Via online advertising is het mogelijk om invloed uit te oefenen op de mensen welke je winkel uiteindelijk bezoeken. Een perfect voorbeeld daarvan is de integratie van online vs. offline zoals veel omnichannel spelers proberen. Daarnaast zorgt deze integratie niet alleen voor een beter resultaat, het zorgt namelijk ook voor betere klantervaringen. Maar weet je ook wat je online campagnes bijdragen in daadwerkelijke omzet? Hiervoor zijn meer inzichten nodig dan alleen het meten van de Google Store Visits, je moet namelijk met het ROPO-effect gaan werken. In deze story vertellen we je over het ROPO-effect en hoe je dit het beste kan aanpakken.
Het belang van een omnichannel aanpak hoeven we niet meer uit te leggen. Bij ruim 90% van alle aankopen in Nederland vindt de oriëntatie namelijk online plaats. Je moet dus online aanwezig zijn om je doelgroep bewust te maken van jouw product. Veel merken investeren al veel geld en energie in marketinginspanningen bovenin de funnel, waarbij KPI’s als: bereik en CTR gekoppeld zijn. Uiteindelijk wil je al die mensen laten converteren zodat ze zorgen voor omzet, maar kan je ook de link leggen tussen je marketinginspanningen en wat deze daadwerkelijk opleveren in euro’s?
De customer journey van consumenten wordt continu complexer en mede om deze reden heeft Google de optie ‘Google Store Visits’ binnen Google Ads gelanceerd. Met Google Store Visits is het mogelijk om te meten hoeveel mensen naar aanleiding van een digitaal touchpoint naar de fysieke winkel gaan. Dit gebeurt onder andere op basis van WiFi, GPS, locatie historie, IP-signalen en Google Maps data. Met behulp van deze data is het voor retailers gemakkelijker om de resultaten van hun digitale marketing inspanningen inzichtelijk te maken en uiteindelijk te kunnen zien of de inspanningen hebben geleid tot winkelbezoeken. Maar wat doet de consument als hij in de winkel is? Hier zit nog steeds een gap in de customer journey en veelal wordt hier gerekend met gemiddeldes en aannames.
Fictief voorbeeld: “Gemiddeld doet één op de honderd bezoekers een aankoop. De gemiddelde orderwaarde ligt op €1.000 dus bij 10 berekende Google Store Visits is de omzet €10.000”.
Je weet nu wel hoeveel mensen er in je winkel zijn geweest, maar het koppelen van de juiste bedragen aan deze cijfers blijft nog steeds een aanname. Vanaf hier kun je als retailer beginnen met het ROPO-effect, want deze gaat verder waar Google Store Visits stoppen.
Door het inzichtelijk maken van het ROPO-effect is het mogelijk om digitale marketinginspanningen te koppelen aan daadwerkelijke conversies in de winkel. Hierdoor ben je als retailer in staat om je conversies te koppelen aan je daadwerkelijke omzet. Daardoor hoef je niet meer af te gaan op aannames en gemiddeldes, maar ben je 100% in staat om de juiste keuzes te maken, dicht je de kloof tussen online en offline én ben je zelfs in staat de concurrentie buiten spel te zetten!
Daarnaast meet je met Google Store Visits niet alleen de conversies uit Google Ads campagnes maar ook van andere digitale marketing campagnes, denk aan social advertising en e-mailmarketing campagnes.
Wij hebben bij meerdere omnichannel spelers de kloof tussen online marketing en omzet in de fysieke winkels meetbaar gemaakt. Door deze inzichten is het voor de omnichannel spelers nu mogelijk om de juiste keuzes te maken en hierdoor progressief te groeien. Lees ook de case study, gepubliceerd door Google.
Beste Fullservice Digital Agency '24