September bracht een aantal updates op het gebied van Data. In deze roundup nemen onze specialisten je mee langs de meest interessante updates van de afgelopen maand!
Google heeft het Checkout Journey rapport geïntroduceerd in GA4. Onder 'Rapportages' vind je nu het Checkout Journey Report waarin je het aantal en de percentage gebruikers vindt die de checkout begonnen zijn en één of meerdere stappen in de checkout hebben doorlopen. Op deze manier rolt Google de oorspronkelijke Winkelfase-rapportage uit Universal Analytics uit voor GA4. Het rapport was al zelf te bouwen in het 'Ontdekken' tabblad, maar nu wordt deze automatisch toegevoegd. Het rapport is alleen relevant en te gebruiken voor e-commerce events.
Onlangs is in Google Tag Manager de Google Analytics 4 Configuration Tag vervangen door de zogeheten Google Tag. Met de komst van deze migratie hoef je als gebruiker van GTM zelf geen wijzigingen door te voeren, dit gaat automatisch. Het gevolg van deze verandering is dat het nu makkelijker is om Google tags te voorzien van 'settings', variabele en slechts eenmaal parameters hoeft te definiëren, in plaats van voor elke tag afzonderlijk dit opnieuw te moeten doen. Daarnaast zijn er de volgende voordelen:
Het is sinds kort mogelijk om gebruikerskenmerken te exporteren naar BigQuery. Naast de gebruikelijke event-data is het nu ook mogelijk om een aparte User Export te configureren. De nieuwe functie, Gebruikersgegevens exporteren, zal twee nieuwe BigQuery-tabellen creëren: één met pseudonieme gebruikersidentificatie en betrokkenheid gegevens, en één andere die gebruikers-ID's verzamelt. Zo vind je in deze rapporten onder andere informatie over doelgroepen, voorspellende statistieken en 'last active timestamp' per gebruiker.
Het is een interessante keuze van Google, omdat je nu als gebruiker in staat bent om gebruikersgegevens te verzamelen buiten GA4. Dit kan een opstart zijn naar de 'Composable Data Stack', waar Google zich steeds meer naar profileert.
Bron:
Op 15 september introduceerde Google nieuwe SQL-mogelijkheden naar BigQuery die onze ondersteuning voor gegevenskwaliteit, beveiliging en flexibiliteit uitbreiden. Het gaat om onder andere:
Zo kun je met Authorized Stored Procedures een verzameling van queries maken die kunnen worden aangeroepen vanuit andere query's. Zo kun je anderen toegang geven tot specifieke queryresultaten, zonder de onderliggende query (en daarmee de data) vrij te geven. Dit biedt een veilige, handige manier om zo queryresultaten te delen met anderen.
Beste Fullservice Digital Agency '24