Hulp nodig bij een Data vraagstuk?
Challenge us.
Ik ben Wouter, Head of Data & Analytics, en ik help je graag!
Vanuit haar Europese thuisbasis in Dublin host Google deze weken een aantal belangrijke en exclusieve kennisevents, waarin het onder meer Premier Partners als Adwise meeneemt in belangrijke ontwikkelingen binnen verschillende digitale domeinen. Kennis die wij weer gebruiken om onze opdrachtgevers verder op voorsprong te zetten. Vorige week deelden we al onze takeaways van 'Think Global 2024' rondom Internationale groei en in dit artikel lees je de 3 belangrijkste learnings van 'Think Measurement 2024' over first-party data, Marketing Mix Modelling en GA4.
Met het uitfaseren van third-party cookies cookies wordt het verzamelen van high quality consented first party data essentieel. Je eigen, met toestemming verkregen, kwalitatieve dataverzameling dus. Belangrijke ontwikkelingen die hierin spelen - en waar we bij Adwise al actief mee werken - gaan bijvoorbeeld over het verrijken van bijvoorbeeld Google Ads Data Management en Server Side Tagging met first-party data voor marge-gestuurde campagnes.
Wat de afbouw van third-party cookies betreft, geeft Google aan dat het de in het eerste kwartaal van 2024 gestarte uitfasering binnen Chrome in Q3 van dit jaar volledig afgerond hoopt te hebben. Mocht je dus nog geen first-party data verzamelen, begint de tijd te dringen. Google - en andere partijen - werken aan de Privacy Sandbox die de privacy van gebruikers in de browser moet waarborgen en tevens privacy vriendelijke manieren moet bieden om consented data te verzamelen. Hiervoor wordt gebruikt maakt van onder meer de Audience API, Attribution API en de Topics API.
Het is belangrijk dat je met jouw organisatie je consent management op orde hebt. Zorg voor de juiste juridische basis voor je first-party data gaat verzamelen.
Wil je aan de slag met het implementeren van Consent Mode of User Provided Data? Neem vrijblijvend contact op met een van onze technisch specialisten.
Om de impact van je marketingcampagnes inzichtelijk te maken, kun je naast cookie-based tracking gebruik maken van alternatieven als Marketing Mix Modelling (MMM) en controlled experiments. Datawetenschappers van Google werken aan het verbeteren van de algoritmes, zodat er aan de ene kant meer gegevens als bereik en frequentie gebruikt kunnen worden en anderzijds de betrouwbaarheid van de uitkomsten ook bij kleinere aantallen omhoog gaat.
Met Meridian MMM introduceert Google haar nieuwe Marketing Mix Modelling-model. Het nieuwe model is op dit moment nog niet openbaar beschikbaar, maar onze data specialisten mogen tijdens de early access het model verder verkennen zodat onze opdrachtgevers hier zo snel mogelijk van kunnen gaan profiteren.
Benieuwd of Marketing Mix Modelling voor jouw organisatie relevant is? Neem vrijblijvend contact op met een van onze technisch specialisten voor meer informatie.
Google Analytics 4 is inmiddels al ruim twee jaar onderweg om Universal Analytics te vervangen. De roadmap van GA4 voor 2024 bevat een aantal langverwachte features, die eerder ook in Universal Analytics beschikbaar waren. Om welke functionaliteiten het precies gaat, mogen we helaas niet delen, maar Google benadrukt dat het heavy lifting er nu grotendeels erop zit.
De techreus doelt daarmee waarschijnlijk op het feit dat de migratie en uitrol van GA4 zeker niet zonder slag of stoot verlopen is. Tot op de dag van vandaag ontbreken er nog veel features. Google herhaalt dat de event-based opbouw van GA4 fundamenteel anders is dan die van Universal Analytics en dat het de Analytics omgeving volledig vanaf de grond opnieuw heeft opgebouwd. Google heeft GA4 gebouwd met privacy in gedachten en zal het platform ook met die visie blijven ontwikkelen.
Overstappen op Google Analytics 4? In 4 stappen helpen onze dataspecialisten jouw organisatie aan het nieuwe datamodel van Google. Ontdek hier meer informatie en neem vrijblijvend contact op.
Met alle ontwikkelingen die Google heeft gepresenteerd, is het soms moeilijk om het overzicht te bewaren. Onze data scientsts helpen je daar graag bij met een Quickscan User Provided Data. Ontdek hoe jouw organisatie er op datagebied voorstaat en welke datakansen je met jouw organisatie voor het grijpen hebt.
Vraag jouw Quickscan User Provided Data hieronder aan.
Beste Fullservice Digital Agency '24