Challenge us
menu

De 7 belangrijkste takeaways van Brighton SEO oktober 2022

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories

Twee keer per jaar wordt het Engelse Brighton omgedoopt tot Search Marketing hoofdstad van de wereld tijdens BrightonSEO. Duizenden search marketeers uit 100+ landen komen samen op deze conferentie om workshops te volgen, spreker sessies bij te wonen, te netwerken en zich te laten meenemen in alle nieuwe ontwikkelingen op SEO-gebied. Namens Adwise reisden Shari en Bob af naar de Britse havenstad en zij delen in dit artikel de belangrijkste 7 takeaways.

 

1. Kun je je content aan AI toevertrouwen?

Mat Bennett heeft onderzoek gedaan naar een vraag die momenteel bij veel vakgenoten speelt, namelijk: ‘zouden mijn website bezoekers de AI content wel vertrouwen?’. AI is sinds de laatste jaren een techniek die door veel bedrijven wordt ingezet om op grote schaal content te kunnen genereren. Maar liefst 65% van de 835 deelnemers aan zijn onderzoek maken reeds gebruik van AI. 29% hiervan zet het ook al actief in bij het produceren van content. En waarom ook niet? Mat geeft namelijk aan dat Google het ‘ technisch gezien’ ook toestaat.

Maar vertrouwen de bezoekers ook websites met automatisch gegenereerde content? Het antwoord op deze vraag was een duidelijke nee (82%). Mat heeft een onderzoek gedaan op het gebied van de pijlers: engagement, knowledge en trust, waarbij de deelnemers niet wisten welke teksten automatisch gegenereerd waren voor verschillende branches. Het resultaat is zeer verrassend, aangezien de deelnemers in de lifestyle branche de AI tekst hoger beoordelen op alle pijlers:

Echter, zijn er wel drie problemen met de inhoud van AI teksten:

  • het model gebruikt van oude data
  • het kan feiten en fictie niet onderscheiden
  • geen originele ideeën 

Daarnaast gaf Mat aan dat de lezers bij specialistische of informatieve artikelen wel de voorkeur gaven aan een ‘menselijke schrijver’. 

De kern van zijn onderzoek is dat het per branche verschilt of de bezoekers opmerken of er AI content in het spel is. Hierin is het onderwerp van de content erg bepalend.

Check hier de volledige presentatie van Mat Bennett

 

2. Zo gebruik je GPT-3 voor je zoekwoordonderzoek

Veel GPT-3 gebruikers zetten het taalmodel alleen in om content te genereren. Tijdens deze sessie werden we meegenomen met de andere toepasbaarheden van GPT-3. Danny Richman deelde in zijn presentatie dat hij het taalmodel tevens inzet voor het classificeren, vertalen en transformeren. Met behulp van de OpenAI Playground geeft hij het model opdrachten om bijvoorbeeld Tweets te segmenteren op het gebied van sentiment. Ook gaf hij een voorbeeld waarin hij zoekwoorden classificeert op het gebied van legaal of niet legaal. Een andere handige tip was de vertaalfunctie van een opdracht voor Google Ads Scripts, gezien de OpenAI tool ook functieomschrijvingen kan omzetten naar Scripts:

De opdracht

De output 

Vervolgens gaf hij nog als tip dat hij via de tool SparkToro hashtags achterhaalt die veelvuldig worden gebruikt door de doelgroep. Op basis daarvan laat hij deze termen transformeren middels GPT-3 in titels.

Bekijk hier de presentatie GPT-3 inzetten voor je zoekterm analyse terug.

 

3. Zo optimaliseer je je content voor BERT

NLP, oftewel: natural language processing, helpt computers om de betekenis achter de ‘menselijke taal’ te begrijpen. Google matcht bijvoorbeeld niet alleen zoekopdrachten met termen, maar weet ook wat synoniemen zijn voor termen. Josephine heeft NLP ingezet voor haar SEO strategie door de volgende stappen te doorlopen:

  1. Belangrijke pagina’s geprioriteerd op basis van het potentiële traffic
  2. Deze pagina’s geoptimaliseerd op basis van de prioritering
  3. Kijken hoe de positieve resultaten binnen stroomden

Met behulp van één van de bekendste NLP’s, BERT, heeft ze een model ontwikkeld die zinnen kan voorspellen op basis van één gegeven zin door middel van een tokenizer: 

Hierdoor heeft ze op een geautomatiseerde manier leesvriendelijke teksten kunnen realiseren met een model die Google tevens gebruikte om content te lezen.

Bekijk hier de volledige presentatie van Josephine Haagen

 

4. Zo win je de slag om SEO in jouw industrie

Nicolas, Digital Marketing Manager bij TicketSwap, gaf aan dat TicketSwap zich bevindt in een uitdagende markt met directe en indirecte concurrenten en dat het opereert in een grote industrie. 

De grootste kansen liggen voor TicketSwap op het gebied van artiest gerelateerde zoekopdrachten. Daardoor werd het doel gesteld om zichtbaarheid te vergroten voor deze zoektermen.

Echter, liep de site van TicketSwap tegen twee problemen aan:

Probleem 1: >80% van de pagina’s waren een soft 404 door de ‘dunne content’ 
Probleem 2: Er waren in verhouding weinig artiesten pagina's


Oplossing probleem 1:
Gezien het hoge aantal, hebben ze gekeken op welke wijze ze binnen een kort termijn de 80% soft 404’s konden oplossen. Deze oplossing vonden ze door gebruik te maken van gegevens van Chartmetric; een muziekdata tool. Met behulp van data die verkrijgbaar was binnen de industrie hebben alle pagina’s gevuld met content en hiermee vele soft 404’s opgelost.

Oplossing probleem 2:
Door middel van een API koppeling met spotify kreeg TicketSwap inzicht in de top 10 artiesten van alle luisteraars, waardoor het duidelijk werd welke pagina’s urgent waren om over te nemen. 

Kortom, kennis van de industrie i.c.m. SEO is een winnende combinatie!

Bekijk de volledige presentatie van Nicolas Basoalto
 

5. De Zero Click SERP

Het woord parfum heeft 18.100 zoekvolume in nederland. Het woord is zo breed dat mensen niet snel gaan klikken maar juist doorzoeken. Zoals parfum heren en parfum vrouwen. Bij het brede zoekwoord staat ook vaak een “mensen vragen ook”. Doordat mensen meer informatie opzoeken is het goed dat deze vragen ook beantwoord worden in het artikel over de producten.

De reden waarom mensen niet doorklikken op de pagina is omdat ze opzoek zijn naar een quick fact, naar de app willen of ze willen hebben niet gevonden waar ze op zoek naar zijn en willen ze de zoekopdracht verfijnen. De quick fact worden vaak weergegeven in een featured snippet waardoor alle informatie in de serp staat en mensen niet hoeven te klikken voor de informatie.

Google is aan het testen of de “refine this search” hoger in de serp kan staan zodat mensen eerder doorklikken naar bredere termen en hun zoekopdracht beter vervuld kan worden. Mensen kunnen en gaan makkelijker doorklikken naar andere zoekopdrachten waardoor op deze zoektermen ingespeelt kan worden. Door in te spelen op deze bredere zoektermen is de kans groter dat mensen doorklikken op jouw website omdat het beter inspeelt op de zoekvraag. Hier ligt een kans om beter in te spelen op deze woorden waardoor er meer klikken gegenereerd kunnen worden naar jouw website.

Door in te spelen over wat de SERP op dit moment laat zien weet je ook welke content aanwezig moet zijn om in deze SERP te komen. Zijn er Video’s aanwezig weet je dat je hier ook een video van moet maken. Zijn er “mensen vragen ook” vragen dan weet je dat hier ook op ingespeelt moet worden met jouw pagina.

Zijn er afbeeldingen in de SERP weet je dat je afbeeldingen geoptimaliseerd moeten worden om de afbeeldingen terug te laten komen in de SERP. Hierdoor kun je op meerdere posities inspelen in de SERP en uiteindelijk de SERP domineren.

Bekijk de volledige presentatie van Jon Earnshaw

 

6. Het veranderende landschap van Local Search

Local Tiktok
Tiktok test een nieuwe feed uit genaamd “nearby”. Deze feed is bedoeld om lokale content te tonen aan gebruikers in de buurt. Op dit moment wordt de nieuwe feed getest door een select aantal mensen. De gebruikers die deelnemen aan deze test zien een nieuwe feed-tab verschijnen naast de “Following” en “For you” feeds. Hierin komen lokale Tiktok”s waarmee je ook als bedrijf op kan inspelen.

Tiktok geeft de makers van video’s de mogelijkheid om een locatietag toe te voegen aan hun video’s. Hierdoor zou je lokaal goed zichtbaar zijn. In januari telde Nederland 3 miljoen Tiktok gebruikers. Door op deze nieuwe feed in te spelen zou je het lokale gebruik kunnen vergroten.


Google business profielen zijn onze poort naar de lokale serp
Prioriteit geven aan GBP-hendels
Waar moet de focus op komen bij het verbeteren van jouw Google my Business account? De basis moet goed staan in je Google my Business account dus alle Basis attributen moeten goed zijn ingevuld. Denk hierbij aan De naam, de sector, de website, telefoonnummer, reviews en locatie van je bedrijf.

Om je Google my business te verrijken kun je foto’s, Q&A, berichten en een chatfunctie toevoegen.

Waar je Google my business profiel kan onderscheiden van andere profielen zijn reviews, producten en links. Het is ook belangrijk om deze dan ook goed bij te houden.


Hoe kan je je Google my business profiel beter zichtbaar maken?
Google vindt interactie belangrijk en waardeert dit ook. Dus door veel interactie te hebben met de mensen die je Google my business profiel bezoeken zou google jouw bedrijf eerder laten zien. Dit kun je doen door regelmatige foto’s toe te voegen, antwoorden op reviews, nieuwe producten toe te voegen en berichten te plaatsen. Hiermee zorg je ervoor dat je een autoriteit wordt.

Bepaal meetbare lokale doelen
Om goed te kunnen meten of het werkt voor jouw bedrijf is het belangrijk om doelen te stellen. Deze doelen kunnen zijn: 100 aantal nieuwe reviews, 2000 meer klikken. Ook de algemene rating omhoog krijgen kan een doel zijn. Van 3,8 sterren naar 4,2 sterren. Hierdoor krijg je meer autoriteit en ben je betrouwbaar in de markt.

Bekijk de volledige presentatie van Rachel Ellen

 

7. Zo krijg je meer verkeer met minder content

Elke website is anders en soms heb je heel veel pagina’s nodig omdat je heel veel producten hebt of heel veel content. Maar hoeveel pagina’s zijn eigenlijk teveel pagina’s?

Het gaat er niet om of je veel pagina’s hebt, maar dat de juiste informatie op de juiste pagina’s staat. De juiste keywords moeten op de juiste pagina scoren. Dus welke intentie het keyword heeft moet op de juiste pagina terug komen. Als je website veel pagina’s heeft, kun je veel last hebben van kannibalisme. Hiermee concurreer je met 2 pagina’s op hetzelfde woord. Deze pagina zou dan het beste 1 grote pagina moeten worden. Ook gaat het crawl budget eerder op als je veel pagina’s hebt. Hierdoor kunnen bepaalde pagina’s minder vaak gecrawld worden en dus zijn de aanpassingen veel later zichtbaar voor google.

Als je meerdere websites hebt met dezelfde content wordt dit ook gezien als duplicate content. Dus als je precies pagina hebt alleen op een andere site gaan deze pagina’s ook niet goed scoren.Om dit op te lossen moet je de website crawlen en kijken welke pagina’s wel bezoek hebben en welke pagina’s geen bezoek hebben. Ook moet er gekeken worden hoeveel backlinks en naar een bepaalde pagina gaan voordat deze wordt verwijdert. Als de content overeenkomt met een andere pagina kun je het beste de teksten samen voegen en een 301 link van de ene naar de andere pagina doen.

Google zegt dat door de nieuwe helpful content update het verwijderen van unhelpful content kan helpen bij het beter ranken van andere content. Het is daarom goed om te kijken welke woorden je wil laten ranken voor welke pagina’s en het is helemaal niet slecht om soms pagina’s samen te voegen en minder pagina’s over te houden.

Bekijk de volledige presentatie van Anna Gregory-Hall

 

 

Hulp nodig bij een SEO vraagstuk?

Ik ben Shari, SEO specialist bij Adwise, en help je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24