Hulp nodig bij een Data vraagstuk?
Challenge us.
Ik ben Wouter, Head of Data & Analytics, en ik help je graag!
Als Google International Growth Partner waren we vorige week uitgenodigd voor Google's Think Global 2024 event. Hier deelden thought leaders van Google en The Economist de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen internationale groei, waarmee wij onze opdrachtgevers nog beter kunnen helpen aan succes over de landsgrenzen. In dit artikel lees je onze drie belangrijkste takeaways van het tweedaagse kennisevent over lokalisatie, AI en datacentralisatie en 'The Hermit Consumer'.
Een thema dat als onbetwiste rode draad door het evenement liep, was het belang van lokalisatie. Hierbij gaat het niet alleen om zaken als vertalingen, maar alles van contentcreatie tot betalingsmethoden en van verzending tot op lokale behoeften afgestemde productselecties.
Een opmerkelijke uitdaging die werd benadrukt, had te maken met internationale uitbreiding naar de Verenigde Staten. Vanwege de grote verschillen in klimaat, levensstijl en demografie vereist niet alleen het land, maar zelfs elke individuele staat een unieke strategie. Kunstmatige intelligentie speelt een belangrijke rol. Denk aan het op grote schaal creëren van lokaal relevante content door middel van technologieën die naast vertalingen ook lipbewegingen in video's kunnen synchroniseren.
Daarmee onderscheid je zelfs accentniveau en kun je van Texas tot Illinois en van Delaware tot Californië je doelgroepen bereiken met voor hen aansprekende content.
Een tweede belangrijke learning betreft de rol van technologie en data in het maximaliseren van de effectiviteit van AI in je groeistrategie. Informatie als aankoop- en retourdata, productgegevens, klantgegevens en in-store data moet je niet opslaan in allerlei verschillende silo's. Ga voor één overkoepelende database, die al je datastromen samenbrengt.
Door je databeheer geïntegreerd aan te pakken, kun je AI namelijk pas echt effectief inzetten. Misschien lijken sommigen van je datastromen los te staan van elkaar, maar juist Kunstmatige Intelligentie kan slimme verbanden ontdekken waarmee je op detailniveau je internationale strategie kunt optimaliseren.
Inventariseer dus hoe je je data nu beheert en denk na over datacentralisatie. Bijvoorbeeld met een Customer Data Platform.
De COVID-pandemie ligt alweer even achter ons, waarbij het 'oude normaal' op vele manieren weer is teruggekeerd. Een aantal fundamentele veranderingen zijn echter blijvend gebleken, waaronder het wereldwijde fenomeen 'The Hermit Consumer'.
Met deze term doelt The Economist op het feit dat consumenten na corona veel meer thuis zijn dan voorheen. Dit heeft directe impact op organisaties over de hele wereld. Het aanbieden van een flexibele bezorgservice is bijvoorbeeld eerder standaard dan een nice-to-have, wat wordt onderstreept door de explosieve groei van bijvoorbeeld Just Eat Takeaway en andere boodschappenbezorgdiensten.
Hou in je marketingstrategie dus terdege rekening met het feit dat je doelgroep steeds hogere verwachtingen heeft van het afnemen van producten en diensten zonder daarvoor de deur uit te hoeven.
Adwise als International Growth specialist
Het betreden van een nieuwe, internationale markt is een uitdagende stap. Als gecertficeerd Google International Growth Partner, helpen wij je met een ijzersterke go-to-market strategie. Google geeft ons inzicht in exclusieve product-markt data over verschillende landen en toegang tot consultancy van internationale specialisten binnen het team van Google.
Zo helpen we opdrachtgevers op alle niveaus om hun internationale (groei)ambities te verwezenlijken. Ontdek hieronder meer over het benutten van de grenzeloze kansen van Internationale Groei.
Beste Fullservice Digital Agency '24