Challenge us
menu

Data Roundup oktober 2021

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Data roundup oktober 2021

De maand oktober zat op het gebied van data en analytics weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van o.a. Google Analytics en Data Studio.

  • Google Maps voor Data Studio
  • Extra GA4-e-commercevelden voor Data Studio
  • Data Driven Attributie voor GA4
  • Conversion Modeling voor GA4
  • Search Console integratie voor GA4
  • Google Analytics for Firebase update
  • GA4 360
  • Storingen en bugs voor Universal Analytics
  • Extra connectors voor Fivetran

 

Data Studio updates

Vrijwel iedere maand zijn er meerdere updates voor Google Data Studio en ook deze maand is dat niet anders. 

De eerste update gaat over de mogelijkheid om Google Maps kaarten op te nemen in een rapport. Out-of-the-box worden tot 30.000 gratis kaartweergaven per maand ondersteund en dit kan eventueel nog worden verhoogd. Ruim voldoende dus voor de meeste gebruikers om kaarten op te nemen in hun dashboards.

De tweede handige update is de uitbreiding van het aantal GA4-e-commercevelden dat beschikbaar is in Data Studio. Als je al een GA4-connector hebt toegevoegd aan je rapport moet je deze wel eerst vernieuwen om de nieuwe velden te kunnen gebruiken.

 

Google Analytics

De afgelopen maand zijn wederom een aantal grote updates voor GA4 aangekondigd: 

  • data driven attributie
  • machine learning om gaten in data te vullen
  • Search Console integratie

We hebben er even op moeten wachten, maar het is eindelijk mogelijk om ook Google Search Console met GA4 te verbinden. Dit werd door velen gezien als één van de grotere items die nog miste ten opzichte van Universal Analytics.

Wat vooral nieuwswaardig is aan de toevoeging van data driven attributie aan GA4 is dat Google hiervoor geen minimum aantal conversies hanteert. Ook properties met weinig data kunnen dus gebruik maken van deze geavanceerde attributie methode.

Met Conversion Modeling gaat Google proberen om missende gegevens aan te vullen. Door het gebruik van adblockers, browsers met ITP, het verdwijnen van 3rd party cookies, enzovoort is ontbrekende data een gegeven. Met slimme algoritmes probeert Google hierop in te spelen. 

Google Analytics for Firebase wordt steeds meer in lijn getrokken met GA4. Als gevolg daarvan heeft Google een aantal rapporten aangepast, zodat ze overeenkomen met dezelfde rapporten in GA4. 

Inmiddels begint ook steeds meer duidelijk te worden over GA4 360, de betaalde versie van Google Analytics 4. Zo is inmiddels bekend geworden dat de BigQuery integratie in een gratis GA4 property maximaal 1 miljoen dagelijkse events zal registreren. Bij de betaalde versie blijft dat natuurlijk onbeperkt. 

Op 18 oktober had Google Analytics ongeveer een uur lang last van een storing, waardoor sommige accounts gegevens missen. 

Een ander probleem met Google Analytics is dat er geen gegevens meer worden getoond onder ‘Opbrengst en conversiepercentage’ in Universal Analytics. Aangezien Google Universal Analytics niet verder doorontwikkelt is het nog maar de vraag of deze bug opgelost gaat worden.

 

Fivetran

Fivetran had al veel connectors voor het ophalen van data, maar deze lijst is nog verder uitgebreid met DV360, LinkedIn Company Pages en TikTok Ads. We maakten al gebruik van de beta voor DV360 voor een aantal opdrachtgevers.

 

 

Meer grip op je data?

Wouter, Head of Data & Analytics, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24