Jouw verplichtingen
Juist omdat deze vorm van online oplichten steeds meer voorkwam, is er een aantal jaren geleden de AVG opgesteld. De Algemene Verordening Gegevensbescherming. Zodra je met gegevens van derden werkt, ben je verplicht om er alles aan te doen om je (klant)gegevens te beschermen, en ethisch gezien ben je het naar je klanten toe ook verplicht om zorgvuldig met hun gegevens om te gaan. Deze verplichting gaat in principe hand in hand met de verantwoordingsplicht. Deze houdt in dat je moet kunnen bewijzen dat je aan de privacy regels voldoet. Naast de administratieve punten als doeleinden van de (persoons)gegevens, moet je ook aan kunnen tonen welke getroffen beveiligingsmaatregelen je hebt genomen. Mocht er een datalek ontstaan ben je namelijk verplicht om een melding te maken bij de Autoriteit Persoonsgegevens en/of zelfs bij de klanten. Daarnaast ben je ook verplicht om altijd een overzicht bij te houden van alle datalekken. Dit is natuurlijk materie waar je liever niet teveel tijd aan kwijt wil, maar wat anno nu wel onwijs belangrijk is.