Hulp nodig bij een Data vraagstuk?
Challenge us.
Ik ben Wouter, Head of Data & Analytics, en ik help je graag!
De explosieve opkomst en vooruitgang van AI verandert ons dagelijks leven steeds verder. Om straks niet achterop te lopen, is het belangrijk om binnen je organisatie een missie en visie te ontwikkelen en kunstmatige intelligentie te verweven in je bedrijfsstrategie. Veel eindbeslissers worstelen daarmee. Bij Adwise geloven we dat data en mensen de belangrijkste pijlers zijn én blijven in het succes van AI. Met een Digital Twin als ultiem doel, werken we toe naar een toekomst waarin AI ons helpt om sneller en geavanceerder te werken dan ooit tevoren. En dat begint bij experimenteren.
De lancering van onder meer ChatGPT in 2022 maakte de kracht en mogelijkheden van AI op grote schaal toegankelijk voor bijna iedereen ter wereld. Zonder dat je er misschien bewust bij stilstond, speelt kunstmatige intelligentie al jarenlang een belangrijke rol in je dagelijkse leven. Denk aan je iPhone, auto, Google Home nest, social media apps of zelfs je koelkast, die allemaal vol zitten met slimme, kunstmatige toepassingen.
Ook voor Digital Marketing is AI al jarenlang een cruciale bouwsteen. Bij Adwise leggen we al bijna 10 jaar slimmere verbindingen dankzij kunstmatige intelligentie, ruim voordat AI-oplossingen interactieve interfaces kregen. Denk aan het Advertising domein, wat we in al die jaren volledig hebben gealgoritmiseerd is. De echte doorbraak waar we nu mee te maken hebben is Generative AI. Dit is de technologie die gebruikmaakt van algoritmes om nieuwe, originele content te creëren, zoals tekst, afbeeldingen, code, muziek of video, gebaseerd op patronen en informatie uit bestaande gegevens.
In de basis geldt: hoe meer parameters een model heeft, hoe beter dit is. De komende jaren zullen Big Techs als Google, Microsoft en OpenAI de strijd aanbinden om hier de grootste en beste in te worden.
Naast technologische uitdagingen brengt AI ook een aantal ethische en juridische dilemma's met zich mee. Voor privégebruik hoeft dit geen probleem te zijn, maar voor zakelijke doeleinden zal hier het verschil liggen of je de nieuwe tools wel of niet kan/mag gebruiken. Deel en verwerk je namelijk persoonsgegeven buiten jouw domein door AI-modellen, dan ben je niet AVG-proof. Het risico dat een model bevooroordeelde content creëert, kan je merk bijvoorbeeld grote schaden aanrichten. En wie is juridisch eigenaar van dat wat gecreëerd is/wordt door en voor jouw organisatie?
Het is dus belangrijk dat je op de hoogte bent van alles dat er binnen jouw organisatie speelt inzake AI. Welke tools worden gebruikt? Wat wordt gecreëerd? En met wie wordt het gedeeld? De kans bestaat dat je medewerkers en collega's zonder dat je het weet al op grote schaal AI-tools gebruiken die niet onder controle zijn van IT. Daardoor loopt jouw organisatie mogelijk grote risico's op beveiliging, toegang, betrouwbaarheid, back-ups en privacy. Het zogeheten Shadow AI.
Bewustwording creëren
Het hebben of creëren van een visie en missie rondom AI is even cruciaal als invloedrijk. Kunstmatige transformatie heeft invloed op je mensen, producten, diensten en functioneren als organisatie. Bij Adwise en onze zusterorganisaties binnen Wise Fundaments, staat de impact van AI en Generative AI centraal als strategisch thema voor onze toekomstige groei en succes. We zijn vastbesloten om voorop te lopen en een AI high performer te worden binnen de agencywereld en de leiding te nemen in het benutten van alle mogelijkheden van AI.
In onze interne organisatie werken we aan het creëeren van bewustwording en een cultuur waarin AI maximaal ingebed wordt en als inspirerend voorbeeld geldt voor andere organisaties. Dit betekent onder meer dat we onze processen en diensten met AI optimaliseren, algoritmiseren en automatiseren om effectiever te werken en opdrachtgevers sneller en geavanceerder dan wie ook op voorsprong te zetten.
AI geeft ook jouw organisatie de potentiële slagkracht om jouw markt op te schudden. En dat begint voor nu vooral bij experimenteren.
Onze AI-kennis verbreden, uitwisselen én leren toepassen doen we bij Adwise onder meer via hackathons:
We zien AI en Gen AI als de volgende grote revolutie na de informatietechnologie van 1969. We geloven dat het toepassen van Gen AI een skill is, waar je niet een selecte groep medewerkers voor moet opleiden, maar die je organisatiebreed toevoegt aan al je teams, rollen en processen. Iedereen krijgt hier namelijk in meer of mindere mate mee te maken. Elk van je medewerkers moet in staat zijn te werken met AI-tools en het gebruik hiervan in het systeem krijgen. Van het schrijven van prompts voor contentcreatie tot het researchen en analyseren van complexe data en talen als Python, SQL.
AI heeft grote impact op harde marketing skills. Specifieke vaardigheden en inhoudelijke kennis dus. Om dat in je organisatie in balans te houden, worden softe marketing skills ook extra belangrijk. Denk aan creativiteit en aanpassingsvermogen. Bij Adwise heeft dit bijvoorbeeld betrekking op domeinen als Brand & Experience, Marketing en Performance strategie en strategische partnerships. Echt baanbrekende AI use-cases ontstaan uit het goed begrijpen wie je klant is en wat je klant wil.
De toepassing van Gen AI gaat op dit moment het hardst binnen het Marketing speelveld. Onze rol als agency is hierdoor erg belangrijk om via dit thema meteen strategisch relevant te worden en onze missie en strategie te waarmaken. Als we naar klant kant kijken, willen we ons focussen op de mogelijkheden die liggen binnen het hele domein Marketing en niet markt specifieke business processen.
De grootste aanjager van succes met AI is heb hebben van de juiste data en een landschap waarin je deze kwalitatief opslaat. Hier hoort een goede first-party datastrategie bij, die we bij Adwise voeren als essentiële factor voor succes met AI. Doe je dit als organisatie niet? Dan ga je achterlopen. Zover achterlopen dat je groeiverschillen kunt gaat zien van wel twee digits.
Eigen modellen, eigen data
Data, privacy en ethiek speelt een steeds grotere rol binnen de marketingstrategie en zien dan ook voor ons dat wij de speler zullen zijn die weet hoe je Gen AI kunt gebruiken in de Enterprise. We kiezen daarom voor Google als partner binnen het AI/Gen AI speelveld als fundament voor het data landschap en AI foundation models. Google neemt privacy en ethiek als basis voor hun productvisie, waardoor we onze eigen modellen op die van Google kunnen bouwen. Onze data en die van onze opdrachtgevers blijft 100% van ons of van onze klant. Daarmee voeldoen we aan alle AVG regels en ander ethische principes.
Terwijl Obama nog in het Witte Huis woonde en Max Verstappen zijn eerste GP-overwinning nog moest boeken, zijn we bij Adwise deze weg ingeslagen. Vanuit de overtuiging dat er ooit een conversational oplossing zou zijn die een volwaardig directielid zou kunnen worden en waarbij we marketing met één datamodel zouden kunnen meten en aansturen. Hier komen de wensen vandaan om betrouwbare data en goede KPI’s te hebben. Die data zal ons naar de toekomst helpen en het werk eenvoudiger maken, omdat we beter beslissingen kunnen maken en beter begrijpen wat onze klanten doen en willen.
Met de ontwikkelingen van AI en Gen AI kan deze visie realiteit worden, omdat alle technologie nu betaalbaar en bruikbaar is voor een grote groep mensen
AI is hier om te blijven. Dat heeft impact op allerlei processen binnen organisaties en complete ketens in allerlei industrieën. Om niet achterop te raken, is het voor nu dus vooral belangrijk om te starten met experimenteren. Stap in de wereld van AI, ga op ontdekkingstocht uit en kom erachter hoe AI in jouw bedrijfsstrategie past. Vandaar ga je aan de slag met het ontwikkelen van AI als skill bij je mensen en het klaarmaken van je datalandschap. Want data en mensen, daar draait het om bij de technologische revolutie van AI.
Het is in deze fase vooral belangrijk om te experimenteren met AI. Stap in de wereld van AI, ga op ontdekkingstocht uit en kom erachter hoe AI in jouw bedrijfsstrategie past. Door te experimenteren en kritisch te kijken naar waar AI je organisatie echt verder helpt, ga je jouw gouden use case vinden. Die ene oplossing die een hele keten van processen veranderd en significante waarde voor je organisatie oplevert. En als AI-frontrunner zijn wij er om je arbij te helpen.
Wij zoeken namelijk vijf visionaire organisaties om samen een baanbrekende AI-case mee te realiseren. Een oplossing die echt impact maakt op je profit/loss rekening. Wat als je bijvoorbeeld 20% van je operationele tijd kon automatiseren? Of je aantal retouren met 80% kon verminderen? Ontdek meer over de golden AI case en word één van de vijf organisaties waar AI écht het verschil gaat maken.
Beste Fullservice Digital Agency '24