingsverhaal en je waardevolle tips!
Friend of Search 2023: winst RRS (best SEA)
Beste Fullservice Digital Agency '24