Alles wat we doen is het resultaat van de skills én het teamwork van onze Digital Brains. Daarom vinden we het belangrijk dat iedereen zich persoonlijk en professioneel kan blijven ontwikkelen. In deze serie spreken we verschillende Adwisers over hun carrièrepad, de lessen die ze hebben geleerd en de tips die ze hebben voor jouw (persoonlijke) ontwikkeling. Deze keer is het de beurt aan Marloes, die acht jaar geleden begon als trainee en inmiddels Senior Performance Manager is bij Adwise.
Eerst even een korte introductie: Marloes is dertig jaar en is geboren en getogen in Wierden, waar ze inmiddels samenwoont met haar partner Joran. Ze is de oudste van vier en heeft een actief leven. Ze houdt van dansen, sporten, goede wijn, lekker eten, borrelen met vrienden of familie en romantische wegleesboekjes. Daarnaast heeft ze een grote liefde voor reizen: ''Zuid-Afrika was de mooiste bestemming tot nu toe.''
Marloes, hoe ben je bij Adwise terecht gekomen?
“Nou, ik heb hier drie keer gesolliciteerd voordat ik ben begonnen: eerst bij mijn gewone stage en mijn master scriptie. Toen ik een reactie terug kreeg had ik al iets anders gevonden. Uiteindelijk was driemaal scheepsrecht en zag ik hier een vacature voor digital marketeer vrijkomen. Na mijn sollicitatie gesprek bleek dat mijn ervaring toch ontbrekend was voor die functie. Toen ben ik hier gestart met het volgen van een traineeship."
Hoe heeft je traineeship geholpen bij je carrièrestart?
"Dat is inmiddels acht jaar geleden. Tijdens het traineeship kwam ik er al snel achter dat ik niet ben gemaakt voor een specialistische functie. Ik houd juist van diversiteit en in nauw contact staan met mensen en klanten. Daarom paste een accountrol perfect bij mij. Ik heb sindsdien van alles gedaan: websites vullen, campagnes opzetten, teksten schrijven etc. Langzamerhand kreeg ik eigen klanten en ben ik na een senior traject uiteindelijk uitgegroeid van accountmanager naar Senior Performance Manager."
Wat weet je nog van je beginperiode bij Adwise?
"Wat mij van de beginperiode is bijgebleven is dat ik destijds een beetje in het diepe werd gegooid. Het was erg druk bij collega’s en dus ik mocht veel zelfstandig te werk gaan. Spannend, want ik vroeg mij af of ik het allemaal wel aan kon. Met het vertrouwen van het team heeft dat uiteindelijk goed uitgepakt. Achteraf bleek dit precies de juiste stap te zijn.''
Wat maakt je rol als Senior Performance Manager zo leuk?
"Het leukste vind ik klanten helpen door advies te geven. Vooral als ze echt verder komen en je positieve reacties terugkrijgt. Ook het samenwerken als team en met klanten uitdagende doelen behalen, geeft een kick. Daarnaast stuur ik binnen Adwise teams aan en bij waar nodig. Intern vind ik het de leukste functie, aangezien ik midden in de organisatie sta. Daardoor ken ik ook bijna iedereen."
Van wie heb je het meeste geleerd in die periode?
"Evelien was tijdens mijn traineeship mijn begeleider. Zij was vanaf het begin al nauw betrokken. Ik heb een hoop van haar geleerd en we doen nog steeds veel samen. Ik zie haar echt wel als mijn mentor. Ze heeft mij vooral relatie- en stakeholdermanagement bijgebracht. Zo heb ik geleerd hoe ik mij aan kan passen aan verschillende mensen en het beste met ze kan levelen, zowel intern als extern. Ook heb ik geleerd over verschillende communicatiestijlen en hoe je deze op de juiste manier bij verschillende mensen toepast."
Wat waren sleutelmomenten in je ontwikkeling?
"Ik ben zelf ook iemand die erg op het relatie bouwen is en ik geloof dat je vanuit daar verder kan groeien. Mijn valkuil daarin was wel dat ik Evelien haar manier van klantenrelaties letterlijk ging overnemen en dat werkte niet voor mij. Ik moest er mijn eigen draai aan geven en het op een manier doen die het beste bij mij past. Dat ik dat heb geleerd was voor mij echt een sleutelmoment."
Zijn er nog meer manieren waarop je hebt geleerd?
"Bij Adwise krijg je de mogelijkheid om allerlei trainingen te volgen. Daar heb ik ook veel van geleerd net als door mee te lopen met verschillende collega’s bijvoorbeeld. Iedereen bedient zijn of haar klanten toch op een andere manier. Dat je van iedereen wat kan leren, vind ik heel mooi. Qua persoonlijke ontwikkeling heb ik met Leonie (Director of People & Culture red.) veel gespard over mijn ambities. Hoe ik deze kan bereiken en welke stijl past echt goed bij mij?."
En wat kenmerkt dan jouw eigen stijl?
"Ik hou ervan om echt een persoonlijke band te hebben met zowel collega’s als klanten. Dat is voor mij de basis voor goede samenwerkingen, projecten en uitbreidingen. Dat zit hem voornamelijk in open en eerlijke communicatie. Ik ben zelf wat minder van het zakelijke en formele."
Wat zijn de belangrijkste vaardigheden die je hebt ontwikkeld?
"Voorheen zat ik echt meer op het stukje relatie en verbinden, de softere skills. Ik heb in de afgelopen jaren gemerkt dat ik wat directer mag zijn binnen mijn functie en wat meer op mijn strepen moet gaan staan. Dat geldt ook voor mijn privé leven. Ik durf nu meer moeilijke gesprekken aan te gaan en open feedback te geven. Eerst liep ik wat sneller weg voor confrontaties en nu zie ik dat als een kans om dichter tot elkaar te komen.''
Waarin merk je die groei bijvoorbeeld?
''Vooral met presenteren. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt om vanuit een bepaalde positie voor een groep mensen te spreken. Je zelfvertrouwen groeit waardoor ik ook stelliger blijft in mijn advies: je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dit is mijn advies en daar blijf ik bij."
Heb je ooit een grote werkblunder begaan?
"Ja zoveel haha, te veel budget uitgeven bijvoorbeeld door per ongeluk een nulletje extra toe te voegen. Of de klant mailen in plaats van een collega. Daar kon ik vroeger wel van in paniek schieten."
Hoe ga je daar nu mee om?
"Nu doe ik dat nog steeds wel, maar dat soort dingen gebeuren. Het komt dan echt neer op het stukje relatie met elkaar. Als je open en eerlijk blijft dat je een blunder hebt begaan, vind je daar wel een oplossing voor. De meeste fouten zijn zo vrij snel te bespreken. Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat er een fout is gemaakt en dat dingen anders hadden gemoeten."
Hoe zorg je voor een goede werk-privé balans binnen jouw drukke functie?
"Ik denk niet dat ik daar een goed voorbeeld van ben. Ik ben een ambitieuze, harde werker en ik kan niet snel werk naast me neerleggen. Wat mij daarbij helpt is echt tijd inplannen voor mijzelf en beschikbaarheid aangeven in mijn agenda. Zo blijft het werk echt binnen de 40 uur. Ik ben voor mijn werk ook veel onderweg, waardoor ik ook ‘s avonds nog veel bezig ben. Door kaders van beschikbaarheid aan te geven in mijn agenda, heb ik een stok achter de deur om het werk af te sluiten. Hoe ouder ik word hoe makkelijker het is om te relativeren dat werk maar werk is en soms dingen blijven liggen."
Hoe heb je geleerd om je grenzen aan te geven?
"Dat zit hem in verwachtingsmanagement. Als iets niet af komt geef ik dat duidelijk aan. Het liefst wil je natuurlijk altijd voldoen aan de vraag van de klant en de bijbehorende deadlines. Of je collega’s zo snel mogelijk kunnen helpen, maar soms heb je gewoon andere prioriteiten. Ik heb door de jaren heen moeten leren om aan te geven wanneer iets wel en wanneer iets niet gaat lukken. Dit haalt de druk er een beetje af en zo zorg ik ervoor dat het voor mij haalbaar blijft. Hoe meer ervaring je daar in hebt, des te makkelijker het wordt om je grenzen daarin aan te geven."
Wat helpt je momenteel in je persoonlijke ontwikkeling?
"Ik ben zelf fan van Brené Brown. “De kracht van kwetsbaarheid” en andere boeken die ze heeft geschreven waren voor mij echt een eyeopener. Als ik mijzelf kwetsbaar opstel helpt dat om sneller tot de kern van het probleem te komen in moeilijke gesprekken of feedback. Verder “Master your Mindset” van Michael Polanski. Hoe ga je van een ‘fixed mindset’ naar een ‘growth mindset’: hoe blijf je in ontwikkeling en zet je negatieve situaties om in kansen. Zo probeer ik mijzelf uit te dagen om meer te relativeren en positief te blijven. Soms zijn escalaties nodig om verder te komen.
Wat denk je dat de toekomst brengt voor digital marketing?
"In mijn tijd bij Adwise heb ik de digitale marketing wereld erg zien veranderen. Ik vind het een spannende tijd met AI, dus ik ben heel benieuwd. Ik denk dat het uiteindelijk ons werk makkelijker maakt, omdat we nu veel meer kunnen automatiseren in taken die normaal veel tijd kosten. Zo blijft er meer denkruimte over voor het creatieve gedeelte van wat we doen en om echt te werken aan innovatie van projecten en producten. Zelf gebruik ik ChatGPT dagelijks voor het vertalen van simpele teksten of voor het maken van analyses en concurrentievergelijkingen. Eerder zou dat me veel meer tijd kosten."
Hoe merk jij die impact zelf binnen Adwise?
"Ik zie door AI steeds meer verbinding ontstaan tussen de verschillende domeinen binnen Adwise. Er ontstaat veel meer synergie tussen kanalen en specialisten, waardoor je ziet dat het elkaar juist gaat versterken. Er wordt veel meer overlegd om tot een goed plan te komen in plaats van dat iedereen los van elkaar zijn of haar werk oplevert."
Hoe heb je je ontwikkeling tot teamlead ervaren?
"Ik heb veel gehad aan het leren over de verschillende manieren van coachen. Vooral over het instrueren, delegeren en het geven van feedback. Ook een stukje lidmaatschap en leiderschap. Ik kom uit een team waar ik zelf eerst lid van was. Ik ben nog steeds onderdeel van het team, maar nu vanuit een andere positie. Wel even wennen, maar ik voel het vertrouwen vanuit het team in mij. Het is een leuke uitdaging en een mooie stap."
Tot slot: welk advies zou je meegeven aan startende professionals?
"We leggen onszelf vaak te veel druk op. Mijn advies aan nieuwe of jongere collega’s is dan ook om te proberen wat meer te relativeren en duidelijk je grenzen aan te geven. Als je dat niet doet, raakt men gewend aan het feit dat ze altijd snelle reacties krijgen en soms is dat niet realistisch."
Bedankt Marloes voor je openheid en het mooie gesprek!
Beste Fullservice Digital Agency '24