Maandelijks verzamelen onze dataspecialisten de meest interessante trends en updates in de Adwise Data Roundup. Deze maand duiken we in de ontwikkelingen van oktober, waaronder de introductie van Gemini-powered datapreparatie in BigQuery, server-side tagging voor mobiele apps en nieuwe functies in GA4 zoals benchmarking en realtime rapporten. Mis geen enkele belangrijke update en blijf op de hoogte van de nieuwste data-inzichten.
Gemini-powered data preparation in BigQuery
Google BigQuery introduceert een nieuwe manier om datapreparatie sneller en eenvoudiger te maken met behulp van AI. Door Gemini, de AI-module binnen BigQuery Studio, wordt het analyseren en voorbereiden van data geautomatiseerd en geoptimaliseerd.
Gemini biedt intelligente suggesties om datasets op te schonen, te transformeren en te verrijken, wat het handmatige werk vermindert. Dit bespaart data-analisten niet alleen veel tijd, maar verhoogt ook de nauwkeurigheid van hun data-analyse.
Bron 1
Bron 2
Server-Side Tagging voor mobiele apps met Google Tag Manager
Google Tag Manager biedt nu server-side tagging voor mobiele apps, wat een grote stap vooruit is ten opzichte van de traditionele client-side methoden. Deze aanpak geeft meer controle over hoe data wordt verwerkt met extra aandacht voor de privacy van de gebruiker. Dit betekent dat je gevoelige informatie veiliger kunt beheren en eenvoudig kunt voldoen aan privacyregels zoals GDPR. Bovendien kun je met server-side tagging gegevens vanuit je app naar verschillende platforms sturen, zoals Google Analytics en ook naar andere ondersteunde bestemmingen.
Om te beginnen is het nodig om de Firebase SDK te integreren en te koppelen aan GA4 en een servercontainer in GTM op te zetten. Het instellen van server-side tagging bestaat uit het voorbereiden van de mobiele app, het configureren van de servercontainer voor mobiel verkeer en het activeren van server-side tagging in je GA4-property.
Server-side tagging biedt niet alleen verbeterde analysemogelijkheden, maar zorgt er ook voor dat gebruikersdata op een veilige en verantwoorde manier verwerkt wordt.
Bron 3
Bron 4
GA4: Benchmarking
Google Analytics biedt nu benchmarks waarmee je jouw bedrijfsresultaten kunt vergelijken met andere bedrijven in jouw sector. Met deze referentiemetingen krijg je inzicht in de sterke en zwakke punten van je bedrijf zodat je gerichte acties kunt ondernemen om prestaties te verbeteren. De benchmarks zijn gebaseerd op data van soortgelijke bedrijven binnen Google Analytics en worden weergegeven in percentielen (mediaan, 25e en 75e percentiel), op basis van branche categorieën die worden bepaald door kenmerken zoals de URL’s en app-attributen van de property.
Om de privacy en kwaliteit van de gegevens te waarborgen worden benchmarks alleen beschikbaar als er voldoende properties in een peer group zijn. Ook als deze een minimum volume aan gebruikers en zinvolle data genereren. Alle gegevens worden versleuteld en beschermd. Benchmark data wordt elke 24 uur vernieuwd. Zo kun je veilig en betrouwbaar jouw prestaties vergelijken met de standaarden in jouw branche.
Bron 5
Nieuw in GA4: realtime pagina’s en transactierapport
Er is een nieuwe functie in Google Analytics 4: je kunt nu rapporten rechtstreeks vanuit de interface per e-mail verzenden, zowel standaardrapporten als aangepaste rapporten. Dit stelt beheerders in staat om teamleden direct te voorzien van actuele analytische updates.
Realtime pagina’s
Met het nieuwe Realtime Pagina's Rapport in Google Analytics kun je direct zien welke pagina's op je website of app op dit moment worden bezocht en hoeveel gebruikers elke pagina bekijken. Dit rapport helpt je om populaire content snel te identificeren, de impact van marketingcampagnes te evalueren en mogelijke problemen met de website of app direct op te sporen. Zo krijg je in één oogopslag een actueel overzicht van je bezoekersgedrag en kun je sneller inspelen op belangrijke trends en verbeterpunten.
Transactierapport
Het Transactierapport in Google Analytics geeft een gedetailleerd overzicht van elke e-commerce transactie op je website of app. Hiermee kun je belangrijke gegevens analyseren, zoals het aantal voltooide aankopen, de hoeveelheid verkochte artikelen en de totale gegenereerde omzet.
BigQuery export traffic fields
BigQuery exports vanuit Google Analytics bevatten nu extra sessie-gebaseerde verkeersbronnen waaronder cross-channel. Het gaat hierbij om de standaard kanaalgroepering van GA4. Deze update verbetert de kanaalanalyse binnen BigQuery en biedt dezelfde uitgebreide datatoegang als de Google Analytics-interface. De nieuwe velden zijn automatisch toegevoegd aan alle bestaande BigQuery-exports zodat je direct kunt profiteren van inzichten in kanaalprestaties.
Bron 8
CookieBot Elemental banner verdwijnt
Enkele jaren geleden lanceerden CookieBot de Swift banner als een alternatief voor de oorspronkelijke Elemental banner. Nieuwe gebruikers konden inmiddels al niet meer kiezen voor de Elemental banner en nu is het moment aangebroken om de Elemental banner volledig uit te faseren. Deze verandering zorgt voor het vereenvoudigen van aanbod en meer aandacht te besteden aan het optimaliseren van de Swift banner zodat alle gebruikers profiteren van een verbeterde ervaring.
Voor 26 november a.s. moeten alle accounts die nog gebruik maken van de Elemental banner handmatig over naar de Swift of custom banner. Accounts die niet overgaan voor de deadline worden automatisch omgezet naar een Swift banner zonder een custom huisstijl.
Bron 9
Beste Fullservice Digital Agency '24